Reklama

Moss: Book II - fajn behačka vo virtuálnej realite, z ktorej nebolí hlava

Zdroj | Polyarc
Michal Korec
Zdroj | Polyarc
Zdroj | Polyarc
85 %
PS VR ponúka nový exkluzívny titul pre virtuálnu realitu – a ak ju máte, nemali by ste ho zmeškať.

Výhody

  • nádherný svet vo virtuálnej realite
  • detaily prostredia na okrasu i aktívne využitie
  • rôzne svety a ich atmosféra
  • pomerne dobré ovládanie
  • schopnosti hrdinu a ich využitie v hre
  • solídny príbeh a postavy

Nevýhody

  • hra mohla byť aj dlhšia
  • občas frustrujúci moment

Moss patrí medzi jedny z najlepších PS VR titulov. Z pôvodnej Sony exkluzivity sa stala hra aj pre ďalšie platformy a skrýva v sebe magický príbeh, kvalitnú hrateľnosť a skutočne pôsobí ako plný titul, nie demo na 30 či 60 minút. Dvojka pokračuje v tomto trende a môžete si ju pokojne zahrať aj bez znalosti minulej časti – úvodné pasáže vám rýchlo porozprávajú kto je hrdina (myška Quill) a proti komu sa musela postaviť (ohnivý had Sarffog).

Pre znalcov bude možno potešením, že dvojka štartuje hneď po konci jednotky – myška sa objaví po boku zdolaného hada a putuje do útrob hradu, kde nájde svojho strýka. A začína druhá kniha Moss, ktorá predostrie nová legendu: zbierať kúsky magického skla, ktoré sú na jednej strane nebezpečné, ak by sa spojili. Ale zároveň nie je želané, aby ich získal nepriateľ, pretože môže hroziť koniec sveta. Je to dostatočná motivácia, aby ste sa chopili myšky a putovali magickým prostredím. Zaujímavá je aj voľba druhej strany – na začiatku síce ešte netušíte identitu nepriateľa, ale pred polovicou hry sa zrazu objaví sova Tylan a namiesto múdrych rád vám uštedrí nečakaný úder…

Zdroj | Polyarc

Pohľad na svet v 360 stupňov

Prvá časť hry sa odohráva priamo v zámku, kam ste putovali a ukáže systém ako sa má absolvovať VR titul. S nasadenou VR helmou na hlave dorazíte vždy do novej miestnosti a prvým odporúčaním je dobre sa rozhliadnuť naokolo. Môžete sa kochať v 360-stupňovej prezentácii a vstrebávať všetky grafické vymoženosti každej časti. Farebné okná, vysoké stropy, nádherná architektúra – dizajnéri sa tu vyšantili do posledných detailov, ako sú sošky myšiek, plošiny alebo neaktívne plochy ako voda či priepasť. Do nej sa nemôžete dostať, ani po nej prejsť (inak sa utopíte/zahyniete), ale treba ju odhaliť. Neskôr dokonca zistíte, že niektoré miesta zámku sú prepojené tak, že v aktuálnej časti sa dá nazízať aj na horizont, kde čaká prepojená lokalita alebo vzad.

Hra je rozdelená na niekoľko svetov – je tu ústredný zámok, tmavá pasáž, záhrada, snežné hory, bane a každý svet má potom určitý počet lokalít. Napríklad v záhrade je skleník, ale najprv prejdete cez pár obrazoviek, kým sa k nemu dostanete. Podobne ako v adventúre, obrazovka je uzavretý ekosystém, čo má sériu aktívnych prvkov: tie si treba všímať a neustále si uvedomiť: odkiaľ ste prišli, kde stojíte, kam by ste mohli ísť a čo sa dá v lokalite robiť resp. použiť. Najdôležitejší je posun vpred – niekedy si totiž lámete hlavu nad tým, ako sa z lokality dostať ďalej do ďalšej obrazovky alebo čo sa všetko dá stlačiť, spustiť či aké schopnosti môžete použiť.

Zdroj | Polyarc

Čo dokáže hrdina?

Najprv toho veľa nedokážete – skákať, zachytiť sa a samozrejme šermovať mečom. Ale neskôr získate ďalšie pomôcky, ktoré vám spríjemnia interakciu v prostredí. Napríklad môžete nechať rozkvitnúť kvety na zoschnutých haluziach a potom sa po nich niekam vyštverať. Alebo získate rýchly výpad, ktorým viete prekonať väčšie priepasti (na miesta použitia vás vyzve slabomodrá šípka). Počas hrania sa dostanete k viacerým zbraniam, pričom meč ponúka klasický súboj nablízko alebo neskôr príde aj vrhací kus, ktorý je užitočný na vzdialených oponentov a dokáže sa prichytiť o stenu (čo hra využíva aj pri niektorých hádankách).

Samozrejme, Moss II kombinuje možnosti na obrazovke ako sa len dá. Niektoré sú rýdzo akčné, takže sa na vás valí presila nepriateľov (keď vidíte podozrivé diery, je zrejmé, že odtiaľ vylezú mechanické chrobáky) a treba ich vysekať. Väčšina však staví na logické uvažovanie, čo robiť, aké aktívne prvky sa dajú uplatniť. Existujú obrazovky, kde pri prvej návšteve nedokážete manažovať všetko, napríklad v istej časti skleníka sa orientujete v pravej časti, kde sa presekáte cez jedovaté rastliny, ale nemáte schopnosť skákať do väčšej diaľky, takže iba prejdete ďalej. O pár obrazoviek neskôr novú schopnosť získate, môžete sa vrátiť späť, uplatniť ju a otvorí sa vám nová cesta v hre.

Zdroj | Polyarc

Obtiažnosť priebežne stúpa

Každý ďalší svet je sčasti náročnejší ako prvý. Napríklad tmavá bažina neskrýva veľa zaseknutí a hneď viete, kam ísť a čo robiť. Ale záhrada vás už niekedy postaví pred výzvu, ktorou cestou ísť (a ktorou sa asi vrátite) a dizajn je už košatejší – zároveň máte aj viac schopností. Zimný svet je málinko frustrujúci kvôli mechanizmu vystreľovania pavúkov – keď ich po vás páli nepriateľ, je to iba akčná vložka. Ale veľkú guľu s pavúčikom môžete sami ovládať a ak ju nasmerujete, sami vypálite pavúka, kam treba a odpálite potrebnú vec – napríklad zámok bariéry.

V každej behačke navyše zbierate isté predmety a ani Moss II nie je výnimkou. V záplave pekného prostredia by vám nemali zísť z očí drevené truhlice či hlinené nádoby, ktoré skrývajú magický prach. Ešte vzácnejšie sú aj magické zvitky, ktorých býva osem v každej časti sveta. Tie bývajú neuveriteľne skryté a v nejednej lokalite som chodil po obývačke a natiahol krk do rôznych rohov či častí, aby som ich našiel. Niektoré sú okato umiestnené, ale netušíte ako sa k nim dostať. Napríklad hra často využije trik, že musíte ísť až do zadnej časti obrazovky a nejakou zdanlivo neviditeľnou cestičkou prísť vpred a zobrať si zvitok. Ale v hre sú aj takmer neviditeľné zvitky v kútoch či za prekážkami, ktoré získate skôr intuitívne – prečo je tu táto cesta? Slepá asi nebude a šup, na konci sa už trblieta zvitok.

Zdroj | Polyarc

Čím sa hra ovláda?

Moss II ovládate s VR helmou na hlave, ktorou sa otáčate v 360 stupňoch. Takže o pohyb kamery sa postará vaša hlava a v prostredí máte myšku vždy na mieste, kde si ju zoberiete. Postavičku ovládate s klasickým DualShock 4 ovládačom v ruke: ľavá páčka je určená na pohyb, pravou občas niečo stlačíte a okrem toho hra využije štyri tlačidlá. Štvorec a krížik na skoky či boj a dve bočné L2+R2 pre pár aktívnych prvkov. Využitie DualShock 4 rozhodne oceňujem, viacerí hráči ho poznajú a nemusia nič kalibrovať navyše, stačí mať pripojený ovládač a headset.

Aj pri možnostiach PS VR (predsa len, technológia má 6 rokov) vyzerá Moss II úžasne. Prechádzať sa zámkou, bažinou či špeciálne záhradou so skleníkom vo virtuálnej realite a plnom 360-stupňovom prostredí je paráda. Myška Quill je drobná a nepriatelia drzí, všetko tu však dobre zapadá a každý svet má aj sčasti inú atmosféru. Odporúčam hrať na domácom kine, ak si chcete vychutnať aj celý priestor vo zvuku.

Moss: Book II je výborná behačka vo virtuálnej realite. Nie je obrovská (za 7-8 hodín ste na konci, ak sa niekde nezaseknete), ale výborne využíva svet, ovládanie a má podmanivú atmosféru.

Moss: Book II vyšiel 31. marca 2022 na PS4 s PS VR. 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.