Reklama

Mercedes EQB 350 4 MATIC - rodinný krížnik

Igor Neštrák
96 %

Výhody

  • priestranný interiér
  • komfortný podvozok
  • vysoký výkon
  • nízka spotreba

Nevýhody

  • chýbajúci predný batožinový priestor
  • hluk pri odklápaní zadnej kamery

Modelová rada EQ, prostredníctvom ktorej Mercedes prezentuje svoje elektromobily v poslednom období zaznamenáva výrazný prírastok v počte predstavovaných modelov. Aj napriek tomu, že okrem modelov EQS a EQE ide o elektromobily vychádzajúce zo svojich spaľovacích verzií môžeme bez akýchkoľvek námietok všetky modely rady EQ radiť medzi prémiové elektromobily. Rovnako je tomu aj v prípade elektrického SUV EQB 350 4MATIC, ktoré ako prvé SUV s elektrickým pohonom ponúka 7 miest na sedenie.

Mercedes EQB debutoval medzi elektromobilmi v roku 2021. Vo veľkej miere vychádza zo sesterského modelu GLB, s ktorým zdieľa mnoho spoločných technických prvkov. Základná verzia EQB 250 je vybavená elektromotorom s výkonom 140 kW, ktorý poháňa prednú nápravu. Stredná verzia EQB 300 4MATIC dosahuje výkon 168 kW a je vybavená pohonom všetkých štyroch kolies.

Na samom vrchole je testovaná verzia EQB 350 4 MATIC, ktorá na všetky kolesá prenáša výkon 215 kW a krútiaci moment 520 Nm. Produkcia určená pre celý svet okrem Číny prebieha v maďarskom závode Kecskemét. Pre potreby čínskeho trhu sa EQB vyrába v závode Peking.

Pozrite si

Mercedes-Benz EQS – elektrická Trieda S prekvapí dojazdom a technológiami

Exteriér

Z hľadiska dizajnu ponúka Mercedes EQB tradičné črty SUV modelov Mercedes. Prednej časti vozidla dominuje uzavretá maska, typická pre modelovú radu EQ. V strede ju rozdeľuje znak výrobcu, ktorý je doplnený svetelnou LED linkou, ktorá opticky prepája predné svetlomety vybavené LED technológiou. Charakteristickým znakom je masívna predná kapota, ktorá ukrýva predný elektromotor a výkonovú elektroniku.

Výrobca voľný priestor pod prednou kapotou nevyužil, batožinový priestor tu budeme hľadať márne. Pri pohľade z bočného profilu je viditeľný strmý sklon čelného skla, ktorý je veľmi častý pri čistokrvných offroadoch. Svetelný podpis v tvare linky je prítomný aj v zadnej časti vozidla a vizuálne spája zadné svetlomety. Pod znakom výrobcu sa nachádza cúvacia kamera, ktorá sa po zaradení spätného chodu odklápa.

Samotný chod mechanizmu odklápania kamery by zniesol tichší chod. Po otvorení predných dverí priestor pod nohami osvetľuje výrazné logo výrobcu.

Priestor

Pri dĺžke 4684 mm, šírke 1834 mm a výške 1701 mm Mercedes EQB disponuje rázvorom 2829 mm. Ide vôbec o prvé elektrické SUV, ktoré dokáže prepraviť 7 cestujúcich. Predné sedadlá ponúkajú primerané bočné vedenie a príjemný posed. Vybavené sú elektrickým ovládaním doplneným o mechanický posun sedadla.

Druhá rada obsahuje 3 samostatné sedadlá, ktoré je možné individuálne posúvať. Vodič priemernej výšky 185 cm po usadnutí do druhého radu sedadiel má pred kolenami dostatočne veľký priestor. Vzhľadom na výšku vozidla je priestor nad hlavami cestujúcich nadštandardný aj pri použití strešného okna. Sedadlá v treťom rade sú štandardne schované pod podlahou batožinového priestoru, ktorý v základe ponúka objem 495 litrov.

V prípade sklopenia sedadiel 2 radu je maximálny objem batožinového priestoru 1710 litrov. Druhý rad sedadiel je vybavený funkciou EASY-ENTRY, ktorá uľahčuje nastupovanie do tretieho radu sedadiel a umožňuje pozdĺžny posun sedadiel v rozsahu 220 mm.

Pozrite si

Prevetrali sme nové BMW iX3, elektromobil v konzervatívnom kabáte

Interiér

Charakteristickou črtou prístrojovej dosky interiéru súčasných modelov nielen rady EQ je širokouhlý displej rozdelený do dvoch častí. V ľavej časti, nachádzajúcej sa pred vodičom sa zobrazujú parametre vozidla a jazdy. EQB ponúka niekoľko prednastavených vizuálnych módov, ale zároveň ponúka možnosť individualizácie a vlastného nastavenia. Pravá časť displeja slúži pre zobrazovanie infotainmentu. Mercedes EQB ponúka niekoľko možností ovládania: dotykové, hlasové, gestami a touchpadom.

Hlasový asistent komunikuje v slovenskom jazyku, pričom reaguje na zaužívanú hlášku Hey Mercedes. Ovládaniu vetrania a kúrenia prislúchajú tradičné tlačidlá umiestnené v strede pod displejom MBUX. Tradične nechýbajú rúrovité výduchy ventilácie vzduchu so vzhľadom hliníka.

Multifunkčný športový volant s elegantným koženým poťahom má malý priemer a jeho hrubý veniec sa príjemne drží. Tlačidlami dotykového ovládania vľavo a vpravo možno ovládať rozličné funkcie navigácie, telefonovania a infotainmentu. Zaujímavosťou interiéru Mercedesu EQB je náladové osvetlenie.

Použitím 64 farieb náladového osvetlenia vznikajú zaujímavé farebné kombinácie. Podsvietený ozdobný prvok v priestore pred spolujazdcom prepožičiava interiéru futuristickú podobu.

Infotainment

Vlastný článok by si zaslúžil infotainment MBUX použitý vo vozidle Mercedes EQB. Ponúka nespočetné množstvo funkcií a nastavení vozidla. Samostatná sekcia je venovaná komfortnej časti vrátane náladového osvetlenia kabíny.

Užívateľské nastavenia elektrického pohonu nachádzame v časti EQ, ktorá umožňuje nastaviť maximálnu hodnotu nabitia akumulátora, prípadne znížiť nabíjací prúd. Nechýba grafika toku energie zobrazujúca činnosť jednotlivých elektromotorov. Navigačný systém Mercedesu EQB pri plánovaní trasy zobrazuje predpokladaný zostatok energie v akumulátore a dokáže informovať o blízkosti a dostupnosti nabíjacích staníc.

Pozrite si

Prvá jazda s Mercedes-Benz EQE – elektrická Trieda E odštartovala veľkolepo

Počas týždňového testovania sa nám potvrdila jeho mimoriadna presnosť, ktorá posúva dlhé jazdy s Mercedesom EQB na novú úroveň. Veľmi dobrým pomocníkom je hlasový asistent, ktorý na základe online údajov dokáže posádku upozorniť na blížiacu sa prekážku na ceste.

Vítaným pomocníkom v dnešnej dobe plnej dotykových displejov je ovládanie funkcií prostredníctvom touchpadu. Aby toto ovládanie bolo čo najkomfortnejšie Mercedes si pre svojho majiteľa pripravil masívnu hlavicu, ktorá počas používania touchpadu podopiera ruku.

Technika

Pohonná sústava testovaného vozidla je tvorená dvoma elektromotormi, ktoré svoj výkon prenášajú na všetky štyri kolesá. Primárne je poháňaná zadná náprava a v prípade potreby sa pripája aj predný elektromotor. Celkový kombinovaný výkon 215 kW udeľuje tomuto rodinnému SUV s pohotovostnou hmotnosťou 2217 kg zrýchlenie z 0 – 100 km/h za 6,2 sekundy. Pri meraniach sme dosiahli ešte lepší výsledok ako uvádza výrobca.

Dostatok energie pre jazdu zabezpečuje akumulátor o celkovej kapacite 69,7 kWh. Pre jazdu je využiteľných 66,5 kWh elektrickej energie. Pri pomalom AC nabíjaní dosahuje Mercedes maximálny výkon 11 kW, pri rýchlom nabíjaní 100 kW.

Jazda

Svoj prémiový pôvod Mercedes EQB 350 4MATIC dôstojne prezentuje aj z hľadiska jazdných vlastností. Viacprvková náprava v kombinácii s tradičným odpružením  ponúka veľmi dobrý kompromis medzi komfortným a športovým naladením podvozku EQB. Vyššia stavba karosérie nespôsobuje výraznejšie náklony pri dynamickej jazde aj vďaka nízko umiestnenému ťažisku. Excelentné je odhlučnenie kabíny vozidla. Diaľničná rýchlosť 130 km/h znamená len mierny hluk od odvaľovania kolies a obtekania vzduchu okolo karosérie.

Pozrite si

BMW iX 50 – parádny dojazd pretkaný TOP technológiami

Nekvalitný povrch vozovky EQB filtruje s výrazným prehľadom a až v extrémnych prípadoch je počuť tlmené klopkanie od 19″ kolies, ktoré sa prenáša do kabíny. Brzdný systém aj vďaka optimálnemu výkonu rekuperácie, ktorú možno nastaviť v niekoľkých stupňoch ponúka dostatočný výkon. V najvýkonnejšom stupni rekuperácie D- je možná jazda len za použitia akceleračného pedálu. Mercedes EQB ponúka inteligentnú rekuperáciu, ktorá dokáže prispôsobiť výkon rekuperácie konkrétnej premávke.

Spotreba a dojazd

Tradične sme sa pozreli na využiteľnú kapacitu akumulátora, ktorá podľa údajov výrobcu by mala dosahovať hodnotu 66,5 kWh. Testované vozidlo malo najazdených 15.000 km a meraním sme sa dostali k využiteľnej kapacite 65,5 kWh. Zistenie, že výrobcom deklarované parametre sú reálne veľmi milo potešilo. Mercedes EQB 350 4 MATIC je veľké, ťažké rodinné SUV a preto panovali obavy z vysokej spotreby a nízkeho dojazdu.

Mercedes však milo prekvapil a realita je presným opakom. Potvrdzujú to aj namerané hodnoty spotreby pri jednotlivých rýchlostiach. Merania prebiehali za ideálnych podmienok pri vonkajšej teplote 24 °C. Pri maximálnej diaľničnej rýchlosti 130 km/h dosahuje Mercedes spotrebu 22,5 kWh, čo mu v letných podmienkach udeľuje dojazd 290 kilometrov.

Mercedes EQB 350 4MATIC sa zúčastnil merania priemernej spotreby na štandardizovanom okruhu, ktorý simuluje bežné používanie vozidla v reálnej premávke. Počas merania Mercedes absolvuje 20 km jazdy v meste, 20 km mimo mesta a zvyšných 20 km na diaľnici pri maximálnej povolenej rýchlosti 130 km/h.

Meranie prebieha v štandardnom režime Comfort so zapnutou klimatizáciou. Výsledná hodnota 17,2 kWh udeľuje testovanému elektromobilu dojazd viac ako 380 kilometrov. Nameraná hodnota je bežne dosiahnuteľná v reálnej premávke a úspornejší vodič dokáže bezproblémovo jazdiť pri nižšej spotrebe.

Pre dosiahnutie čo najnižšej spotreby slúži režim ECO, ktorý však výrazne obmedzí výkon vozidla. Tento režim sme využili za účelom dosiahnutia čo najnižšej spotreby v mestských uliciach. Pri priemernej rýchlosti 39 km/h sa podarilo dosiahnuť spotrebu 9,2 kWhS ohľadom na rozmery a hmotnosť vozidla ide o vynikajúce hodnoty pre takýto druh elektromobilu. Mercedes EQB 350 4MATIC dokázal veľmi dobre skĺbiť dostatočný výkon s veľmi efektívnym elektrickým pohonom, ktorý mu udeľuje použiteľné dojazdy v reálnom živote.

Efektivita Mercedesu EQB 350 4MATIC nás natoľko prekvapila, že sme sa rozhodli jej účinnosť overiť v reálnej premávke. Počas jedného dňa sme absolvovali cestu do Starého Smokovca a späť v celkovej dĺžke 560 kilometrov. V kopcovitom teréne s veľkým podielom diaľnic, na ktorých sme neustále udržiavali rýchlosť 130 km/h sme pri priemernej rýchlosti 110 km/h dosiahli výslednú spotrebu 21,9 kWh, čo predstavuje dojazd rovných 300 kilometrov.

Nabíjanie

Nabíjanie v domácich podmienkach pri napätí 230 V slúži v tomto elektromobile naozaj ako núdzové riešenie. Nabíjanie vybitého akumulátora do 100 % jeho kapacity trvá viac ako 34 hodín. Vhodnejšie je použitie pomalého AC nabíjania striedavým prúdom s maximálnym výkonom 11 kW, ktorý podporuje palubná nabíjačka Mercedesu.

 

Nabitie akumulátora v takomto prípade trvá necelých 7,5 hodiny. Tento spôsob sme počas týždenného jazdenia využívali najčastejšie. Počas nabíjania sme využili služby elektrickej kolobežky dodanej spolu s elektromobilom, ktorá nás bezpečne dopravila do požadovaného cieľa cesty.

Mercedes EQB 350 4MATIC dosahuje najvyšší výkon pri DC nabíjaní 100 kW. Konkurencia v súčasnosti ponúka vyššie výkony nabíjania, ale vzhľadom na kapacitu akumulátora ide o dostatočný výkon. Výrobca za ideálnych podmienok deklaruje nabitie z 10 na 80 % za 32 minút.

Maximálny výkon nabíjania si Mercedes EQB udržiava až do 60 % kapacity akumulátora. O nabíjacom výkone informuje displej vozidla a údaj o nabíjacom výkone je možné zistiť aj z aplikácie Mercedes me. Aj pri dlhých diaľničných rýchlostiach zvláda teplotný manažment chladiť akumulátor a nie je patrný pokles výkonu nabíjania.

Záver

Mercedes EQB 350 4MATIC je rodinný krížnik, ktorý dokáže komfortne, rýchlo a hlavne bez kompromisov prepravovať viacčlennú posádku aj na dlhších trasách. Vyniká veľmi dobrou efektivitou elektrického pohonu, ktorá mu zabezpečuje nízku spotrebu aj pri diaľničných rýchlostiach. Veľkým plusom je 3. rad sedadiel, ktorý sa medzi elektromobilmi len tak nevidí. K dokonalosti mu chýba málo, snáď už len vyšší výkon nabíjania, ktorý by jazdu elektromobilom urobil ešte komfortnejšiu.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.