Reklama

Halo Infinite - najlepšia strieľačka roka s novým otvoreným svetom a hákom

Zdroj | Microsoft
Michal Korec
Zdroj | Microsoft
Zdroj | Microsoft
90 %
Najväčšie eso Microsoftu a najznámejšia herná značka prechádza po 20 rokoch do nového herného štýlu - a stojí za to.

Výhody

  • výborný posun známej postavy do novej roviny i deja
  • dynamická akcia a kvalitná hrateľnosť
  • kopa zbraní dáva hráčovi kopu možností
  • otvorený svet podnecuje objavovanie i vlastný štýl hrania
  • vystreľovací hák výborne obohatí hranie všade
  • rozsiahla kampaň aspoň na 25-30 hodín
  • solídny multiplayer s rýchlymi súbojmi

Nevýhody

  • niektoré módy prídu neskôr
  • postup v multiplayeri treba trochu doladiť

Najnovší diel série Halo mal vlani štartovať s novými konzolami Xbox Series S a X. Ale Microsoft si to na poslednú chvíľu rozmyslel a po kritike nejednej ukážky si povedal, že hru prinesie radšej neskôr, ale oveľa lepšie vyladenú. A počas roka sa rozhodol osladiť príchod hry viacerými chuťovkami – napríklad bolo dlhé mesiace vopred zrejmé, že hru dostanú predplatitelia Game Pass bez extra poplatkov. Ale aby štart hry podporil ešte viac, tri týždne pred štartom vyhlásil, že multiplayer bude zadarmo – a to je pre mnohých hráčov, čo chcú hrať s kamošmi obrovské lákadlo. Takto dal Microsoft vopred vyskúšať hru v betaverzii miliónom hráčom dlhé týždne pred oficiálnym štartom.

A tak si môžete právom povedať – na čo vlastne čakali hráči do štartu 8. decembra? Plnú verziu multiplayeru a aj na najväčšiu, najdlhšiu a najotvorenejšiu kampaň. A hoci má Microsoft v talóne predsa isté manko (co-op mód príde o pol roka), k hráčom pristupuje veľmi solídne a je o čo stáť. Dokonca aj v porovnaní s inými strieľačkami jesennej sezóny, Call of Duty: Vanguard a Battlefield 2042.

Zdroj | Microsoft

Prečo má Halo kultový status?

Najprv malá lekcia pre tých, ktorým sa pri názve Halo netrasú kolená či ruky nad gamepadom. Toto je najväčšia séria Xboxu a úplne prvý diel štartoval spolu s prvou konzolou v novembri 2001. Microsoft má z Halo ikonického hrdinu v tmavozelenom obleku menom Master Chief, čo je priam maskot konzoly. A aj nedávno vyšla špeciálna verzia Xbox Series X v Halo dizajne. Skrátka rodinné zlato.

Ostrieľaný Master Chief bojuje za ľudstvo proti mimozemšťanom rasy Covenant. V tomto vesmíre sa vždy nájde nepriateľ, nové planéty a miesta na boj. Halo je strieľačka v štýle Doom či Call of Duty, t.j. z pohľadu prvej osoby a so sci-fi nádychom. Každý diel má silnú kampaň s príbehom, ale aj chytľavý multiplayer, ktorý sa hrá ďalšie roky.

Halo navyše nevychádza každý rok či dva ako iné akčné série – napríklad od piateho dielu ubehlo už šesť rokov.

Zdroj | Microsoft

Kampaň štartuje vo vesmíre…

Nový príbeh štartuje parádne – po veľkej bitke končí Master Chief niekde vo vesmíre a nepriatelia sa formujú z frakcie Banished, aby pokračovali vo vojne. Dorazili na prstenec Zeta, ktorý obsadili a teraz je otázka času, kedy sa tam dorúti aj Master Chief. Ešte predtým ho však zachráni istý chlapík, aby ho doviezol do vesmírnych trosiek hľadať odpovede na otázky a získať cennú Zbraň.

Štart akčnej sci-fi vo vesmíre ukazuje nové možnosti grafiky i engine. Ostré textúry a výborné scény vás navnadia na neskorší svet na prstenci Zeta. Prvá časť Aktu 1 sa odohráva v koridoroch a lineárne chodby sa občas otvoria, aby ste sa mohli pustiť do výborných prestreliek. Spoznáte prvé druhy nepriateľov, osvojíte si jednu z mnohých zbraní a oťukáte systém automatickej obnovy zdravia. Stačí premyslene páliť a koniec hry kvôli zdraviu vídať nebudete. Ale nie je problém občas padnúť niekam do nekonečnej hlbočiny.

Nepriatelia sú pekne drzí. Sú tu malé rozmarné typy, ale aj prví borci so štítmi, ktoré sa učíte preraziť. Neskôr aj väčší ozembuchovia, väčší od vás a s dobrým postrehom. Oponenti sú roztrúsení v priestore a radi pália zo zabezpečených pozícií, skrýš alebo iných platforiem – lasery na vás smerujú odkiaľsi zhora. Alebo sú skrytí za štítmi, ktoré si zapínajú a až vy ich môžete vypnúť. Rútia sa v skupinách, často rôzne typy, takže musíte zvoliť dobrú stratégiu. A už v prvej hodine sa prirúti aj menší boss.

Zdroj | Microsoft

Úzke chodby striedajú väčšie priestranstvá, kde býva 15-20 nepriateľov naraz, aj päť druhov. Majú dokonca viaceré podlažia, takže vy dorazíte na stredné, ale časť borcov je hore, iní na vás čakajú dole. Predstavte si obrovské hangáry či sklady, rôzne reaktory či iné súčasti. Ale po ich čistení sa už v prvej hodine sa dostanete do vesmíru, kde skáčete medzi jednotlivými troskami. Efekt je strašne sugestívny, v tejto hre máte pocit, že ste iba malá súčasť veľkých kolosov. A vo vesmíre sa dá ľahko stratiť.

Už v úvode si môžete vyskúšať mnohé zbrane, ale so sebou môžete nosiť iba dve. Existuje aspoň päť druhov munície, ktoré zbrane vyžadujú: malé blastery i veľké búchačky, každá potrebuje čosi iné. Na lodi sú rôzne dobíjacie stanice alebo zbrane padajú pravidelne aj z nepriateľov. Munícia sa líši podľa farieb, takže si väčšinou pamätám, že jednu pušku dám na modrú, druhú na žltú muníciu a rozlične ich striedam. Dlhý čas som si držal takú sci-fi verziu brokovnice: silná palebná sila, hoci len cca 50 striel. Užitočné sú aj granáty – najmä na menších nepriateľov alebo hlúčiky. I keď pohyb súperov je značný.

Zdroj | Microsoft

…a pokračuje v otvorenom svete

Hra zmení štýl po príchode na prstenec Zeta. Vznikne slušné trio – Master Chief a dvaja pomocníci sú dobrý základ a začne sa otvárať aj príbeh s vysvetľovaním rasy Banished a ich chuti presadiť sa. Mapa sveta je pomerne veľká a najprv sa treba na prstenec dostať, vyčistiť prvú základňu a potom sa hrá pekne otvorí a dáva vám rôzne možnosti.

Ako to v otvorených svetoch býva, môžete okamžite naštartovať prvú blízku mašinu alebo sa vydať po vlastných na potulky vlastným tempom. Iná skupina hráčov pôjde tvrdo po misiách v príbehu a čo najrýchlejšie sa dostane na koniec zápletky. Osobne volím zlatú strednú cestu – keď mi hra núka ísť ku najbližšej príbehovej misii, idem tam, no najprv splním vedľajšie dostupne úlohy či možnosti v okolí a potom si pozriem kúsok príbehu.

V Halo Infinite funguje tento prístup veľmi dobre. Prídete k istej časti mapy a máte 4-5 možností čo robiť: vyčistiť dva tábory a pomôcť bojovníkom v oslabení alebo oslobodiť istý tábor. Môžete si dať skúšku ohňom a navštíviť malého bossa, ku ktorému sa treba dostať cez 15 vojakov a potom si zmerať sily. Alebo prídete do časti, kde treba zničiť štyri reaktory, ktoré postupne vysuniete a pálite do nich (pričom ničenie každého privolá posily). Mapa je plná ikoniek a boj v otvorenom svete hre náramne sedí, navyše v ostrom kontraste oproti lineárnemu úvodu v tmavých vesmírnych prostrediach.

Zdroj | Microsoft

Využívať môžete dostupné vozidlá a na mape presne vidíte, že na navštívené miesta sa dá okamžite aj teleportovať naspäť. Niekedy sa efektne dorútite do základne na autíčku, inokedy postupujete veľmi ticho, aby ste mali výhodu či pálite sniperkou z diaľky, kým si vás nevšimnú. Veľkým pomocníkom je vystreľovací hák, ktorý vás dostane na vzdialené miesta, plošiny a v náročnom teréne sa vždy hodí.

Postava Master Chiefa prechádza aj vývojom – má päť vlastností, do ktorých môžete investovať cenné body. Jedným je spomínaný hák, ktorý sa dá vylepšiť (lepší dostrel a pod.), ďalšími vlastnosťami je štít, booster či detektor.

Otvorený štýl je veľmi dobrý: v prvých misiách sa oboznámite so systémom, potom si určujete tempo a hrateľnosť sami. Ak by ste aj skončili príbehovú časť hry, môžete sa vrátiť do sveta vyčistiť základne či dokončiť vedľajšie úlohy. Motivácia na 25-30 hodín hrania určite nechýba.

Zdroj | Microsoft

Multiplayer sa ešte rozbieha

K potešeniu viacerých hráčov je multiplayerová časť Halo: Infinite v móde free-to-play,. Môžete si ju nainštalovať na PC či Xboxe a hrať zadarmo. Betaverzia sa zmenila na ostrú a určite treba pochváliť prvotnú ponuku obsahu, módov a máp. Dokonca aj multiplayer má istý príbeh, keď sa dostanete na základňu, aby ste absolvovali výcvik a mohli sa zapojiť do reálnych bojov. Keďže v bitkách padlo veľa vojakov, každá posila padne vhod a tréning treba zvládnuť rýchlo, aby ste mohli putovať na bojisku. Ako motivácia to funguje – potom si už volíte jeden z módov do akcie.

Odporúčam absolvovať tréningovú časť s Akadémiou, kde sa naučíte jednotlivé finesy a najmä sa tu dajú testovať zbrane na rôzne ciele. Trénovať môžete sólo a dokonca aj v co-op s kamošmi, kde sa dá odskúšať forma kooperácie a zladenia pred ostrými bojmi.

Kto miluje rýchle boje príznačné pre Call of Duty či minulé diely Halo, dočká sa ich v nemalej miere. Tempo je dravé a to patrí to k tomuto štýlu. Avšak existujú dve skupiny módov – menšie mapy určené pre ôsmich hráčov (4 vs. 4) a väčšie sú už pre 24 hráčov (12 vs. 12). Na rozdiel od iných hier nečaká v prvom rade bežný team deatmatch alebo iné módy, ale rotujú sa viaceré módy v skupinách. Ak sa pustíte do hry, môžete byť prekvapení, že väčšina sa sústredí na úlohy a nie iba počty zabitých cieľov. To je vítaná zmena oproti iným hrám, aj keď niektoré módy ako capture the flag (zajať vlajku, zdrhať s ňou na určené miesto) sú klasikou žánru. S prichádzajúcimi aktualizáciami sa čoraz častejšie dajú hrať aj rýdzo akčné módy ako Slayer, kde ide najmä o skalpy súperov, ale hra často ráta, že sa budete sústrediť najmä na úlohy. Náhodný výber módov nie je ojedinelý, ale Halo sa naň výrazne spolieha.

Zdroj | Microsoft

Rýchla hrateľnosť využíva veľa trikov, ktoré sa naučíte v kampani. Výhodu prinesie aj vystreľovací hák, ktorý vás dokáže rýchlo preniesť v prestrelke úplne inam a získať lepšiu pozíciu. Alebo znalosti rôznych zbraní, ich deštrukčných možností či počtu nábojov. Do toho sa miešajú aj dočasné možnosti aktivácie bonusu ako kamufláž alebo „repulsor“ odrážajúci naspäť náboje. To sú ďalšie atribúty, ktoré menia bežné pravidlá hry.

Trošku inak sa hrá v móde pre 24 hráčov – mapy sú zatiaľ tri, pomerne rozsiahle, využívate aj vozidlá a nájdete tu základne, mestá i oblasti v teréne. Celkovo bolo na štarte bolo desať máp, väčšina má dobrý dizajn, dajú sa zapamätať a hoci iné hry ponúka aj 2x toľko (COD: Vanguard), ponuka stačí.

Samozrejme, multiplayer sa ťažko posudzuje po 10 dňoch plnej verzie. Budúce mesiace ukážu ako sa chcú autori odvďačiť hráčom, pridávať ďalšie formy obsahu, miešať módy či mapy alebo odmeňovať za postup po bojoch.

Zdroj | Microsoft

Najlepšia akcia jesene či aj roka

Halo: Infinite je pri decembrovom vydaní napokon veľmi milé prekvapenie herného roka 2021. Najmä jeho kampaň v otvorenom svete prináša nevídaný svet s dobre štruktúrovanou hrateľnosťou a pestrou akciou. Máte tu silné príbehové misie, vedľajšie úlohy i kopu možností. Medzi tromi akciami jesene je v kampani jasným víťazom.

Otázny môže byť multiplayer, kde stále cítiť, že hra sa vyvíja. Zatiaľ ju radím vysoko, hoci aj úvodná ponuka Call of Duty: Vanguard zameraná na multiplayer (20 máp, kopa módov i nastavení) je silnou konkurenciou.

Ako celok je Halo: Infinite jasne na čele a ak máte Xbox Game Pass, rozhodne by ste ju mali skúsiť. A ostatní môžu starostlivo zvážiť – Halo chodí len občas, ale stojí za to.

Halo: Infinite vyšla 8. decembra 2021 na Xbox Series, Xbox One a PC. Predplatitelia služby GamePass majú hru zahrnutú v predplatnom, multiplayer je zadarmo. Samostatná kampaň resp. fyzická kópia stojí 60 eur. Hru na test poskytol Microsoft.

 

 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.