Reklama

Ghost of Tsushima Director's Cut: top samurajská hra je na PS5 ešte bohatšia

Zdroj | PlayStation
Michal Korec
Zdroj | PlayStation
Zdroj | PlayStation
90 %
Po roku vychádza na PS5 vylepšená verzia vlaňajšieho hitu Ghost of Tsushima. A fanúšikov čaká slušná porcia obsahu pre pochopenie minulosti hlavného hrdinu

Výhody

  • aj po roku skvelá samurajská akčná adventúra
  • PS5 vylepšenia obohacujú základnú porciu hry
  • na PS5 lepšia grafika i zvuk
  • Iki ostrov núka solídnu príbehovú expanziu
  • nový ostrov má veľa dobrých miest i momentov
  • vedľajšie aktivity sa neomrzia a obohacujú zážitok

Nevýhody

  • trošku krátky príbeh na Iki ostrove

Jedna z najlepších hier minulého roka i celej generácie PS4 prichádza v režisérskom zostrihu. Čo v praxi znamená, že váš čaká výlet na nový ostrov, ktorý odhalí kus minulosti hlavného hrdinu a ak budete hrať na PS5, aj celkovo lepšiu verziu hry.

Zdroj | PlayStation

Tsushima ako nečakaný hit

Čím si získal samurajský epos vlani milióny hráčov na celom svete, keď ho paradoxne vyvíjalo západné štúdio a nie domáci Japonci? Viacerými atribútmi. V prvom rade sa Sucker Punch odrazilo od skutočných udalostí v roku 1274, keď ostrov Tsushima skutočne odolával nájazdom Mongolov a už-už hrozilo, že sa dostanú aj na hlavné japonské ostrovy. Legendy však tvrdia, že ich zmiatol „božský vietor“. Hra sa inšpirovala v tejto udalosti a vložila do diania hrdinu menom Jin Sakai, ktorý zažije nájazd Mongolov a potom sa postaví proti nim. Začne čistiť ostrov a jednotlivé provincie od náhleho ovládnutia nepriateľov a začne dávať domácim zúboženým ľudkom nádej.

Ghost of Tsushima spojil formát akčnej hry v otvorenom svete s mnohými špecialitkami. Postupné objavovanie sveta podporilo delenie hry na tri časti a postupné odkrývanie regiónov. Hra je prepchaná misiami s príbehom i bez neho – môžete sa naplno sústrediť 30 hodín na dejovú líniu, ktorá vás pozve hľadať múdrych senseiov, odhodlaných bojovníkov či známych, aby ste sa mohli postaviť nebezpečným oponentom. Ale ak si dáte na čas, budete viac ako 50-60 hodín objavovať zákutia ostrova, obsadzovať mongolské stanoviská a vychutnávať si drobné detaily ako prírodné kúpele onsen, naháňačky líštičiek za skrytými oltármi alebo hľadať isté poklady.

Zdroj | PlayStation

A napokon, už na pomery PS4 prekvapil Ghost of Tsushima nádhernou estetickou grafikou a skvelou atmosférou i zvukmi autentického Japonska. Hrať tento titul je ako preniesť sa do exotického Nipponu a zažiť legendu naplno. Plnú recenziu originálu nájdete u nás tu.

Ghost of Tsushima na PS5

Čo ponúkne originálna porcia hry na novej konzole? Lepšie rozlíšenie a celkovo rýchlejšia grafika je vítaná, hoci ak ste hru prešli na PS4 Pro, spočiatku sa vám môže zdať, že až toľko sa nezmenilo. Je to dôkaz, že PS4 Pro vyťažila z Tsushimy veľa, ale PS5 ukáže svoju silu najmä pri vyššom rozlíšení i rýchlosti. Nie je problém dosahovať 1800p alebo rovno 4K rozlíšenie a motať sa okolo rýchlosti 60 fps, zatiaľ čo PS4 verzia ponúkala polovicu. A práve vyšší framerate zaručí plynulejší vizuál i lepší dojem.

A hoci Ghost of Tsushima nepatrí medzi najväčšie hry generácie (60 GB), načítavanie jednotlivých kapitol či lokalít je na PS5 citeľne rýchlejšie už od prvých scén.

Zdroj | PlayStation

Ďalšie vylepšenia čakajú v oblasti zvuku. Konečne sú japonské dialógy napasované na pohyb pier – a nie iba tie anglické. Ak hráte hru v japončine, je to oveľa lepší zážitok. Sony pridalo 3D audio, takže ak budete hrať na slúchadlách, podobne ako pri hre Returnal sa dočkáte intuitívnej orientácie vďaka zvuku v priestore. Môžete si tak lepšie vychutnať stealth sekvencie, kde sa plazíte nočným prostredím a zrazu vyskočíte na dvoch nepriateľov. Alebo naopak, budete počúvať, kto sa kam zakráda, aby ste sa mu včas vyhli. Hoci väčšinu času hrám na domácom kine (Ghost of Tsushima má úžasnú a plnú zvukovú stopu akoby určenú pre 5+1 a 7+1 zostavy), hranie v 3D audiu má svoje čaro.

A napokon je tu zakomponovanie DualSense ovládača. Je skôr v decentnej rovine, lebo už pôvodný ovládač výborne využíval zvuky a možnosti, ale DualSense sa lepšie hrá s vibráciami a spätnou väzbou.

Nový ostrov Iki – a nová porcia obsahu

Väčšina hráčov však bude utekať na nový ostrov Iki, ktorý sľubuje nevídané dobrodružstvá hrdinu. Autori ho šikovne vložili do diania – sprístupní sa vám až na začiatku druhej kapitoly, kedy už máte za sebou slušnú porciu hry a najmä vám do krvi prešlo ovládanie, spôsoby zabíjania či práca so zbraňami.

Zdroj | PlayStation

Epizóda sa odohráva v novej lokalite (Iki je skutočne menší ostrov na polceste medzi Tsushimou a veľkými ostrovmi), ktorá ponúka nové možnosti, miesta na objavovanie, tuhých nepriateľov i dobrý príbeh. Autori našli zaujímavý balans – túto časť môžete hrať po dohraní pôvodnej hry ako bonus alebo aj uprostred nej, lebo sa zaoberá inými udalosťami. Trik spočíva v tom, že sa venujeme postave reálneho otca hrdinu a jeho očakávaniam i udalostiam voči synovi.

V základnej hre boli tieto čriepky načrtnuté a tu sú vhodne rozšírené, aby sme celistvo pochopili postavu Jina Sakai. Do diania je však vložený aj nový nepriateľ – záhadná postava The Eagle, ktorá tu združuje nové vojsko, čo by mohlo zmiesť sily na Tsushime. The Eagle ovláda ľudí pomocou zvláštnej drogy a jedu, ktorá neničí vidiečanov fyzicky, ale psychicky. Keď príde Jin na nový ostrov, stretne sa tu s obrovskou vlnou nevôle voči svojmu klanu. To súvisí s minulosťou a nájazdmi Jinovho otca, ktorý chcel zjednocovať ostrovy brutálnou cestou. A ako Jin putuje ostrovom, objavuje časti minulosti a vy s ním. Je to solídna emocionálna jazda, ktorá sa snaží ísť pod kožu hrdinu a jeho minulosti. A zároveň dobre koexistuje s klasickým konfliktom s novou nepriateľkou. Nápad ako vkladať vízie do deja je tiež celkom osviežujúci.

Zdroj | PlayStation

Čo sa týka náplne a štruktúry, rešpektuje pôvodnú hru. Takže opäť vás čaká séria príbehových misií, ktoré môžete hltať cca 8-10 hodín, ale hocikedy sa môžete od nich odkloniť a objavovať ostrov na vlastnú päsť. Boje s nepriateľmi sú relatívne podobné, lebo vás čaká opäť známa séria Mongolov s mečmi, kopijami či inými brutálnymi zbraňami. Ale sú tu viaceré novinky ako útok z koňa, nové brnenia či protiútoky.

Oveľa lepšiu náplň predstavuje samotné objavovanie ostrova s novými malebnými časťami i hádankami. Stále máte čo objavovať a architektúra je odlišná, pričom sa dočkáte dobrodružných výprav k vrakom či snoreniu a la Tomb Raider. Je tu aj pár rýdzo japonských aktivít ako sekanie bambusov alebo minihra s flautou. Je to viac toho istého – hľadanie predmetov, tajných miest, zapínanie majákov či iných výziev, ale to všetko je zakomponované do skvelého prostredia.

V tom smere možno považovať dejovú porciu za jasnú pridanú hodnotu a nový ostrov za druhú šancu precvičovať si bojové schopnosti či kochať sa architektúrou i miestami. Máloktorá hra sa zapíše takto do pamäte, takže fanúšikovia si prídavok určite radi doprajú.

Distribútor: Sony/PlayStation Studios
Cena: 70 EUR (PS4) / 80 EUR (PS5) celá hra resp. 20 EUR za PS4 upgrade a 30 EUR za PS5 upgrade zo základnej verzie

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.