- #PlayStation
- 11 min.
- 17.10.2021
Deathloop - unikátna akcia roka so štýlom strieľaj-preži-zomri-strieľaj znova
Výhody
- unikátny koncept hrateľnosti
- parádne využitý svet = Blackreef ostrov
- štyri mapy v štyroch časoch núkajú veľké možnosti
- rozmanitá taktika (akcia, stealth, mix) hráča
- systém objavovania, chápania a zberu informácií
- nádherná grafika a atmosféra ako z bondovky
- výborný zvuk i chytľavý soundtrack
- multiplayer dáva nové možnosti a napätie
Nevýhody
- v neskorších fázach už napredujete pomalšie
S témou časovej slučky sa už hralo mnoho filmov. Komédia Na Hromnice o deň viac, akčné sci-fi Na hrane zajtrajška (s Tomom Cruisom) či horor Všetko najhoršie (Happy Death Day). Azda je ľahšie spracovať tému opakovaného dňa do filmovej podoby, kde si všetky scény nakrútite vopred. Ale autori z Arkane Studios si povedali, že tomu nápadu dajú interaktívnu formu – a prakticky vytvorili jednu z najunikátnejších hier tohto roka.
Na začiatku len poriadna opica…
Toto je jedna z mála hier, kde sa hrdina prebudí s amnéziou a vôbec to nevadí. Naopak, na jeho počiatočnej nevedomosti je postavený úvod hry. Zobudíte sa na pláži s fľaškou v ruke, ale nie ste iba náhodný opilec. Za sebou máte určitú históriu, ktorú budete objavovať. Najprv prídete do komplexu, kde hrá rádio, beriete pištoľ do rúk a okamžite sa vám začne ozývať ženský hlas. Dáka Julianna hecuje všetkých na ostrove Blackreef (tu sa odohráva celá hra, ale štruktúra je báječne vytvorená), aby vám išli po krku. Po chvíli zistíte, že sa voláte Colt, dokážete celkom dobre ovládať zbrane a matne si na niečo spomínate. Najprv objavíte isté dvere, ktoré si pýtajú kód. Neskôr to zoberiete okľukou, aby ste v istej knižnici zažili osudové stretnutie. Zomriete, ale to nevadí. Opäť sa zobúdzate na pláži a s vedomím kódu putujete ďalej.
Takto funguje celý tutoriál, ktorý tvorí sériu úloh. Počas neho sa naučíte ako veci fungujú a získavate prvé stopy. Nasledovanie stôp funguje tak, že v menu si nastavíte istú líniu (napríklad prvá sa volá Najdlhší deň) a postupne sa vám v nej skladajú indície. Znalosti sú esenciálne a vaším hraním i skúsenosťami sa prenášajú medzi cyklami. Niekedy si hrdina (Colt) niečo zapamätá, ale väčšinou to musíte odmakať za neho. Cieľom je prelomiť denný cyklus – aby Colt neostal v časovej pasci, nezobúdzal sa na pláži a štartoval od začiatku.
Po tutoriáli sa vám otvorí celá hra a zistíte všetko podstatné. Podľa nájdeného protokolu to vyjde, že hlavnou úlohou je zabiť ôsmich vizionárov počas jediného dňa. Je to pomerne náročná (finálna) misia a prídete k nej postupne. Najprv sa snažíte nájsť každého vizionára zvlášť, spoznať jeho správanie a miesto pôsobenia. Lebo Blackreef ostrov je rozdelený na štyri časti (dosť veľké mapy) a deň je rozdelený na štyri dni: ráno, poludnie, popoludnie a noc. Práve kvarteto časových období pridáva do hry aj veľkú variabilitu, lebo centrum vyzerá inak ráno – a inak v noci, napríklad vtedy vyjde oveľa väčšie bojovníkov, čo vám môžu ísť po krku.
Osem superzloduchov
Najprv sa snažíte zistiť, kde je osem vizionárov a najmä kedy sa objavujú. Niektorí sú „po ruke“ iba ráno, iní popoludní, ďalší večer. Podľa toho si plánujete deň a špeciálne finálnu misiu, keď musíte stihnúť všetkých za jediný deň. Iným dôležitým aspektom je ich aktivita – potrebujete ich prekvapiť, keď sú na prechádzke alebo do niečoho ponorení, ich pozornosť je nižšia a vtedy sa môžete na nich vrhnúť. Vizionári sú vedci, šéfovia, šialenci sami o sebe a nie typickí militantní bossovia, ktorí s veľkým ukazovateľom zdravia či najväčšou puškou čakajú na váš príchod. Ale na druhej strane majú špeciálne schopnosti (tzv. Slabs). Tým pádom je boj s nimi oveľa ťažší ako s bežnými vojakmi. Ak sa vám ich podarí poraziť, môžete využiť špeciality vo svoj prospech, dokonca ich vylepšiť aj na vyššiu úroveň.
A tak chodíte na jednotlivé mapy v iných časoch a snažíte sa zistiť, kde sú vizionári a ako ich eliminovať. Je dobré poznať ich rutiny a denný režim, aby ste ich vedeli vymáknuť v ideálnom čase, najmä keď nebudú mať okolo tucet ďalších vojakov alebo sa venujú istej činnosti. Informácie si zbierate postupne a metódou pokus-omyl zisťujete, čo by mohlo fungovať, u akého protivníka začať skôr a ktorý počká. Alebo ideálne vyskúšať nalákať ich na jediné miesto a mať ich na muške oboch?
Len štyri mapy?
Jednotlivé mapy sú veľké: centrum, komplex, laboratória, sú tu rôzne lokality, ale ostrov vyzerá akoby bol vystrihnutý zo starých bondoviek s nádychom 60. a 70. rokov. Tomu sú prispôsobené aj zbrane, oblečenie či štýl hrdinov. Okrem ôsmich vizionárov sa po ostrove hýbu desiatky ozbrojených vojakov (tzv. eternalists) – môžete ich zabiť rozličným spôsobom a hra má úžasnú funkciu, kde po označení zistíte ich zbraň (mačetu, pušku, samopal) a podľa toho sa môžete rozhodnúť ako sa k nim postaviť. Okrem nich sú rozmiestnené po ostrove aj rôzne pasce, radary, palebné veže, ktoré môžete hackovať pomocou špeciálneho prístroja. Je to rozhodne odporúčaná aktivita, lebo vám vedia poriadne znepríjemniť život. Napríklad veže sú horšie ako päť vojakov naraz: zatiaľ čo tí majú isté slabiny, tie do vás automaticky pália a zdravie veľmi rýchlo klesá.
Herný štýl si do istej miery volíte sami: autori vám na veľkých mapách pripravili dostatočnú mieru slobody, vojakov, pascí či puzzle elementov. Môžete staviť na stealth a napádať vojakov zozadu, prepchávať sa okolo presíl a nevyvolávať zbytočné konflikty. Vtedy musíte byť pozorní, deaktivovať všetky zariadenia a skúšať si stratégie. Ale je tu aj cesta klasickej hlučnej akcie, kde oceníte rozmanitý arzenál (aj pištoľ v každej ruke), akurát treba rátať s tým, že na seba lákate veľké skupiny nepriateľov. Vhodný je aj mix – osobne skúšam na jednotlivca stealth taktiku, ale pri troch-štyroch sa ťažšie zbavujete oponentov. Môže to riešiť granát, potom sa schováte za auto a zvyšných neborákov doťuknete.
Zbrane a superschopnosti
Okrem zbraní využíva hra aj nadprirodzené vlastnosti, spomínané Slabs. Niektoré sú povedomé, napríklad že prejdete do berserk módu s vyššou silou i obranou. Šikovná je karnesis = telekinéza, vďaka ktorej sa pohráte s predmetmi a nepriateľmi vo vzduchu. Je tu aj Aether, ktorý vás premení na neviditeľného. A napokon dve ultimátne vlastnosti. Jednu má Julianna: umožňuje zmeniť sa na hociktorú postavu v hre, len ju treba vidieť. A potom je tu Nexus: keď s ním vystrelíte do nepriateľa, prepojí sa s ostatnými a tí budú rovnako poškodení ako prvý cieľ. Fantastická pomôcka pre boj so skupinami, najmä zo zálohy.
Aby ste z jednej slučky do ďalšej nebrali iba znalosti mapy a informácie, hra umožní aj prenášať predmety či zbrane cez tzv. Residuum. Počas hrania môžete totiž objaviť schopnosť infúzie: jednak umožní ťahať vzácnu menu z predmetov a navyše si takto do ďalších pokusov môžete pomôcť a začať s lepším arzenálom či rovno schopnosťou protivníka. Residuum sa kumuluje počas jednej slučky a neprenáša sa ďalej, takže je vhodné ho minúť pred začatím ďalšieho hrania.
Osobitou kapitolou je vzťah Colta a Julianny. Na začiatku netušíte, či sa poznajú alebo akú majú minulosť. Sú momenty, kedy vám Julianna radí kam ísť a čo máte robiť. A potom príde moment, keď vás šľahne o zem alebo sa objaví na niektorej mape a sama vám ide po krku. Ale obe postavy sú vynikajúco napísané, odkrýva sa ich osobnosť, charakter a majú absolútne skvelý dabing. Colt je vtipný búchač, ktorý sa nebojí robiť si vtipy aj zo seba. Juliannin hlas na vás často vreští z reproduktora gamepadu DualSense, má skvelý prenikavý hlas a keď ju stretávate prvé razy, pôsobí až hrozivo. Bojíte sa jej ako najťažšieho bossa z inej hry. Ich chémia je výborná a to ešte autori pridali do hry aj multiplayer element, keď sa môžete do hry iného hráča dostať ako Julianna a ísť mu (Coltovi) po krku. Vtedy sa dvaja hráči snažia o iný cieľ – Colt chce prelomiť slučku, Julianna ju chrániť a odstrániť narušiteľa.
PS5 v plnej sile (a zvuku)
Recenzovaná PS5 verzia ukazuje veľký potenciál konzoly (druhou alternatívou je PC). Najväčšou devízou je fungovanie DualSense ovládača – keď prvý raz na mňa zakričala Julianna z ovládača, doslova som sa zľakol a skoro mi vypadol z rúk, taká je intenzívna. Po čase si zvykáte, ozýva sa vám často v nečakanej chvíli a pridajú sa aj ďalšie zvuky ako keď sa vám zasekne samopal alebo dôjde munícia. Haptická odozva a vibrácie sú tiež pomerne intenzívne. Najprv ich toľko nevnímate, skôr jemne pri rôznych prostrediach; keď sa pustíte do mestských alebo komplexných akcií, začnú sa ozývať oveľa častejšie. Deathloop má inak aj veľmi slušný priestorový zvuk, čo oceníte na domácom kine. A na PS5 veľmi príjemne prekvapia aj krátke časy načítania.
Je to jedna z najlepších hier roka? Určite. Prináša skvelú ideu kolobehu času a hrateľnosti, zasadila ich do skvostného prostredia. Najprv odhaľujete tajomstvá ostrova, neskôr spoznávate a odstránite prvé ciele, aby všetko vyvrcholilo v grandióznej misii, kedy vyzbrojení zbraňami, superschopnosťami a najmä znalosťami idete prelomiť časovú slučku. Dovtedy veľa ráz zlyháte, otrasiete sa, skúsite to znova alebo inak. Je to unikát v tom, ako súčasne prelamuje aj súčasnú éru akčných hier a otvorených svetov – tu stačia štyri svety, štyri časy a osem rôznych cieľov, aby zrazu bola hra svieža a ponúkla niečo nevídané. Pri každej slučke je svet trošku iný, i keď má veľa prvkov jasne nastavených. A to odhaľovanie je najkrajší pocit pri hraní.
PS – Možno si poviete, že podobných hier je x. Returnal sa na jar snažil o niečo podobné, vlani Hades či iné rogue-lite hry. Deathloop ide na to inak a najmä pocit z postupu, zisk skúsenosti i zábavnosť je na top úrovni.
PS 2 – Je trefné, že Deathloop vychádza v čase premiéry novej bondovky. Tá síce nemá sprievodnú hru, ale táto vám pocit akčného hrdinu hravo nahradí.
Deathloop vyšiel 14. septembra 2021 na PS5 a PC.