Reklama

13 Sentinels: Aegis Rim ponúka mix RPG, adventúry, mechov i ťahovej stratégie

Zdroj | SEGA
Michal Korec
Zdroj | SEGA
Zdroj | SEGA
90 %
Jedna z najoriginálnejších hier roka sa nebojí robiť veci inak a hru servírovať nečakanými spôsobmi.

Výhody

  • veľké vlny originality a neznáma
  • trinásť odlišných postáv
  • mozaika príbehov a časových línií
  • systém slov a hesiel je celkom pútavý
  • kopa prekvapení v deji, kde ich nečakáte
  • solídna taktická časť hry s rozličnými jednotkami
  • nádherný vizuálny štýl a japonský dabing

Nevýhody

  • strategické časti sa po čase sčasti zunujú

Koľko žánrov sa dá vložiť do jedinej hry? Budete prekvapení, SEGA sa pokúša azda o rekord pri najnovšej hre, kde nájdete prvky vizuálnej novely, adventúry, mecha simuláciu, aj taktickú stratégiu, tower-defense hru či RPG! Zväčša vyústia také projekty do rôznorodého guláša a niektoré sa ťažko hrajú. Ale 13 Sentinels: Aegis Rim je doslova iná liga a keď hre dáte šancu, odvďačí sa vám špičkovým scenárom, od ktorého sa nebudete vedieť odlepiť.

Zdroj | SEGA

Hra, ktorá má 13 hrdinov!

13 Sentinels sa totiž neoplatí hrať iba kvôli mixu žánrov a klikania. Na prvom mieste má špičkový príbeh, ktorý je roztrieštený do desiatok sekvencií a 13 hlavných postáv v kategórii tínendžerov. Pod palcom máte chalanov i dievčatá rozličnej povahy: niektorí sú tvrdohlaví a odvážni, iní rozumní, nájdeme fanúšikov sci-fi, zaláskované devy i zdanlivo obyčajných kamošov. Je tu aj viacero časových línií, ktoré vám zamotajú hlavu a je na vás, kedy si všimnete, že všetko sa asi neodohráva v rovnakom čase – vesmírna invázia v roku 1985 (na nej je vtipné, že ju chcú odhaľovať fanúšikovia filmu E.X.T),, ale zároveň sa nečakane dostaneme k mladým vojakom v roku 1945 v Japonsku. A čo taký rok 2025 s novou krízou v budúcnosti, ktorú odhaľuje pár dievčat? A majú 40-ročné odstupy nejaké spojenie a zmysel?

Sledovanie deja je úžasne spracované, no musíte mať trpezlivosť i dobrý postreh. Je totiž nelineárne a strieda všetkých 13 postáv postupne do samostatných sekvencií, v ktorých sledujete kus príbehu a neskôr si chcete zložiť mozaiku sami. Lokálnym hráčom môže spočiatku mierne prekážať aj náročnosť japonských mien alebo podobnosť postáv – nie sú tí chalani v uniformách rovnakí? A tie študentky v podobných uniformách? Ale čím dlhšie hráte, tým viac si začnete získavať sympatie k postavám, začnete ich chápať a aj štruktúru hry vrátane vkladania viacerých postáv do jednej scény a jej sledovanie z viacerých uhlov. Raz ste chalan, do ktorého narazí istá dievčina pred školou. Neskôr sledujete beh práve dievčaťa a zrážku z jej pohľadu.

Zdroj | Nintendo

Adventúra úplne inak

Čo je však spoločný menovateľ všetkých trinástich postáv? Medziscény, kde sú zrazu všetci učupení v obrovských mašinách menom Sentinely (pripomínajú obrovské roboty, ktorých pilotujú ľudia v rôznych pozíciách a sú mozgom v boji), ktoré majú slúžiť ako ochrana ľudstva pred nárazom mimozemšťanov, monštier či iných hrozieb. Keď hráte dlhšie, začnú sa vám vybavovať aj čísla jednotlivých Sentinelov, ktorí vystupovali v minulých animáciách a začnete si ich priraďovať k postavám. 13-15-17-19, Juro-Iori-Ei-Yuki. Vaša hlava bude mať čo robiť, ale ten príbeh skutočne stojí za to a tým, že nechceme dávať žiadne spoilery, tak len podčiarkneme, že sa máte na čo tešiť a je to jedno z najlepších sci-fi diel posledných rokov.

Zdroj | Nintendo

Ako sa dá taký mix poriadne užiť a hrať? Odpoveď znie práve v mixe žánrov, pričom každý si zobral jednu z troch hlavných pasáží hry: Remembrance, Destruction a Analysis. Remembrance je mód, ktorý najviac pripomína vizuálnu novelu košatosťou a dlhými dialógmi, ktoré však môžete ovplyvňovať. Nielen iba tým, že v 2D prostrediach chodíte po lokalite a môžete klikať na vybrané postavy, predmety alebo miesta. Prináša špeciálny element hesiel, resp. slov, ktoré sa vám ukladajú a v pravom hornom rohu svieti zelená či červená ikona, že na tejto obrazovke sa budú dať použiť. Napríklad fanúšička sci-fi má takto vymenované niektoré diela alebo svojich kamarátov. Zelená farba signalizuje zamyslenie sa nad témou, červená použitie na ďalšiu postavu – napríklad sa niekoho môžete spýtať na konkrétne dielo či udalosť. Takto môžete použiť i predmety ako v bežnej adventúre, napríklad videokazetu s filmom. Kým nevyčerpáte potrebné myšlienky v scéne, nedá sa pohnúť ďalej. Ale našťastie je hrateľnosť úplne plynulá a jasná, žiadne frustrácie či dlhé klikanie na slová.

Zdroj | Nintendo

Stratégia s mechmi v mestách

Destruction mód je ťahová stratégia ako remeň. Spočiatku si budete myslieť, že je to iba demo pre neskoršie bitky, ale v skutočnosti ide o 2D izometrický pohľad na bojisko, kde sa snažíte primárne chrániť mestá pred inváziou. Hrdinovia ovládajú Sentinely a proti nim sú desiatky menších i väčších jednotiek, ktoré sa dajú zničiť rozličným spôsobom. V tom smere si treba pohľad i taktiku osvojiť, pochopiť systém príkazov. Tie sa učia pomerne rýchlo. Je tu možnosť pohybu potrebná pre ideálnu vzdialenosť od nepriateľa. Obrana v čase núdze. Napokon ponuka útokov zblízka, z diaľky, masívne lúče, EMP záblesky a iné chuťovky. Niektoré sú ideálne pre skupiny nepriateľov, iné proti silnej jednotke a môj favorit je lúč, ktorý kosí všetkých za radom, no musia byť tak zoskupení na uliciach mesta. Vašou úlohou je chrániť vybrané stanoviská a Sentinely často štartujú na iných častiach mapy. Ovládate šesť jednotiek, čo je solídny počet vzhľadom na ich variabilitu a je nádherné nachádzať ich možnosti: niekto je čisto útočný typ, iný na defenzívu, občas sa mihne podpora alebo univerzál. Nie vždy dostanete každého, koho chcete/poznáte, ale o to väčšia výzva je vyhrať niektoré misie. A aby nechýbali ani RPG prvky – za tzv. metachipy si môžete Sentinelov a ich vlastnosti vylepšovať.

Zdroj | Nintendo

Samozrejme, vyhrať niektoré bitky je umenie a žiadajú si dobre zvolený prístup, nestačí iba mastiť invazívne jednotky raketami – nehovoriac o MP ukazovateli, ktorý vám nepovolí nonstop silné útoky. Treba si správne načasovať svoje možnosti, ale zase nepoľaviť, aby vám nezmastili protivníci základňu. Jediná veci, ktorá môžu mierne prekážať, že postavy sa neustále rozprávajú aj počas boja a niekedy vás odďaľujú od stratégie či akcie. Nielenže je hra ukecaná v adventúrnej časti, postavy si nedajú pokoj ani v strategickej. A možno vás neskôr prekvapí nižší počet noviniek – v druhej polovici ide hra skôr po variáciách a obtiažnosť prituhne.

Zložte si dej dokopy

A napokon je tu fáza Analysis, kde si dávate všetko dokopy. Zozbierané informácie o udalostiach, ľuďoch či predmetoch vám padnú vhod a môžete tu využiť aj tzv. Mystery Points zo strategickej časti a odblokovať iné informácie. Tu sa prepája všetko v hre: získané fakty, pokročilé príbehy z Remembrance i vyhraté bitky z tej Destruction fázy. A ak si všimnete tri ukazovatele pri ukladaní pozícii, to je ono. Hra vám postupne ráta, ako ste pokročili v ktorej časti hry.

Zdroj | Nintendo

13 Sentinels: Aegis Rim vyšiel pôvodne na PS4 a aktuálne na Nintendo Switch. A je to prekvapivo malá hra, ktorá nestráca ani na menšej konzole nič zo svojho čara a kvalít. 2D adventúrne pasáže sú výborne a kreslené grafické časti nemajú chybu. Strategická časť sa tiež zobrazuje úspešné – hra má pár GB, takže sa nedá čakať fotorealistická grafika, ale pre tento štýl hry stačí. A nezabudnite na japonský dabing, ktorý pridá atmosféru.

13 Sentinels je neuveriteľná hra. V prístupe, koncepte, mixe žánrov a samozrejme bravúrnom deji. Áno, dáva si načas a bola by škoda ju po hodine či dvoch odložiť, lebo svoje kvality ukazuje postupne. Ale potom vás chytí a nepustí. Máte po krk tuctových akcií a variácií na multiplayer akcie? Je čas dať šancu originalite!

Distribútor: Atlus
Cena: 30-50 EUR (PS4), 55 EUR (Switch)

13 Sentinels: Aegis Rim je hra miešajúca viaceré žánre a je aktuálne k dispozícii na PS4 a Switch.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.