Od apríla 2023 sa zásadne zmení výpočet registračného poplatku za ojazdené motorové vozidlá. Na výslednú sumu bude mať zásadný vplyv parameter ekologickosti prevádzky a nahradí sa tak koeficient vypočítaný na základe veku vozidla.
O výslednom znení zákona rozhodli poslanci, ktorí v decembri minulého roka schválili pozmeňujúci návrh poslanca Mariána Viskupiča. Zmena sa netýka len samotnej výšky poplatku, ale zároveň stanovuje, kto bude daný poplatok platiť – kupujúci alebo predávajúci.
Spôsob, akým sa poplatky určovali doteraz bol stanovený ešte v roku 2016, pričom neskôr bol doplnený o koeficient veku automobilu. Hlavným cieľom zavedenia nového spoplatnenia je motivácia ku kúpe ekologických automobilov. Čím bude vozidlo ekologickejšie, tým nižší poplatok.
S príchodom nových celoslovenských evidenčných čísel bez skratky okresu vznikli aj nové zmeny v evidencii motorových vozidiel. Zrušil sa dvojkrokový prepis vozidla, kompletný prepis je možné zrealizovať na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte.
Pri zápise zmeny držiteľa vozidla bude správny poplatok uhrádzať majiteľ vozidla a nie nový vlastník ako doteraz. Táto zmena bude mať pravdepodobne vplyv na ceny ojazdených vozidiel a predávajúci tieto zvýšené náklady budú prenášať na budúcich majiteľov.
Podľa štatistických údajov je priemerný vek vozového parku na Slovensku na úrovni približne 14 rokov. V tomto prípade ide o vozidlá s rokom výroby 2009, ktoré spĺňajú emisnú normu EURO 4. Na Slovensku medzi najpopulárnejšie jazdené vozidlá z tohto obdobia patrí Škoda Octavia vybavená vznetovým motorom.
Ak sa pozrieme na výšku registračného poplatku podľa aktuálneho zákona, sadzby budú nasledovné:
Pri motorizácii 1,9 TDI s výkonom 77 kW sa nezohľadňuje koeficient veku vozidla a výsledná suma je 33 €.
Ak zvolíme výkonnejšiu motorizáciu 2,0 TDI s výkonom 103 kW je výpočet nasledovný: základná sadzba výkonu (260 €) * koeficient veku vozidla (0,09) = 23,4 €, čiže majiteľ zaplatí minimálny registračný poplatok 33 €.
Najvýkonnejšia vznetová motorizácia s výkonom 125 kW podľa prepočtu: základná sadzba výkonu (530 €) * koeficient veku vozidla (0,09) = 47,7 €, majiteľ zaplatí registračný poplatok 47,7 €.
A teraz sa pozrieme na registračný poplatok, platný od apríla 2023.
Ekologický koeficient pre vozidlo Škoda Octavia vybavené vznetovým motorom spĺňajúcim emisnú normu EURO 4 má hodnotu 0,70. Podľa novej metodiky, v ktorej je zahrnutý ekologický koeficient namiesto koeficientu veku vozidla bude prepočet nasledovný:
Pri motorizácii 1,9 TDI s výkonom 77 kW sa nezohľadňuje ekologický koeficient vozidla a výsledná suma je minimálny poplatok 33 €.
Ak zvolíme výkonnejšiu motorizáciu 2,0 TDI s výkonom 103 kW je výpočet nasledovný: základná sadzba výkonu (260 €) * ekologický koeficient vozidla (0,70) = 182 €, majiteľ zaplatí registračný poplatok 182 €.
Najvýkonnejšia vznetová motorizácia s výkonom 125 kW podľa prepočtu: základná sadzba výkonu (530 €) * koeficient veku vozidla (0,70) = 371 €, majiteľ zaplatí registračný poplatok 47,7 €.
Takýmto spôsobom sa výrazne zvýšia registračné poplatky za výkonnejšie staršie vozidlá vybavené spaľovacími motormi. Štát sa týmto zákonom snaží finančne postihovať výkonnejšie motorizácie, ktoré produkujú vyššie emisie CO2, nerieši to však exhaláty, ktoré produkujú staršie vozidlá.
Ako príklad si môžeme uviesť legendárny motor 1,9 TDI z koncernu Volkswagen s výkonom 66 kW, ktorý sa vo veľkej miere montoval do vozidiel Škoda Octavia I, Volkswagen Golf IV alebo Volkswagen Passat. Podľa nového prepočtu platného od apríla 2023 aj napriek tomu, že tento motor spĺňa len emisnú normu EURO 2 nový majiteľ zaplatí len minimálny registračný poplatok 33 €.
Veľké nejasnosti panovali aj ohľadom registračných poplatkov pri elektromobiloch. Pri elektromobiloch naďalej platí minimálny registračný poplatok len 33 € aj napriek tomu, že tabuľka stanovuje nový ekologický koeficient pre elektromobil.