Dnes sa znova pozrieme na Bitcoin, ale trochu ináč, ako ste boli zvyknutí. Dnes sa na Bitcoin pozrieme formou ON-chain analýzy. Pozriem sa na 4 základné parametre, ktoré sa musia zmeniť aby Bitcoin mohol znova rásť a dosahovať nové maximá. Štatistiku využijem z analytického portálu Glassnode. ON-chain analýza je vlastne analýza Blockchainu. V poslednom roku sa podobné analýzy tešia veľkej popularite.
1. Hash rate
Ako prvý je to Hash rate čiže ťažobný výkon. Je dlhodobo známe, že Hash rate má priamy vplyv na cenu Bitcoinu. Momentálne však Hash rate výrazne klesol kvôli tomu, že mineri v Číne sa vo veľkom odpájajú. O tomto som už však písal v minulom článku.
Na to, aby sa cena Bitcoinu začala pomaly dvíhať potrebujeme, aby začala rásť aj obtiažnosť ťažby takže hash rate. Aktuálne tam vidíme obrovský prepad, ktorý síce nepredstavuje bezpečnostné riziko, ale z hľadiska ceny nás tlačí dole.
2. Nákup Grayscale
Po halvingu v máji 2020 bolo pravidlom, že táto inštitúcia kúpila mesačne viac Bitcoinov ako sa vyťažilo. Toto sa však skončilo už vo februári. Ako môžete vidieť, tak od februára Grayscale nenakupoval. Prečo? Pretože záujem inštitúcií o Bitcoin klesol a oni teda neboli nútený Bitcoin znova kupovať.
Čo môžeme vidieť aj v tomto momente je to, že ani za súčasné ceny Bitcoin ešte nenakupujú. Grayscale je dôležitý hráč a potrebujeme aby inštitúcie zase vo veľkom išli do Bitcoinu a Grayscale bol nútený kupovať Bitcoin.
3. Bitcoiny na burzách
Ďalšia vec, ktorá sa zmenila, ale v negatívnom zmysle sú Bitcoiny na burzách. Vidíme, že po COVID prepade Bitcoiny na burzách vo veľkom začali klesať. To znamenalo, že Bitcoiny z búrz vyberali ako hodleri, tak aj inštitúcie.
Čím menej Bitocinov na burzách tým väčší bol tlak na nákupnú cenu. Aj toto sa však prepadom zmenilo a zatiaľ sa nedeje opak. Z hľadiska ceny by sme potrebovali, aby sa Bitcoiny z búrz znova pohli a aby ich tam bol nedostatok. Ak ich tam bude nedostatok, tak inštitúcie budú musieť hľadať iné cesty na nákup a to bude samozrejme tlačiť cenu Bitcoinu hore.
4. Aktívne peňaženky
Počet aktívnych adries v poslednom čase rovnako klesol. Tento ukazovateľ ukazuje skôr zapojenie klasických retailových obchodníkov. Ak je záujem o kryptomeny veľký a noví ľudia pribúdajú do krypotmien, tak pribúdajú aj nové adresy. Ak však záujem o kryptomeny až taký nie je, tak nepribúdajú ani nové adresy. Toto určite nie je rozhodujúca metrika, ale môže nám pomôcť dotvoriť si celkový obraz.
V tomto článku sme si ukázali analýzu Bitcoinu trochu ináč. Vidíme, že aj na ON-chain dátach sa niečo zmenilo a tie výsledky nie sú rovnaké. V tomto článku som vám ukázal dôležité metriky, ktoré sledujem a ktoré sa musia zmeniť aby Bitcoin mohol znova začať rásť.