Zelené predné brzdové svetlo zrejme už videl každý. Je to jeden z tých revolučných vynálezov, ktorých užitočnosť netreba extra vysvetľovať, je zjavná na prvý pohľad.
Napriek tomu, že ohlasy motoristov sú veľmi pozitívne, zelené brzdové svetlo sa bude čoskoro z testovacích vozidiel demontovať. Čo sa stalo?
Európska komisia chce do roku 2050 dosiahnuť nulovú úmrtnosť na cestách. Prispieť tomu môže aj vynález rodáka z Kysúc Ľubomíra Marjaka. Predné brzdové svetlo je jednoduchý, no učinný doplnok. Je umiestnený na prednej maske, tesne na ECV. Vďaka tomu, že je vpredu, prináša množstvo výhod pre ostatných účastníkov cestnej premávky. Týka sa to najmä chodcov, či vozidiel, ktoré v neprehľadných križovatkách nemajú šancu inak zistiť, či im dáva druhý automobil skutočne prednosť.
Testovanie začalo v septembri 2022, skončí sa tento rok presne po roku. Nedeje sa však nič dramatické, taký bol aj pôvodný plán. Motoristi, ktorí mali nainštalované zelené brzdové svetlo ho budú musieť demontovať.
Žilinská univerzita, ktorá na projekt dohliadala ako dozorná inštitúcia, po ukončení testovacej prevádzky vyhodnotí prínosy a možné zápory nového bezpečnostného prvku. Už teraz sa javí ako veľmi prospešný. Vo verejnom prieskume sa ukázalo, že ho pozná viac ako 90 % motoristov, 75 % ho vníma pozitívne.
Ak by sa mal nový bezpečnostný prvok využívať v doprave, musí absolvovať povoľovacie procesy. Odborníci sa prikláňajú k tomu aby sa čo najskôr stal súčasťou dobrovoľnej a neskôr dokonca povinnej výbavy každého automobilu.
O tom, že testovanie zaujalo množstvo motoristov svedčí fakt, že ste ho mohli vidieť nielen na osobných vozidlách, ale aj autobusoch a nákladiakoch. Testovalo sa aj v talianskom meste Ancona.