- #Smartfóny
- 5 min.
- 17.10.2024
Prečo tu máme každý rok nové vlajkové smartfóny? Má to ešte vôbec zmysel?
Výrobcovia smartfónov, ako dobre namazaný stroj, pravidelne každý rok, zhruba v tom istom čase, predstavujú svetu svoje nové vlajkové lode. Google tak robí koncom leta, Apple v septembri a Samsung začiatkom roka.
Zdá sa však, že z roka na rok sú tieto nové vlajkové modely čoraz menej zaujímavé, menej inovatívne a menej odlišné od svojich predchodcov. Prečo teda výrobcovia neprejdú na viac-ročný cyklus?
Ak si spomínate na prvé modely iPhonu, určite si dobre pamätáte aj na tie technologické skoky, ktoré Apple z roka na rok, z generácie na generáciu prinášalo. Druhý iPhone 3G ponúkal na rozdiel od prvého už aj 3G pripojenie, podporoval MMS správy a dokázal aj nahrávať videá. Tretí iPhone 3GS priniesol výrazný nárast výkonu, lepší fotoaparát s autofocusom, digitálny kompas a nárast interného úložiska. Ďalší v poradí, iPhone 4, bol prepracovaný prakticky od základov a to isté sa dá povedať o iPhone 5 a následne o iPhone 6.
Čím ďalej, tým dlhšie sa však začali na seba modeli smartfónov od Apple podobať a inak tomu nie je ani u iných výrobcov. Dokázali by ste z hlavy povedať, ako sa líši Samsung Galaxy S24 od Galaxy S23? A čo od S22?
Výrobcovia prinášajú zaujímavé inovácie do najnovších smartfónov aj dnes. Problémom je však z ekonómie prenesenom význame zákon klesajúcich výnosov. Moderné smartfóny sú už tak výkonné, ponúkajú tak kvalitné displeje a fotoaparáty a širokú škálu funkcií, že každý ďalší posun vpred je čoraz menej výrazný a posúva vpred používateľský zážitok čoraz menej. Je predsa len rozdiel, či rozlíšenie vášho displeja vzrastie z HD na Full HD, pri ktorom už zrazu nevidíte jednotlivé pixely, alebo z Quad HD na 4K UHD, pričom už ani na tom predchádzajúcom ste chybičky nevideli.
Táto absencia veľkých zmien z roka na rok má však aj jednu výhodu a tou je trvácnosť modelov. Zatiaľ čo iPhone 3G bol už v ére iPhone 5 v podstate veteránom, dnes sa niekoľko rokov starý iPhone v podstate ani dizajnovo od toho najnovšieho príliš nelíši a hoci už možno nie je najrýchlejší a nefotí najkrajšie možné fotky, na bežné používanie väčšine ľudí bohate stačí. Z roka na rok sa postupne predlžuje aj softvérová podpora, ktorú výrobcovia svojim starším smartfónom poskytujú.
Prečo teda výrobcovia neprejdú na viac-ročný cyklus, pri ktorom by boli inovácie viditeľnejšie a očakávanejšie? Prvým dôvodom je jednoduchý fakt, že väčšina používateľov dnes už nemení svoj smartfón ani každý rok, ani každé dva roky, ale skôr každé 3 či 4 roky, prípadne do doby, kým im ich súčasný smartfón funguje. Keďže nie všetci kupujúci majú aktuálne vo vrecku rovnako starý smartfón, upgrade robí každý v inom roku a preto je tu stále nová vlajková loď, z ktorej si môžu títo záujemcovia o výmenu svojho viacročného smartfónu za nový vybrať. Pre nich je skok zo Samsung Galaxy S10 na Galaxy S24 poriadne veľký a vzrušujúci.
Druhým dôvodom pre ročný cyklus vydávania nových vlajkových lodí je jednoducho marketing. Výrobcovia si nemôžu dovoliť „vypadnúť“ z povedomia spotrebiteľov, naopak, s vydaním každého nového produktu sa snažia udržať v ich povedomí čo najdlhšie. Nie je preto úplnou náhodou, že už mesiace pred predstavením novej vlajky vidíme nejaké uniknuté informácie, neskôr rendery, tesne pred vydaním reálne obaly a ak sa zadarí, aj zábery na skutočné zariadenie. Z únikov informácií nemá väčšina výrobcov radosť, no ich vedľajším efektom je budovanie nadšenia okolo prichádzajúceho produktu a predlžovanie jeho mediálneho pokrytia.
Každá nová vlajková loď od každého relevantného výrobcu, sa tak z roka na rok objavuje v rebríčkoch predajov, odporúčaniach na kúpu, v reklamách, na bilbordoch, vo filmoch a seriáloch a teda v takmer každodennom povedomí ľudí. Robiť takýto marketing okolo 2 či 3-ročného smartfónu, sa skrátka nedá, ak ostatný výrobcovia majú na trhu najnovšiu vlajkovú loď z tohto roka.
Napokon, nikto nikoho nenúti si najnovší vlajkový smartfón aj kupovať. Naopak, práve vďaka predlžujúcej sa trvácnosti hardvéru, dáva z roka na rok čoraz väčší zmysel kúpiť si namiesto najnovšej vlajky rok-dva starý model, hoc aj z druhej ruky a uvidíte, že vás to v jeho každodennom používaní nijak neobmedzí.
Výrobcovia to dobre vedia a aj preto sa snažia tento rok spotrebiteľov presvedčiť, že dôvod na kúpu ich najnovších modelov tu je a nesie skratku „AI“. Dobre si však zvážte, či tieto ospevované AI funkcie budete skutočne používať a ak aj áno, či vám na to nestačí použitie niektorej zo samostatných aplikácií AI modelov, ktoré fungujú prakticky na každom smartfóne.