Reklama

Prečo tu máme každý rok nové vlajkové smartfóny? Má to ešte vôbec zmysel?

Zdroj | Getty Images | Unsplash
Stanislav Vinc
Zdroj | Getty Images | Unsplash
Zdroj | Getty Images | Unsplash

Výrobcovia smartfónov, ako dobre namazaný stroj, pravidelne každý rok, zhruba v tom istom čase, predstavujú svetu svoje nové vlajkové lode. Google tak robí koncom leta, Apple v septembri a Samsung začiatkom roka.

Zdá sa však, že z roka na rok sú tieto nové vlajkové modely čoraz menej zaujímavé, menej inovatívne a menej odlišné od svojich predchodcov. Prečo teda výrobcovia neprejdú na viac-ročný cyklus?

Ak si spomínate na prvé modely iPhonu, určite si dobre pamätáte aj na tie technologické skoky, ktoré Apple z roka na rok, z generácie na generáciu prinášalo. Druhý iPhone 3G ponúkal na rozdiel od prvého už aj 3G pripojenie, podporoval MMS správy a dokázal aj nahrávať videá. Tretí iPhone 3GS priniesol výrazný nárast výkonu, lepší fotoaparát s autofocusom, digitálny kompas a nárast interného úložiska. Ďalší v poradí, iPhone 4, bol prepracovaný prakticky od základov a to isté sa dá povedať o iPhone 5 a následne o iPhone 6.

Obsah pokračuje pod reklamou

Čím ďalej, tým dlhšie sa však začali na seba modeli smartfónov od Apple podobať a inak tomu nie je ani u iných výrobcov. Dokázali by ste z hlavy povedať, ako sa líši Samsung Galaxy S24 od Galaxy S23? A čo od S22?

Výrobcovia prinášajú zaujímavé inovácie do najnovších smartfónov aj dnes. Problémom je však z ekonómie prenesenom význame zákon klesajúcich výnosov. Moderné smartfóny sú už tak výkonné, ponúkajú tak kvalitné displeje a fotoaparáty a širokú škálu funkcií, že každý ďalší posun vpred je čoraz menej výrazný a posúva vpred používateľský zážitok čoraz menej. Je predsa len rozdiel, či rozlíšenie vášho displeja vzrastie z HD na Full HD, pri ktorom už zrazu nevidíte jednotlivé pixely, alebo z Quad HD na 4K UHD, pričom už ani na tom predchádzajúcom ste chybičky nevideli.

Táto absencia veľkých zmien z roka na rok má však aj jednu výhodu a tou je trvácnosť modelov. Zatiaľ čo iPhone 3G bol už v ére iPhone 5 v podstate veteránom, dnes sa niekoľko rokov starý iPhone v podstate ani dizajnovo od toho najnovšieho príliš nelíši a hoci už možno nie je najrýchlejší a nefotí najkrajšie možné fotky, na bežné používanie väčšine ľudí bohate stačí. Z roka na rok sa postupne predlžuje aj softvérová podpora, ktorú výrobcovia svojim starším smartfónom poskytujú.

Prečo teda výrobcovia neprejdú na viac-ročný cyklus, pri ktorom by boli inovácie viditeľnejšie a očakávanejšie? Prvým dôvodom je jednoduchý fakt, že väčšina používateľov dnes už nemení svoj smartfón ani každý rok, ani každé dva roky, ale skôr každé 3 či 4 roky, prípadne do doby, kým im ich súčasný smartfón funguje. Keďže nie všetci kupujúci majú aktuálne vo vrecku rovnako starý smartfón, upgrade robí každý v inom roku a preto je tu stále nová vlajková loď, z ktorej si môžu títo záujemcovia o výmenu svojho viacročného smartfónu za nový vybrať. Pre nich je skok zo Samsung Galaxy S10 na Galaxy S24 poriadne veľký a vzrušujúci.

Pozrite si

Nehlúpnime! E-booky a audioknihy môžete získať aj zadarmo, cez vašu knižnicu

Druhým dôvodom pre ročný cyklus vydávania nových vlajkových lodí je jednoducho marketing. Výrobcovia si nemôžu dovoliť „vypadnúť“ z povedomia spotrebiteľov, naopak, s vydaním každého nového produktu sa snažia udržať v ich povedomí čo najdlhšie. Nie je preto úplnou náhodou, že už mesiace pred predstavením novej vlajky vidíme nejaké uniknuté informácie, neskôr rendery, tesne pred vydaním reálne obaly a ak sa zadarí, aj zábery na skutočné zariadenie. Z únikov informácií nemá väčšina výrobcov radosť, no ich vedľajším efektom je budovanie nadšenia okolo prichádzajúceho produktu a predlžovanie jeho mediálneho pokrytia.

Každá nová vlajková loď od každého relevantného výrobcu, sa tak z roka na rok objavuje v rebríčkoch predajov, odporúčaniach na kúpu, v reklamách, na bilbordoch, vo filmoch a seriáloch a teda v takmer každodennom povedomí ľudí. Robiť takýto marketing okolo 2 či 3-ročného smartfónu, sa skrátka nedá, ak ostatný výrobcovia majú na trhu najnovšiu vlajkovú loď z tohto roka.

Napokon, nikto nikoho nenúti si najnovší vlajkový smartfón aj kupovať. Naopak, práve vďaka predlžujúcej sa trvácnosti hardvéru, dáva z roka na rok čoraz väčší zmysel kúpiť si namiesto najnovšej vlajky rok-dva starý model, hoc aj z druhej ruky a uvidíte, že vás to v jeho každodennom používaní nijak neobmedzí.

Výrobcovia to dobre vedia a aj preto sa snažia tento rok spotrebiteľov presvedčiť, že dôvod na kúpu ich najnovších modelov tu je a nesie skratku „AI“. Dobre si však zvážte, či tieto ospevované AI funkcie budete skutočne používať a ak aj áno, či vám na to nestačí použitie niektorej zo samostatných aplikácií AI modelov, ktoré fungujú prakticky na každom smartfóne.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.