Rozdelenie pneumatík na letné a zimné má svoje podstatné odôvodnenie.
Nájde sa však určité percento ľudí, ktorí v lete jazdia na zimných pneumatikách z dôvodu, že ich chcú už danú sezónu vyjazdiť a na ďalšiu zimu si majú v pláne kúpiť nové zimné pneumatiky. Nie je to však úplne ideálne riešenie.
Zimné pneumatiky sú špeciálne navrhnuté pre nízke teploty a zľadovatené cesty. Sú skonštruované tak, aby boli mimoriadne mäkké, pružné a poskytovali výbornú priľnavosť na zľadovatenom povrchu. Ich hlavným cieľom je zabezpečiť bezpečnú jazdu v týchto podmienkach, minimalizovať riziko straty trakcie a zlepšiť jazdné vlastnosti.
Letné pneu sú navrhnuté pre použitie v teplejších mesiacoch, keď teploty presahujú 7 stupňov Celzia. Ich dezén je navrhnutý tak, aby čo najlepšie držal na suchom povrchu, zvyšoval bezpečnosť a znižoval spotrebu paliva. V porovnaní s pneumatikami určenými na zimu, majú tie letné tvrdšiu zmes, ktorá zlepšuje stabilitu a účinnosť pri vyšších teplotách a rýchlostiach. Vzhľadom na ich konštrukciu, letné pneumatiky nie sú určené pre jazdu v snehu, ľade a podobne.
Existuje niekoľko dôvodov, prečo by sme nemali jazdiť na zimných pneumatikách v lete:
- Po prvé, zimné pneumatiky majú mäkšie zloženie, ktoré sa pri vyšších teplotách môže prehrievať a zhoršovať tým jazdné vlastnosti. To znamená, že pri brzdení a zatáčaní môže dôjsť k strate trakcie a kontroly nad vozidlom.
- Zimné pneumatiky tiež majú výrazne odlišný dezén, ktorý sa v lete prejavuje neefektívnym a hlučným jazdným výkonom. Keďže sú zimné pneu navrhnuté pre vysokú trakciu na snehu a ľade, dezén ich povrchu je hrubší a hlbší ako u letných pneu. To však vedie k zvýšenému valivému odporu a hlučnosti na suchých cestách, ktoré sa vyskytujú v lete.
- Okrem toho majú zimné pneumatiky väčší odpor k posunu, čo znamená, že motor vozidla musí pracovať ťažšie. To ale vedie k zvýšenému spotrebovaniu paliva a zvýšeným emisiám oxidu uhličitého.
- Používanie zimných pneumatík v lete môže tiež skrátiť ich životnosť. Keďže sú zimné pneumatiky navrhnuté pre nízke teploty, ich mäkšie zloženie sa môže rýchlejšie opotrebovať pri vysokej teplote. To môže viesť k tomu, že bude potrebné vymeniť ich oveľa skôr, ako by bolo potrebné.
Ak patríte k tým, čo nemajú dostatok priestoru na odkladanie druhej sady pneumatík alebo nejazdíte dlhé trasy a pohybujete sa poväčšinou len v meste, riešením pre vás môžu byť celoročné pneumatiky.
Celoročné pneu majú unikátny dezén a zmes zloženia, ktoré im umožňujú poskytovať dobrú trakciu v suchých a mokrých podmienkach, ako aj v miernom zimnom počasí, ako sú napríklad dažde, jemný sneh a ľad.
Ich mäkšia gumová zmes zabezpečuje lepšiu absorpciu hluku na ceste, čím poskytuje tichšiu a pohodlnejšiu jazdu aj za nepriaznivých poveternostných podmienok. Výhodou používania celoročných pneumatík je ich pohodlnosť. Nemusíte si meniť pneumatiky každú sezónu a nevyžadujú si skladovanie ďalších súprav pneumatík. Tento faktor tiež znamená úsporu peňazí na kúpu a výmenu pneumatík.
V určitých podmienkach sú však oveľa horšie ako sezónne pneumatiky. Hoci sú užitočné v mnohých klimatických podmienkach a ponúkajú pohodlnosť pri používaní, nie sú určené pre extrémne podmienky, ako sú napríklad hlboký sneh, ľad, extrémne horúčavy a sucho. V takýchto podmienkach nebudú mať samozrejme rovnakú výkonnosť ako zimné či letné pneumatiky. Okrem toho, ich zmes zloženia je všeobecne menej špecifická ako u sezónnych pneumatík, čo môže viesť k skoršiemu opotrebovaniu a zníženej životnosti pneumatík.