Pred 15 rokmi bolo na trh uvedené revolučné vozidlo Lexus RX 400h. Ako dopadlo zoči-voči tohtoročnej novinke Lexus UX 250h?
Lexus RX 400h v dobe svojho uvedenia na trh patrilo medzi jedno z najluxusnejších hybridných vozidiel. Pri prílžitosti 15. výročia tohto auta spoločnosť Lexus postavila pôvodný model proti novinke UX 250h v technickom centre v belgickom Zaventeme.
Lexus RX 400h
Pôvodný hybridný Lexus ponúkal kombináciu 3,3-litrového motora V6 s predným a zadným elektromotorom. Hybridný akumulátor bol uložený pod zadným sedadlom a v porovnaní s predchádzajúcim modelom RX 300 mal hybrid až o 33 % nižšiu spotrebu a v meste až o 67 %. Lexus RX 400h mal oficiálnu spotrebu 8,1 litra na 100 kilometrov a výkon 200 kW.
Výhodou je, že oproti iným hybridným autám, pri ktorých sa rýchlo opotrebúvajú niektoré časti ako napríklad prevodovka, Lexus RX 400h disponoval pohonom transaxle, ktorý pri minimálnych nákladoch na opravu zaisťoval exkluzívny zážitok z jazdy počas celej životnosti vozidla.
„Tvrdenie, že model RX 400h je taký dobrý, ako keď bol nový, sa môže javiť ako klišé, ale spoľahlivosť tohto vozidla je jasným dôkazom neochvejne hladkého výkonu hybridného pohonu od spoločnosti Lexus, a to aj po takom množstve najazdených kilometrov a hodín“, vysvetľuje Raf Schuermans, technický riaditeľ spoločnosti Toyota Motor Europe pre pokročilé hnacie súpravy.
Vedeli ste že?
Spoločnosti Lexus a Toyota zaregistrovali za posledných 25 rokov viac ako 24-tisíc patentov na hybridný pohon s vlastným dobíjaním a technológiu elektrických vozidiel, čo je viac, než sa podarilo ktorémukoľvek inému výrobcovi automobilov.
Po stránke výbavy sme už v tej dobe mohli nájsť parádne technológie a prémiovú výbavu ako napríklad koženú úpravu povrchov, viaczónovú klimatizáciu či audiosystém Mark Levinson s 11 reproduktormi. Po stránke bezpečnosti, Lexus RX 400h bol prvým SUV, ktorý disponoval integrovaným riadením dynamiky vozidla (VDIM).
Lexus UX 250h
Novinka na rozdiel od modelu RX 400h ponúka 2,0-litrový motor a akumulátory 4. generácie, ktoré sú menšie a výkonnejšie. Práve akumulátory zabezpečujú, že novinka je ideálna do mesta, kde prináša výhody hybridného pohonu. Nedávne skúšky v Belgicku ukázali, že toto vozidlo až 57 % času jazdí s vypnutým zážihovým motorom, pričom takmer 45 % hnacej sily vozidla pochádza z elektromotora a 34 % energie používanej na pohon kolies sa vyrába jednoducho brzdením alebo spomaľovaním. Oficiálna spotreba tohto modelu je uvádzaná 5,3 litra na 100 kilometrov.
Zmenou prešiel aj dizajn, čo nie je asi po 15 rokoch prekvapením. Model UX 250h vyzerá dynamickejšie, o čo sa postarala napríklad aj zmena prednej masky či ostro tvarovaná karoséria. Zmenou prešli aj svetlá, ktoré pri najnovšom modeli tvoria LED trojité svetlomety s motívom písmena L.
Po stránke technológií si dnešní šoféri tohto hybridu môžu užiť 10,3″ infotainment systém s panoramatickým monitorom, projekčný systém HUD či bezpečnostným systémom Lexus Safety System +, ktorý disponuje prednárazovým systémom či detekciou chodcov a cyklistov. Ani tu nechýba audio systém Mark Levinson, tentokrát s 13 reproduktormi.
„Dodnes si pamätám, ako na mňa zapôsobil výkon modelu RX 400h, keď som si prvý raz zajazdil na prototype neďaleko nemeckého okruhu Nürburgring. Ešte aj dnes je úžasné jeho lineárne zrýchlenie, elektrifikovaný výkon motora V6 a tichý chod. Za 15 rokov sa však veľa zmenilo a pre mňa teraz nastavuje nový štandard pre hybridné vozidlá model UX 250h – svojím odvážnym štýlom, ostrým ovládaním a štvrtou generáciou hybridného pohonu Lexus s vlastným dobíjaním“, hovorí
Herwig Daenens, technický riaditeľ spoločnosti Toyota Motor Europe zodpovedný za celkové hodnotenie vozidiel a používateľský komfort.