Reklama

Pravidlá aktu o digitálnych službách (DSA) oddnes platia pre všetky platformy

Zdroj | Jorgen Hendriksen
Stanislav Vinc
Zdroj | Jorgen Hendriksen
Zdroj | Jorgen Hendriksen

Najväčšie digitálne platformy musia už od augusta 2023 dodržiavať prísne pravidlá Európskej únie vytvorené za účelom ochrany súkromia a bezpečnosti ich používateľov. Od dnešného dňa sa už akt o digitálnych službách však týka takmer všetkých služieb fungujúcich na území EÚ.

Základné pravidlá DSA musia dodržiavať všetky platformy s výnimkou malých spoločností, ktoré zamestnávajú menej ako 50 ľudí a ročne dosahujú obrat menej ako 10 miliónov eur.

Prevádzkovatelia digitálnych platforiem v rámci Európskej únie musia zabezpečiť, že ich používatelia majú k dispozícii možnosť nahlasovať na platformách nelegálny obsah, vrátane nelegálneho tovaru a služieb. Spolupracovať budú musieť aj s overenými kontrolórmi, ktorých nahlásenia musia mať prednosť pred tými ostatnými.

Obsah pokračuje pod reklamou

V oblasti reklám DSA kompletne zakazuje ich cielenie na maloletých na základe ich profilu či osobných dát. Rovnako je zakázané aj cielenie reklamy na základe citlivých údajov, ako sú napríklad politické názory, vierovyznanie, sexuálna orientácia a podobne. Používatelia pri reklamách musia taktiež jasne vidieť, prečo im bola daná reklama zobrazená a kto jej zobrazovanie financuje.

Pozrite si

3 najdôležitejšie veci, ktoré mení DSA – akt o digitálnych službách z dielne EÚ

Pokiaľ prevádzkovateľ či moderátor platformy zmaže alebo zablokuje obsah či účet používateľa, ten o som musí byť riadne informovaný aj s jasným odôvodnením, prečo sa tak stalo. K dispozícii musí mať aj možnosť odvolať sa voči takémuto rozhodnutiu. Jasné musia byť pravidlá platformy a aj kontakty na autority, na ktoré sa je možné prípadne obrátiť. Prevádzkovatelia budú musieť taktiež aspoň raz ročne publikovať správy o moderovaní obsahu v rámci ich služieb.

Okrem digitálnych platforiem sa DSA čiastočne dotýka aj hostingových služieb, vrátane cloudových služieb, registrátorov domén, prevádzkovateľov DNS serverov či internetových poskytovateľov. Dodržiavať musia základné pravidlá aktu, ako je napríklad povinné transparentné reportovanie o ich službách či spolupráca s autoritami.

Veľmi veľké online platformy (tzv. „VLOP“) alebo veľmi veľké internetové vyhľadávače (VLOSE), musia dodržiavať prísnejší set pravidiel už od augusta minulého roka. V zozname VLOP sa aktuálne nachádza 22 platforiem, posledné tri z nich doň boli zaradené v decembri minulého roka. Na splnenie podmienok tak majú čas ešte do apríla, aj dovtedy však musia spĺňať aspoň vyššie uvedené základné pravidlá.

Aktuálnymi VLOP a VLOSE sú: AliExpress, Amazon Store, App Store, Bing, Booking.com, Facebook, Google Maps, Google Play, Google Search, Google Shopping, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Pornhub, Snapchat, TikTok, Twitter, YouTube, Wikipedia, XVideos a Zalando.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.