Bežnou motoristickou verejnosťou sú SUV-čka považované za oveľa bezpečnejšie automobily, ako sedany, či hatchbacky. Automobilky sa radi vezú na vlne záujmu a ponúkajú vozidlá, ktoré vyzerajú na prvý pohľad masívne a nezničiteľne.
Je to ale naozaj tak? Čo hovoria experti? Pozreli sme si výsledky testov od nezávislej organizácie Euro NCAP a porovnali najpredávanejšie modely vo svojej triede – Hyundai Tucson a ŠKODA Fabia.
Euro NCAP je nezávislé konzorcium, ktoré vykonáva nárazové skúšky automobilov, tzv. crashtesty. Vozidlo môže dostať maximálne 5 hviezdičiek. Euro NCAP bolo založené v decembri 1996 a v roku 1998 sa stalo oficiálnou nezávislou medzinárodnou organizáciou. Spolupracuje s ňou množstvo inštitúcií vrátane Európskej komisie, či Medzinárodnej automobilovej federácie.
Testy simulujú najčastejšie druhy nehôd:
- čelný náraz dvoch vozidiel;
- bočný náraz do automobilu;
- bočný náraz do stĺpa a
- čelná zrážka s chodcom.
Kto z koho?
Euro NCAP otestovalo Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV GLS, LHD z roku 0221. Ide o 5-dverové SUV s pohotovostnou hmotnosťou 1 633 kg. ŠKODA Fabia bola vo verzii 1.0 TSI Ambition, LHD, tiež z roku 2021. Ide o 5-dverový hatchback s pohotovostnou hmotnosťou 1 199 kg. Kým v prípade Tucsonu ide o off-road, Fabia je zaradená do triedy malé rodinné auto.
Vybrali smie niekoľko najdôležitejších parametrov. Výsledok nás prekvapil.
Hyundai Tucson | ŠKODA Fabia | víťaz | |
čelný náraz | 12,4/16 bodov | 14/16 bodov | Fabia |
bočný náraz | 15,4/16 bodov | 12,9/16 bodov | Tucson |
náraz zozadu | 3,3/4 bodov | 3,6/4 bodov | Fabia |
záchrana a vyslobodenie | 2/2 bodov | 2/2 bodov | = |
nárazový test na deťoch vo veku 6 a 10 rokov | 23,8/24 bodov | 20,1/24 bodov | Tucson |
dospelí spolu | 33 bodov (86 %) | 32,4 bodov (85 %) | Tucson |
deti spolu | 42,8 bodov (87 %) | 40,1 bodu (81 %) | Tucson |
účastníci cestnej premávky spolu | 36,1 bodov (66 %) | 38,2 bodu (70 %) | Fabia |
bezpečnostný asistent spolu | 11,3 bodov (70 %) | 11,4 bodu (71 %) | Fabia |
Ako môžete vidieť, ide o vyrovnaný súboj. Ak by sme každému parametru dali rovnakú dôležitosť, tak výsledok je remíza. Je zaujímavé pozrieť napríklad na test bočného nárazu, kde získala Fabia viac bodov, ako oveľa robustnejšie vozidlo. Pritom práve čelný náraz býva postrachom majiteľov malých automobilov a naopak – vlastníci esúvečiek radi odôvodňujú kúpu práve nárazom s druhým vozidlom.
Samozrejme, každá kolízia je iná a záleží na mnohých premenných. Je však dobré vedieť, že ani Fabia nie je na tom s bezpečnosťou vôbec zle, práve naopak.
Toto jednoduché porovnanie ukazuje, že ani menšie automobily nie sú jazdiace truhly, ako sa niekedy posmešne označujú. Ak jazdíte s rozumom, primerane svojim schopnostiam, premávke a stavu vozovky, neriskujete o nič viac, ako keď sedíte v svalnato vyzerajúcom SUV.