Horiace elektromobily sú pravidelnou témou Slovákov, napriek tomu, že ich je u nás menej ako milionárov. Vzbĺknutie elektrického vozidla určite nie je žiadna sranda. Vozidlá s lítium-iónovými batériami dokážu byť veľmi nebezpečné keď začnú horieť.
Nedávno mali poľskí hasiči veľký zásah v Kartuzoch. Horel elektromobil Mercedes EQA, príčinou bol pravdepodobne elektrický skrat. Po uhasení sa vrak vozidla umiestnil do kontajnera, v ktorom sa chladili batérie. Zásah trval spolu takmer 22 hodín, z čoho samotné chladenie batérií zabralo 18 hodín.
Nezanedbateľná bola i spotreba vody, minulo sa 22 000 litrov, z toho 13 000 v kontajneri. Tá sa následne odovzdala na likvidáciu firme zaoberajúcej sa asanačnými službami. Išlo o najväčšiu akciu poľských hasičov v súvislosti s požiarom elektromobilu. Portál Remiza dodáva, že v roku 2022 bolo v Poľsku 10 požiarov elektrických automobilov.
Ako je to teda s požiarmi elektromobilov? V súčasnosti sa ich na našich cestách pohybuje len mizivé percento. To je ale začiatok, po roku 2035 si zrejme iné, ako elektrické vozidlo nekúpime. Čo sa bude diať potom?
Výskum AutoinsuranceEZ ukázal, že batériové elektromobily majú len 0,03 % pravdepodobnosť vznietenia v porovnaní s 1,5 % pravdepodobnosťou vozidiel so spaľovacím motorom. Hybridné elektrické vozidlá sú vybavené vysokonapäťovou batériou aj spaľovacím motorom, majú podľa ich štúdie 3,4 % riziko požiaru.
Na prvom mieste sa ocitli hybridy, vozidlá na spaľovací pohon sú druhé a elektrické vozidlá až na treťom mieste s iba 25 požiarmi na 100 000 predaných elektromobilov. Vozidlo na spaľovací pohon je teda viac ako 60-krát náchylnejšie na požiar ako elektromobil.
Percentuálne je to teda výrazne v prospech elektromobilov, ale to neznamená, že požiar nevznikne. Chas McGarvey, hlavný dôstojník hasičského zboru v Pensylvánii, pre CNBC povedal, že požiar jednej Tesly Model S Plaid bol taký prudký, že roztopil vozovku pod ním.
McGarvey predpokladá, že doteraz bolo príliš málo požiarov na to, aby sa dokázala vymyslieť účinná metóda na ich hasenie. Paul Christensen, profesor elektrochémie na Newcastle University, ktorého výskum sa zameriava na požiare a bezpečnosť lítium-iónových batérií, jeho názor potvrdzuje.
„Mali sme dlhý čas na úplné pochopenie rizík a nebezpečenstiev spojených s benzínovými a naftovými autami. Budeme sa musieť rýchlejšie naučiť, ako sa vysporiadať s výzvami spojenými s elektromobilmi. Ale budeme“, je presvedčený Christensen.
Lítium-iónové batérie majú elektródy umiestnené blízko seba, čo zvyšuje pravdepodobnosť skratu, obsahujú totiž horľavý tekutý elektrolyt. Postarajú sa o dostatočný výkonn na pohyb osobného vozidla, no môžu sa ľahko vznietiť, najmä vtedy, ak sú batériové články v poškodené resp. chybné.
Batérie v elektromobile sú v podstate jeho zdrojom paliva, môžu horieť celé hodiny a pre hasičov je mimoriadne ťažké ochladiť ich.
Pozrime sa na to, aké modely sa najčastejšie sťahovali od motoristov kvôli riziku požiaru. Údaje sme čerpali z Recalls.gov.
Počet stiahnutí | Typ paliva | Počet dotknutých modelov | Model | Príčina požiaru |
430 000 | K | 1 | Hyundai Elantra | elektrický skrat |
308 000 | K | 2 | Kia Cadenza & Sportage | elektrický skrat |
250 000 | K | 1 | Honda Odyssey | elektrický skrat |
95 000 | K | 2 | Hyundai Genesis & Genesis G80 | ABS |
82 000 | EV | 1 | Hyundai Kona Battery | batéria |
70 000 | EV | 1 | Chevrolet Bolt EV | batéria |
27 600 | H | 1 | Chrysler Pacifica | batéria |
4 500 | H | 7 | BMW 530e, xDrive30e, Mini Cooper Countryman All4 SE, i8, 330e, 745Le xDrive, & X5 xDrive45e | batéria |
2 800 | K | 2 | McLaren Senna & 720S | únik paliva |
Obraz, aké nebezpečné sú požiare automobilu ukazujú dáta z Národnej asociácie požiarnej prevencie (NFPA). V roku 2018 zomrelo pri požiaroch v USA 560 ľudí, pričom väčšina požiarov vznikla ako následok zrážky.
Podľa minuloročnej správy NFPA predstavovali požiare vozidiel 15 % z 1,4 milióna požiarov, ktoré sa odohrali v USA v roku 2020. Tieto požiare prispeli k 18 % úmrtí civilistov a 11 % požiarov. Požiare elektromobilov predstavovali zhruba 0,02 % z celkového počtu požiarov v USA.
Argument, že vznietenie elektromobilu existuje ako skutočná hrozba teda neobstojí. Tento mýtus však neznamená, že sa vám a vášmu vozidlu nič nemôže stať, 100 % istota neexistuje.
Aké sú hlavné príčiny požiaru automobilov?
Kolízia s iným vozidlom, alebo predmetom; elektrická porucha; únik oleja, alebo pohonnej hmoty, prehriaty motor, zlá údržba vozidla; nepozornosť pri fajčení (cigarety); poškodenie batérie; konštrukčné chyby vozidla.
Aké sú príznaky, že vaše vozidlo začne horieť?
Náhly pokles hladiny paliva alebo oleja, dym alebo iskry, extrémne zmeny teploty motora, únik kvapaliny pod autom, pravidelne sa vypaľujú poistky, divné pachy vrátane horenia alebo dymu.
Čo treba urobiť, ak už vozidlo horí?
Ak sa to už stane, treba konať maximálne rýchlo. Dôležité je vypnúť zapaľovanie a okamžite opustite kabínu. Rozhodne nestrácajte čas vyťahovaním osobných vecí! Keď ste už von, ubezpečte sa, že vystúpili všetci pasažieri, skontrolujte deti a zvieratá.