V roku 2015 budú opäť lídrom trhu smartfóny, ale dočkáme sa aj uvedenia nových smart technológií. Poznáme aj prognózy rozdelenia svetových trhov v oblasti predaja spotrebnej elektroniky.
Počas víkendu sme sa zúčastnili prestížnej IFA Global Press Conference 2015 na Malte. Okrem noviniek o samotnej výstave IFA 2015, ktoré vám prinesieme v najbližších dňoch, nás zaujal vývoj svetového trhu v oblasti predaja spotrebnej elektroniky, ktorý by mal celkovo narásť o 1,5% v roku 2015. Najväčším trhom už nebude Európa po boku rozvíjajúcich sa trhov Ázie. Predpokladá sa totiž percentuálny pokles Európskeho trhu z 26 na 25% trhu. Severná Amerika si udrží 22% podiel na svetovom trhu. Na úkor Európskeho trhu však bude rásť Ázijský, krajiny rozvíjajúcej sa Ázie sa stanú najväčším svetovým trhom s podielom až 27%. To znamená, že viac ako každý štvrtý produkt sa predá v tejto časti Ázie!
Ak si trh s elektronikou rozdelíme na konkrétne kategórie produktov, jednoznačným lídrom trhu budú aj naďalej smartfóny. Tie si dokonca majú polepšiť a získať z 38% až 40% trhový podiel! Tablety by si mali udržať svoj 8% trhový podiel, rovnako nebudú rásť ani klesať notebooky či klasické počítače. Nárast však budeme vidieť aj v oblasti televízorov, a to všetko so smartfónmi na úkor fotoaparátov, ktoré klesnú na úroveň len 18% z 21%-ho trhového podielu z roku 2014.
Veľkou témou roka 2015 budú smart zariadenia, najmä smart hodinky (smartwatch). Tu GfK odhalilo prognózy až do roka 2016. Predpokladá sa, že predaj týchto zariadení narastie z 31 mil. ks v roku 2014 na 114 mil. ks v roku 2016. Najväčší podiel majú mať práve inteligentné hodinky, ktoré si zoberú zo súčasných 4% až 40% podiel na trhu smart zariadení. Zaujímavá je aj prognóza vývoja predaja smart zariadení monitorujúcich fitness funkcie ľudí, zo súčasného 14% podielu na trhu smart zariadení narastú do roka 2016 na 38%, čo bude v roku 2016 predstavovať približne viac ako 43 miliónov predaných kusov.
Ako vidieť na nasledujúcich grafoch, sú aj kategórie, ktoré neustále klesajú. Menší záujem je v súčasnosti najmä o prenosné navigácie a elektronické čítačky kníh. Tieto kategórie produktov budú aj naďalej klesať, nahrádzajú ich totiž iné zariadenia, napríklad už spomínané smartfóny a tablety. Naopak úplne novými rastúcimi kategóriami sú prenosné reproduktory či známe prenosné kamery tzv. „action cams“.
Zaujímavá je aj prognóza predaja televízorov. Ich predaj bude v najbližších rokoch mierne klesať. Očakáva sa však, že sa v roku 2015 predá až 3,9 mil. ks zakrivených televízorov a až 400 tisíc OLED televízorov. Samozrejme väčší záujem bude o 4K televízory, väčšie uhlopriečky či Smart funkcie.
Povedali by ste, že možnosť prístupou k VOD (Video On Demand) službám v televízoroch chce len 27% ľudí? Pritom tieto služby majú ťahať celý biznis televízorov. Viac ľudí chce pripojenie na internet a v ankete spoločnosti Visionary Survey 2014/UK odborníci zistili, že až viac ako 60% ľudí si kupuje nové televízory len preto, lebo chcú nový televízor, nie kvôli smart službám alebo pripojeniu k internetu. Pritom internet sa dostáva všade aj vďaka implementácii do áut. V podstate žijeme v dobe konektivity a smart domácností, na internet pripájame rôzne gadgety, hračky, autá, zariadenie monitorujúce naše zdravotné funkcie, tablety, smartfóny, telefóny, televízory…jednoducho všetko, čo vás napadne. Práve preto sa výrobcovia čím viac zaujímajú o takéto produkty a objavujú nové možnosti rastu.
Trh elektroniky teda bude rásť vďaka inováciám. Záujem o spotrebnú elektroniku, telekomunikácie, informačné technológie aj domáce spotrebiče bude väčší. Novinkami budú najmä smart zariadenia monitorujúce čokoľvek, toto je podľa Jürgena Boynyho, Global Directora Consumer Electronics GfK Retail and Technology skutočný štart Internetu vecí (IoT)!
Na najväčšie novinky roka 2015 sa môžete tešiť aj na výstave IFA 2015, ktorá sa uskutoční v Berlíne už 4-9. septembra 2015. Nebude tu chýbať ani naša redakcia TECHBOX.
Za pozvanie na IFA GPC 2015 ďakujeme oficiálnemu zastúpeniu Berlínskych a Štutgartských veľtrhov v SR.