- #E-mobilita
- 2 min.
- 20.10.2022
Pohltia čínske automobilky náš trh? Tunajší výrobcovia prejavujú obavy
Podobne ako čínske smartfón aj čínske automobilky sa posúvajú výrazne vpred. Autá, na ktoré sme sa predtým pozerali cez prsty, by po vstupe na európsky trh mohli ovládnuť segment elektromobilov.
Tejto reality si je vedomý aj CEO koncernu Stellantis Carlos Tavares, ktorý sa na túto tému vyjadril pre Top Gear. Okrem opísania aktuálnej situácia ponúkol aj jeho vlastné „riešenie“.
Tým by bolo zvýšenie cla na dovoz čínskych automobilov. Podľa jeho slov by totiž ich masívny príchod vytvoril „sociálne nepokoje“. Ako jeden z hlavných argumentov povedal, že čínske automobilky by nemali problém predávať svoje modely pod cenu, aby boli výhodnejšie ako ich európska konkurencia.
Akonáhle by „vyšachovali“ európskych výrobcov, ceny by zvýšili na ziskovú úroveň. Tavares ďalej povedal, že odteraz do 2025 nás čaká „obdobie brutálneho prechodu“. Po jeho konci by mohla EÚ clo opäť znížiť, nakoľko európske automobilky už budú v tom čase schopné konkurovať čínskym. Ďalšie riešenie by podľa CEO Stellantisu mohlo byť zachovanie predaja lacných spaľovacích a hybridných vozidiel aj po uplatnení zákazu ich predaja.
Obavu však prejavili aj ďalší vysokopostavení funkcionári automobilového priemyslu. Vedúci oddelenia dizajnu v Renault Group Laurens van den Acker sa vyjadril takto: „Je to znepokojujúce. Fandím Európe a chcem aby my sme boli tí, ktorí prevezmú vedenie. Čínske automobilky majú oproti nám veľkú výhody, tamojšia vláda totiž dotuje elektromobilitu už viac ako 15 rokov.“
CEO Mercedes-Benz Ola Kallenius zase takto: „Intenzita konkurencie sa zvyšuje. Aktuálne je najzábavnejší čas na prácu v automobilovom priemysle od roku 1886. Je to však zatiaľ aj ten najneistejší.“ Postoj francúzskeho prezidenta Emanuela Macrona je v súlade s postojom Carlosa Tavaresa. Údajne plánuje zaviesť dotácie pre elektromobily vyrobené vo Francúzsku a v Európe.
Bloomberg však zdôraznil, že toto nemusí byť najlepšie riešenie. Môže to totiž motivovať čínskych výrobcov aby vyrábali svoje autá v Európe. Tunajší výrobcovia tak v podstate nič nezískajú.