Reklama

Po raste prichádza pád. Čoho sa obávajú slovenské e-shopy?

Zdroj | AdobeStock
Richard Pliešovský
Zdroj | AdobeStock
Zdroj | AdobeStock

Pandémia koronavírusu naučila kamarátiť sa s internetom i tých, ktorí ho dovtedy moc nemuseli. Dostali tak šancu lepšie spoznať výhody videohovorov, práce z domu, ale aj nakupovania cez e-shopy. Tento trend priniesol nebývalý nárast predajov. Ich dobré časy skončili. Čo to prináša pre ich zákazníkov?

Po nadštandardne úspešnom období, akým bol pre e-commerce rok 2021, nastal historicky prvý medziročný pokles obratu. Tento jav bol do istej miery očakávaný ako prirodzený jav po veľkom náraste využívania e-shopov. Salesforce Shopping Index, celosvetovo monitorujúci správanie viac ako miliardy zákazníkov, uvádza 13 % pokles v Európe.
 
Ako je na tom Slovensko? Je to ešte horšie ako európsky priemer. Trend poklesu obratov v rámci medziročného porovnania za prvé 4 mesiace aj o polovicu! Šéf Pricemanie Michal Král objasňuje: „V rámci porovnávača www.pricemania.sk sme zaznamenali medziročný pokles návštevnosti na úrovni 15 %. Niektorým slovenským e-shopom sa podarilo pokračovať v raste vďaka zavádzaniu nových marketingových kanálov či expanzii, u iných boli naopak veľké prepady, v niektorých prípadoch dokonca aj vyše 50 %.“

Situáciu ovplyvňuje množstvo faktorov, koniec pandémie a zrušenie obmedzení nákupov v kamenných predajniach je len jedným z viacerých. Obrovský vplyv na predaje má inflácia, vojna na Ukrajine a rastúce ceny energií.

Zdroj | Acer

Naše e-shopy sa začali sústreďovať najmä na zvyšovanie komfortu pre zákazníkov a rozdelením odbytu. Pre slovenských majiteľov e-shopov je jednou z možností rozšírenie pôsobnosti na zahraničný trh. Na expanziu však nie sú ideálne podmienky, pretože ani tam nie je situácia ružová. Rastu nepomáhajú ani zvyšujúce sa úroky v bankách.

V mnohých e-shopch znižujú počet zamestnancov, stopli využívanie brigádnikov, nepredlžujú sa zmluvy, dokonca už začína prichádzať k prepúšťaniu.

Tomáš Vrtík z Expandeco.com hovorí, že „od začiatku roka sme u internetových obchodov zaznamenali postupné spomaľovanie rastu a u niektorých predajcov aj pokles tržieb v porovnaní s predošlým rokom. Postupne sa prepad za prvé 4 mesiace pohybuje od 20 – 40 %.“ 

Pozrite si

Ktorý slovenský e-shop je najkvalitnejší, či najobľúbenejší? Toto sú víťazi

O čo nie je záujem?

Pokles sa zvyčajne týka internetových obchodov predávajúcich tovar, ktorý nepatrí do kategórie denných potrieb, alebo ide o tovar, ktorého nákup sa môže odložiť.

Naopak, segment potravín a potrieb do domácností často rieši opačnú situáciu, e-shopy museli prijať pozitívne opatrenia, navyšovať zásoby a prijímať nových ľudí.

Čo nás čaká?

Predpokladanie vývoja je v dnešných neistých časoch čistou lotériou. Ak by ste ako reakciu pri znížených predajoch očakávli zníženie cien, tentokrát toto základné ekonomické pravidlo neplatí. Odborníci sa zhodujú, že nás čaká ďalšie zdražovanie, nedostatok materiálov, zhoršená logistika a zvýšenie cien prepravy.

Podľa analytika Ladislava Perduka zo spoločnosti bart.sk to môže znamenať, že „výrobcovia budú mať záujem tlačiť cenu tovaru nadol, napríklad vynechaním prostredníkov a dodávaním tovaru priamo koncovému zákazníkovi.“

Zdroj | Huawei

Pesimizmus však nie je namieste, myslí si Michal Král. „Verím, že e-shopy aj celkovo firmy v e-commerce už budú adaptované na novú situáciu a postupne sa bude optimizmus zvyšovať smerom k vianočnej sezóne. Samozrejme, vývoj bude veľmi závisieť aj od celkovej ekonomickej situácie na Slovensku, situácie na Ukrajine a celkového sentimentu v spoločnosti. Je možné, že príde aj ku konsolidácii na trhu, každopádne verím, že všetci v e-commerce vyjdeme z aktuálnej situácie poučení a silnejší. V každom prípade si musia všetci hráči na trhu prísne strážiť financie, aby vedeli reagovať na prípadné výkyvy na trhu v ďalšom období.“

Slovenský zákazník je veľmi citlivý na ceny. Zdá sa však, že prah jeho citlivosti v najbližších týáždňoch zažije zaťažkávajúcu skúšku. Keď ťažké časy pominú, bude musiať nájsť našim spotrebiteľom iný prívlastok. Pretože už teraz je všeobecne známe, že v susedných krajinách nakúpime lacnejšie, s lepšími službami a čo je naozaj desivé – v lepšej kvalite. Ale to už poznáme, slovenský zákazník je špecifický. Zaplatí akúkoľvek sumu za akúkoľvek kvalitu a jediné, čo dokáže je, že si zanadáva.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.