Kolega by o plug-in hybride (PHEV) vedel písať rozsiahle básne, jeden totiž vlastní a zo satelitu do hlavného mesta a späť, či po okolí, jazdí iba na elektrickú energiu. Až sa bojí, či sa mu benzín v nádrži nepokazí.
To je ale tá svetlá výnimka spomedzi veľkého množstva majiteľov plug-in hybridov, ktorí na pravidelné nabíjanie zabúdajú, alebo už dávno zabudli. Ani polícia na Slovensku na tom nie je najlepšie.
A to je aj celkom škoda, pretože PHEV dokážu na jedno nabitie prejsť síce len pár desiatok kilometrov, no vzhľadom na to, že aj tak väčšina vodičov absolvuje denne práve iba niekoľko kilometrov, mohli by jazdiť výhradne na elektrický pohon.
Stále by pritom bolo lacnejšie sa aj nabíjať na verejných nabíjacích staniciach, napríklad pri nakupovaní. Väčšina PHEV sa aj tak nabíja iba na AC nabíjačkách, pri ktorých je 1 kWh pomerne lacná. Za 100 km tak viete aj pri verejnom nabíjaní platiť iba okolo 4-5 €. Pri domácom nabíjaní to môže byť ešte výrazne menej, aj keď nie všetci majitelia PHEV musia nutne bývať v dome a nabíjať sa vcelku u nás stále lacnou domácou elektrinou.
Najnovší prieskum spoločnosti Geotab odhaľuje, že majitelia, resp. používatelia plug-in hybridov ich takmer vôbec nenabíja. Síce ide o prieskum v USA a Kanade a na plug-inoch používajúcich sa v biznis sfére, no vo výsledku aj to sú používatelia. Navyše práve firmy sú veľkými zákazníkmi pre plug-in hybridy aj na Slovensku. Vďaka elektrifikácii vozidla sú o čosi lacnejšie, majú menšiu cestnú ďaň a viacero iných menších či väčších úľav.
Napriek tomu ich používatelia nepripájajú do siete, aby nimi šetrili svoju či firemnú peňaženku a životné prostredie. Naopak, vďaka zabudovanej batérii a elektromotoru sú plug-iny ťažšie a teda majú i vyššiu spotrebu ako ich fosílni súrodenci.
Prieskum na 1 776 vozidlách typu plug-in hybrid ukázal, že na celkovej spotrebe sa iba zo 15 % podieľala elektrická energie. Priemerná spotreba sa tak vyšplhala na 6,24 l/100 km. Ich čisto folísni súrodenci majú pritom priemer 7,1 l/100 km. Dokonca aj najlepšia štvrtina PHEV v prieskume mala len 26 % podiel na jazdách na čisto elektrický pohon, vďaka čomu dosiahli priemerku na úrovni 5,14 l/100 km.
Tu to ale nekončí. Podľa Geotabu a ich prieskumu až 17 % všetkých PHEV sa nenabilo ani raz za posledného pol roka! Zároveň len 18 % z meraných PHEV sa nabilo aspoň raz za 100 km. Čerešničkou na torte je fakt, že až 60 % všetkých PHEV prešlo denne v priemere menej ako 100 km. To nie je ani šetrenie energie a už vôbec nie šetrenie životného prostredia.
Portál Electric Autonomy upozornil tiež na to, že ide o výrazný rozdiel medzi tým, čo by mohli plug-iny dosahovať a realitou. Tak ako aj Európska komisia upozorňuje, PHEV majú až 3,5x vyššie CO2 ako ich papierové hodnoty. Namiesto deklarovaných cca 40 g CO2 na kilometer boli reálne emisie CO2 až na úrovni takmer 140 g CO2 na kilometer. PHEV môžu byť teda veľmi úsporné a šetrné k životnému prostrediu, no je nutné ich používať správne. Inak to mnohí označujú ako mať viacnásobne použiteľnú fľašu na vodu, ale budeme do nej nalievať balenú vodu. Alebo ako mať švajčiarsky nožík, ale využívať ho len ako ťažítko na dokumenty.