Reklama

Peugeot e-Expert dokazuje, že doručovanie balíkov môže byť eko

Tomáš Kuník

Už niekoľko rokov sa elektrifikácia dotýka menších či väčších dodávok, čo je určite pozitívny trend popri štandardných osobných elektromobiloch. Posledné kilometre pri doručovaní akéhokoľvek tovaru sú veľmi dôležité, pričom práve pre malý rádius, v ktorom sa vozidlá pohybujú, sú pre tento typ služieb vozidlá s elektrickým pohonom ideálne.

U mnohých výrobcov sú elektrické dodávky naozaj veľmi viditeľné v rámci už tak širokej ponuky elektrických áut. Výnimkou preto nie je ani ponuka Peugeot, ktorá pozostáva z modelov e-Traveller, e-Rifter, e-Partner, e-Boxer alebo práve e-Expert, ktorý sme mali posledný týždeň v redakcii na test.

80 %
Dobrý pomer ceny a výkonu, ktorý ušetrí nielen prevádzkové náklady, ale taktiež poteší vodičov oveľa pohodlnejšou jazdou

Výhody

  • Reálny dojazd okolo 250 kilometrov
  • Rovnaký nákladný priestor ako pri naftovej verzii
  • Rozumný čas nabíjania
  • Výhody elektrického pohonu / jazdné vlastnosti

Nevýhody

  • Efektivita mohla byť o niečo lepšia
  • Chýba zadná parkovacia kamera
Obsah pokračuje pod reklamou

Peugeot e-Expert by ste oproti štandardnej naftovej verzii na ceste nespoznali. Základ karosérie je totiž rovnaký a rozdiely sú v detailoch, ktorých nie je veľa. Ten najdôležitejší sa ukrýva v prednej maske, ktorá je prirodzene zaslepená. Pri naftovej verzii je otvorená kvôli chladeniu, čo ale v prípade elektromotora nie je potrebné.

Zaslepením sa zlepší aerodynamika, teda zníži spotreba a zvýši dojazd. Ďalší detail sa nachádza v prednom blatníku zo strany vodiča, kde sa nachádza kryt nabíjacej zásuvky pre rýchle aj pomalé nabíjanie. Že ide o rovnakú karosériu ako pri naftovej verzii dokazuje výrez v zadnom blatníku s krytom palivovej nádrže, ktorá sa tu ale samozrejme nenachádza.

Nakoniec sa elektrická verzia prezrádza samotným nápisom na zadných dverách. Dizajn ale nie je pri tomto type dodávky prvoradí a Peugeot si je toho vedomí. Samozrejme, posledný facelift v rámci segmentu je v štýle súčasného dizajnu automobilky v niektorých prvkoch, čím sa ponuka vizuálne zjednocuje.

Osobne som si nad dizajnom e-Expert nepozastavoval a skôr ma zaujímalo čo ponúka vo vnútri a pod kapotou s ohľadom na e-technológie. Fakt, že tu ale Peugeot používa štandardnú karosériu a platformu prináša výhody, ale aj nevýhody. Tou najväčšou výhodou samozrejme môžu byť nižšie výrobné náklady, čo sa určite istou mierou preklápa aj do ceny.

Nevýhodou však je, že sú tu buď nadbytočné prvky, ktoré v elektrickej verzii vôbec netreba, prípadne mohli byť riešené inak. Takýto prístup koncernu zabezpečuje širokú ponuku e-áut, avšak inžinieri sú do istej miery brzdení vo vylepšovaní technológie elektrického pohonu. Pravdou však tiež je, že aj napriek týmto limitom sa k istým zlepšeniam výrobca snaží pristupovať.

Peugeot e-Expert je pracovná dodávka, kde sa na skvelú výbavu a technológie až tak nehľadí a skôr ide o využiteľnosť k cene. Zatiaľ čo naftovú verziu si viete kúpiť v rôznych výkonnostných verziách, elektrická je dostupná iba v jednom prevedení s výkonom 100 kW, čo je v prepočte 136 koní. Naftová verzia síce ponúka v najvyššej verzii až 136 kW a krútiacim momentom 400 Nm, elektrických 260 Nm je dostupných okamžite.

Ide o viac ako postačujúce parametre – dynamika jazdy je skvelá. Pri dodávkach ale nejde o preteky, ale dobrý pocit z jazdy je rovnako dôležitý. Presne v týchto parametroch elektrický pohon vyhráva na plnej čiare. Vodič sa preto nemusí trápiť s manuálnou prevodovkou alebo sa spoliehať na reakcie automatu. Jazda je vďaka tomu veľmi jednoduchá, plynulá a samozrejme tichá, čo výrazne zlepšuje komfort vodiča dodávky v meste.

Obrovským plusom je tiež aj to, že vozidlo žiadnym spôsobom neruší okolie hlukom či výfukovými plynmi. Pohľad do cenníka ukazuje viaceré možnosti konfigurácie, ktoré môžu zlepšiť komfort alebo využiteľnosť dodávky. Nami testovaná verzia bola vybavená napríklad posuvnými dverami na pravej strane, no za príplatok si môžete doplniť aj na ľavej strane.

Nechýba tiež motorizované otváranie dverí, drevené obloženie nákladného priestoru či presklené zadné dvere aj deliacu stenu s priehľadným sklom. Náš e-Expert síce mal spätné zrkadlo, ale aj celokovovú deliacu časť za sedadlami, takže bolo úplne zbytočné. Čo mi však v testovanej verzii a aj v cenníku chýba je zadná kamera, ktorú by som z dôvodu bezpečnosti určite chcel už v sérii.

Čo do väčšieho komfortu jazdy v noci sú dodávky Stellantis ochudobnené o poriadne LED svetlomety, respektíve aj matrix technológiu. Je škoda, že táto možnosť nie je ani ako voliteľná výbava. Priplatiť si môžete za výkonné xenónové svetlomety, ktoré zabezpečia dobrý rozhľad, ale pokročilá LED technológia by dokázala ponúknuť ešte viac.

Obsah pokračuje pod reklamou

Peugeot e-Expert má v cenníku dve verzie čo do objemu nákladového priestoru, avšak v špecifikácií sú zverejnené až tri – vrátane kompaktnej možnosti. Štandardná verzia ponúka objem 5,3 m3 a Dlhá presne 6,1 m3. Ide o totožné hodnoty, ktoré sú aj pri naftovej verzii. Jediný rozdiel je v užitočnej hmotnosti bez vodiča, ktorá je v elektrickej verzii 835 až 840 kilogramov v závislosti od verzie.

To je, bohužiaľ, o 130 až 360 kilogramov menej (v závislosti od konfigurácie) ako pri naftovej verzii. Elektrická verzia taktiež ponúka ťažné – pri nebrzdenom prívese je maximálna hmotnosť zhodná ako pri naftovej verzii, a teda 750 kilogramov. Zásadný rozdiel je ale pri brzdenom prívese – zatiaľ čo elektrická verzia zvládne maximálne 1 000 kilogramov, naftová až 2 500 kilogramov. Na tieto rozdiely je potrebné pri kúpe určite myslieť.

Skúsenosti zo sedadla vodiča sú za mňa prekvapivo dobré. Neberiem teraz do úvahy komfort, ktorý zabezpečuje elektrický pohon, ale všeobecné pohodlie, spracovanie a riadenie. Peugeot e-Expert nie je komfortom prešpikovaný, no aj napriek tomu som mal z každého kilometra veľmi dobrý pocit. Sedačky sú jednoduché, výškovo nastaviteľné, s miernou úpravou sklonu chrbtovej opierky, ale tiež nastaviteľnou bedrovou opierkou a lakťovou opierkou.

Rozhľad z pozície vodiča je veľmi dobrý, pričom s dodávkou som sa cítil príjemne aj pri rýchlejšej jazde na diaľnici. Palec hore dávam za elektronickú ručnú brzdu, nakoľko som sa pri podobných dodávkach stretol aj s manuálnou. Odkladacieho priestoru na dokumenty alebo papiere je tu dostatok – nachádza sa nielen v palubovke, pre spolujazdcom, ale kopec miesta je aj vo dverách.

Infotainment podporuje všetko na čo sme zvyknutí – rádio, navigáciu a aj podporu pre Android Auto alebo Apple CarPlay. Spojenie mobilu cez Bluetooth je samozrejmosť. Prístrojová doska kombinuje digitálny displej s klasickými budíkmi. Displej zobrazuje najmä informácie o spotrebe a rýchlosti. Čo mi v niektorých elektrických modeloch Stellatis chýba je údaj o stave akumulátora v percentách.

Ten sa nezobrazuje nikde v aute, nabitie akumulátora môžete iba odhadovať na základe analógovej ručičky budíka. Skutočný stav sa preto dozviete až po pripojení auta k nabíjacej stanici. Pri elektromobiloch je veľmi dôležité vedieť presnú úroveň nabitia akumulátora v percentách pre lepší odhad dojazdu. Áno, ten sa zobrazuje na displeji v kilometroch, ale nie vždy ide o relevantný údaj.

Peugeot e-Expert je možné kúpiť s 50 kWh alebo 75 kWh akumulátorom. Nami testovaná verzia bola vybavená väčším akumulátorom, ktorý ponúka WLTP dojazd 330 kilometrov. Verzia s menšou batériou má o 100 kilometrov menší WLTP dojazd. Reálne dojazdy sa pri jazde v meste a okolí môžu držať na cca tejto hodnote, prípadne aj o pár kilometrov viac. Teda aspoň za letných či jarných / jesenných teplôt.

Pri téme dojazdu je okrem spotreby a veľkosti batérie dôležité nabíjanie. Stellantis ponúka stabilné konfigurácie akumulátorov a rovnako totožné výkony nabíjania pri všetkých svojich modeloch. Peugeot e-Expert sa dokáže nabíjať maximálnym výkonom 100 kW pri rýchlom DC nabíjaní a 11 kW cez trojfázovú palubnú nabíjačku pri pomalom AC nabíjaní.

Ide o dobrú kombináciu, ktorá v drvivej väčšine prípadov dobre pokryje častejšie otáčanie auta na cesty s rýchlym nabíjaním alebo bezproblémové nabitie batérie z večera do rána pri štandardnom využití. Krivka nabíjania drží plných 100 kW do asi 30 percent, následne prichádza k poklesu na 75 kW, čo auto drží do asi 50 percent baterky, kedy výkon poklesne na 50 kW a drží sa do asi 70 percent.

Nabitie z 10 na 80 trvá približne 30 minút a to s prehľadom postačí na 200 kilometrov dojazdu. Peugeot e-Expert už charakterom dodávky musí mať o niečo vyššiu spotrebu, ktorá ale na mnou testovaných trasách bola prekvapivo v norme. Vždy som jazdil s prázdnou dodávkou, čo samozrejme je menej energeticky náročné. Avšak, spotrebu sa mi darilo držať v norme tej papierovej.

Obsah pokračuje pod reklamou

Napríklad, krátku 11 kilometrovú jazdu po meste dodávka zvládla za 21,4 kWh / 100 km, pri rýchlejšej diaľničnej stúpla po 58 kilometroch na 25,8 kWh / 100 km. Na druhý deň, pri ceste do Bratislavy, sa spotreba dostala síce vyššie – na 26,4 kWh / 100 km a pri opätovnej ceste do Trnavy až na 27,3 kWh / 100 km, čo síce nie sú ukážkové čísla a konkurencia vie ponúknuť nižšiu spotrebu, ale aj za vyššiu cenu.

Dojazd by pri tejto spotrebe mierne podliezol 300 km. Peugeot e-Expert je cenovo aj parametrami solídna elektrická dodávka, ktorá dokáže plnohodnotne pokryť prepravu balíkov či objemnejších tovarov v použiteľnom rádiuse. Veľmi podobné dodávky nájdete v celej ponuke Stellantis, ktorá je naozaj silná, avšak aj konkurencia má čo ponúknuť a postupne sa rozbieha.

Pri mestskom doručovaní nad dojazdom Peuget e-Expert ani nie je potrebné premýšľať, pričom pri cyklickej medzimestskej preprave v rámci dňa je pri zabezpečení nabíjania na koncových miestach taktiež bez problémov použiteľný.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.