Reklama

Peugeot E-308 SW - Prvý elektrický kombík z Európy [test]

Marek Šimunek

Peugeot 308 SW už aktuálne nie je naozaj novinkou a dokonca aj medzi našimi testami nájdete tento model hneď niekoľko krát. Kruh teda uzavrieme kúskom, ktorý pod kapotou nemá konvenčný motor.

Tento Peugeot 308 SW je plne elektrický a v podstate sa stáva prvým elektrickým kombi od európskej automobilky. Aký teda je? Ako sa správa na cestách? To všetko a ešte aj niečo viac sa dozviete v texte nižšie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Pre niekoho môže byť veľkou výhodou, že nový Peugeot E-308 SW na prvý pohľad ani nerozoznáte od bežného modelu 308 SW. Nijakým výrazným spôsobom sa toto rodinné kombi neodlišuje od aktuálneho modelu, v ktorom môžete nájsť benzínový, naftový, alebo plug-in hybridný pohon. Žiadne futuristické dizajnové výstrelky sa v tomto prípade nekonajú.

Tomu sa určite potešia najmä tí vodiči, ktorým až tak nechutia tvary niektorých elektromobilov pôsobiace, ako z ďalekej budúcnosti. Jednoducho získate elektrické rodinné kombi, ktoré bude na nerozoznanie od svojich „konvenčných“ súrodencov. Je jasné, že implementácia elektrického pohonu do existujúceho modelu má aj svoje nevýhody.

Patrí sem napríklad obmedzenie interiéru, ktorý bol od počiatku tvorený pre štandardné auto. Zbytočne by ste tak vzadu hľadali rovnú podlahu, prípadne v prednej časti hľadali ďalší odkladací priestor. Jednoducho sú to drobné kompromisy, ktoré musela automobilka prekonať, aby mohol nový Peugeot E-308 SW vzniknúť.

Pozrite si

Jazdili sme plug-in hybridný Peugeot 308 GT. Oplatí sa priplatiť si za baterku?

Po niekoľkých dňoch strávených práve s novým Peugeotom E-308 však musím povedať, že toto je pre mňa osobne šoférsky ten najlepší model 308, aký som mal možnosť testovať. Na cestách sa totiž správa suverénne, ťažisko má vďaka batériám pekne nízko, odpruženie mi príde komfortnejšie a pružné zrýchlenie je niečim, čo budete doslova milovať. K tomu sa však dostanem neskôr.

Francúzska automobilka využila svoje obľúbené rodinné kombi, ktoré je na trhu dostupné už nejakú dobu v rôznych verziách a implementovala do neho batériu s kapacitou 54 kWh, z ktorých je reálne využiteľných 51 kWh. Podľa špecifikácií je dojazd na úrovni 409 km (norma WLTP), realita je samozrejme o niečo odlišná. Ale ani jazda, ktorú si budete užívať vás neprinúti postaviť sa k nabíjačke skôr, ako za 300 km. Snáď len diaľničné tempo ukrajuje z percent batérie pomerne rýchlo. Tu nie je problémom nabíjať každých 200 km.

Každopádne ale Peugeot E-308 SW vďaka svojej palubnej nabíjačke s výkonom 11 kW a možnosťou nabíjania rýchlosťou 100 kW hravo podľa výrobcu dobijete na 80 % kapacity za menej ako 25 minút. Realita je však častokrát o niečo odlišná. Samozrejme to závisí od rôznych iných vecí, ako je počasie, vonkajšia teplota a podobne. Mne plné nabitie do 100 % pritom zabralo 58 minút. Počas štandardného využívania, kedy budete vždy medzi 10 % a 80 % však postačí rýchly nákup a za pár desiatok minút máte zas o 20-30 % nabitia viac.

O pohon prednej nápravy sa stará elektromotor s výkonom na úrovni 115 kW (156 k) a krútiacim momentom 260 Nm. Možno si poviete, že toto naozaj nie sú nejaké extrémne čísla a na prvý pohľad musím povedať aj ja, že sa vo mne zrodila obava, že Peugeot e-308 SW nebude mať dostatok výkonu. Opak je však pravdou.

Samozrejme, je to vďaka elektromotoru, ktorý disponuje maximálnym krútiacim momentom od nulových otáčok. Pružné zrýchlenie je tak v tomto prípade niekde úplne inde, ako by ste možno pri podobných hodnotách v konvenčnom vozidle očakávali. Aj napriek tomu, že papierovo hodnoty výkonu nijakým spôsobom neohúria, v realite som počas testu nemal ani raz pocit, že by mi výkon, alebo pružnosť nejakým spôsobom chýbali.

Samotná batéria váži 340 kg a vďaka tomu, že automobilka elektrický pohon implementovala do už tak veľmi dobre aerodynamicky pripraveného kombi, je to prísľubom veľmi zaujímavej spotreby. Podľa oficiálnych materiálov by sa mala pohybovať na úrovni 12,7 kWh. Bohužiaľ toto je hodnota, ktorú sa mi nepodarilo dosiahnuť. Každopádne svoju priemernú hodnotu 16,5 kWh/100 km za takmer 500 km, ktoré som na novom Peugeote E-308 SW absolvoval považujem za veľmi dobrú.

Pri jazdách po okresných cestách som však neraz atakoval hranicu 14 kWh/100 km a to je už naozaj zaujímavá hodnota. Diaľničné tempo znamenalo zobrazenie údaju na úrovni 21 kWh/100 km. Ak teda dennodenne absolvujete dlhé trasy nad 200 km, nebude pre vás pravdepodobne Peugeot E-308 SW tou správnou voľbou. Pre bežného človeka, ktorý denne prejde 80-150 km však bude tento model veľmi dobrým partnerom.

Obsah pokračuje pod reklamou

A to nielen vďaka elektrickému pohonu, ale aj celkovému jazdnému prejavu. Nižšie položené ťažisko totiž znamená to, že váš Peugeot E-308 SW podrží v zákrutách lepšie a nenakláňa sa žiadnym spôsobom. Rovnako budete milovať pružné zrýchlenie, kedy do maximálnej rýchlosti 170 km/h v podstate kedykoľvek zrýchli podľa potreby.

Poslednou vecou, ktorá mi utkvela v pamäti je komfort pruženia. Pri štandardnom nastavení sa jedná o naozaj komfortné auto, ktoré smelo zdoláva všetky nerovnosti. Aj typická slovenská rozbitá cesta mu nerobí žiadne problémy. Samozrejme k dispozícii je aj športový režim, ktorý ponúkne nielen ešte lepšiu odozvu na pedál akcelerátora, ale aj tvrdšie pruženie. Osobne som však necítil počas testu potrebu využívania tohto režimu.

Inak sa jedná o veľmi dobre známy Peugeot E-308 SW, ktorý ponúkne všetko ostatné. Nechýbajú teda naozaj vydarené matrix LED svetlá s automatickým vyrezávaním okolitej premávky, alebo známe personalizovateľné tlačidlá i-Toggles, kde si môžete v interiéri nastaviť svoje rýchle skratky.

Osobne by som po vzore iných automobiliek, ktoré majú vo svojej ponuke elektromobily privítal lepšiu integráciu siete nabíjacích staníc do navigácie. Peugeot E-308 SW totiž dokáže zobraziť v prípade potreby najbližšiu dobíjaciu stanicu, chýba však informácia o tom, či je stanica obsadená a v niektorých prípadoch dokonca aj informácia o tom, akým nabíjacím výkonom daná stanica disponuje. Toto však vie riešiť externá aplikácia, ktorú môžete vďaka integrácii Apple CarPlay a Android Auto využívať.

Nový Peugeot E-308 SW je vzhľadom na svoje jazdné vlastnosti ten najlepší model z rodiny 308. Ponúka bohatý batožinový priestor pre rodinu, zaujímavú spotrebu elektrickej energie a pomerne rýchle nabíjanie. Otázkou ostáva jeho cena. Testovaná verzia Peugeot E-308 SW vo verzii GT v akciovej ponuke stojí 44 990 eur.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.