Reklama

Pac-Man má 45! Legenda, ktorá stále žerie všetko, čo jej príde do cesty

Zdroj | TECHBOX/ChatGPT
Števo Porubský
Zdroj | TECHBOX/ChatGPT
Zdroj | TECHBOX/ChatGPT

Presne pred pred štyridsiatimi piatimi rokmi, 22. mája 1980, sa v japonských herniach objavilo niečo, čo zmenilo pravidlá hry. Doslova. Vznikol Pac-Man.

Hra, ktorá pôvodne mala len ponúknuť alternatívu k nekonečným vesmírnym strieľačkám, sa premenila na popkultúrny úkaz, ktorý prežil všetko – aj smrť arkád ako takých.

Obsah pokračuje pod reklamou

Za zrodom Pac-Mana stojí Japonec Tóru Iwatani – dizajnér, ktorý mal dosť všetkého, čo vyzeralo ako klon Space Invaders. V čase, keď boli herne plné testosterónu, chcel niečo… ženskejšie, prístupnejšie, ľudskejšie. Podľa jeho vlastných slov bol Pac-Man navrhnutý tak, aby oslovil nielen mužov, ale aj ženy a rodiny.

Inšpirácia? Veľmi japonská – pizza. Konkrétne jedna, z ktorej si niekto zobral trojuholník. To bol ten záblesk. Ústa. Otváranie a zatváranie. Jedenie. Z toho vznikol Pac-Man. Herná mechanika založená na žraní. Genialita v jednoduchosti.

Skoro Puck-Man

Originálne sa hra v Japonsku volala „Puck-Man“, podľa zvuku „paku-paku“, ktorý Japonci pripisujú jedeniu. Lenže keď išlo o americký trh, bolo jasné, že v USA by sa našiel dosť kreatívny vandal, ktorý by z „Puck“ spravil niečo, čo by sa do rodinného centra nehodilo. A tak sa zrodil Pac-Man. Našťastie. Pretože namiesto problémov s cenzúrou tu máme 45 rokov trvajúci fenomén.

Z herného hľadiska je Pac-Man definícia elegancie. Jednoduchý joystick, jedno bludisko, množstvo bielych bodiek – tzv. pac-dots – a štyria duchovia, ktorí vás chcú zjesť skôr, než vy zjete všetko ostatné. V rohoch bludiska sa mihajú blikajúce guľôčky energie – Power Pellets – ktoré na krátky čas menia situáciu: duchovia zmodrejú, dajú sa zjesť a Pac-Man sa z lovenej koristi stáva predátorom. Krátky, ale sladký moment slávy.

Ale Pac-Man nie je len o reflexoch. Je to hra stratégie. Každý duch má vlastnú osobnosť. Blinky, červený „tieň“, je agresívny prenasledovateľ, ktorý ide priamo za vami a zrýchľuje podľa toho, koľko bodiek ste už stihli zjesť. Pinky je ružový taktik, ktorý sa snaží dostať pred vás a zablokovať únik. Inky, modrý duch, je nevyspytateľný a rozhoduje sa na základe vašej aj Blinkyho pozície. A Clyde? Clyde je oranžový popletenec, ktorý vás buď prenasleduje, alebo sa zrazu rozhodne ísť preč, akoby dostal chuť na niečo iné. Výsledkom je, že každé jedno kolo je unikátne, a každé ďalšie o niečo ťažšie.

V bludisku sa občas objaví ovocie – čerešne, jahody, pomaranče, a neskôr aj symboly iných hier od Namca, ktoré slúžia ako bonusové body. Hráči ich milovali a zároveň nenávideli – pretože riskovať život pre pár pixelov navyše si vyžadovalo poriadne gule. A hoci hra formálne nemá koniec, 256. level sa stal legendou. Takzvaný „kill screen“, kde sa polovica obrazovky zmení na chaotické symboly a hra sa stane nehrateľnou. Dosiahnuť ho znamená, že vás môžu prijať rovno do siene slávy.

Samozrejme, hlavným hrdinom je samotný Pac-Man. Nie Mario, nie Sonic, ale táto žltá guľa s hladom väčším než čierna diera. A duchovia nie sú len bežní nepriatelia – vďaka svojej umelej inteligencii, ktorá bola na svoju dobu priam revolučná, dodávajú hre hĺbku, ktorú si bežný hráč možno ani neuvedomí, ale cíti ju každým pohybom v bludisku.

Keď prišiel rok 1980, svet dostal Pac-Man Fever – a nie, to nie je len hyperbola. Skutočne existovala pieseň „Pac-Man Fever“ od dua Buckner & Garcia, ktorá sa dostala do Top 10 hitparády. Okrem hudby to boli aj cereálie, tričká, lunchboxy, stolové hry, karikatúry a dokonca aj Pac-Man žuvačky. Hra nebola len v herniach, bola všade. A jej vplyv? Obrovský. Dokázala prilákať úplne nových hráčov – ženy, deti, celé rodiny – a ukázala, že hry nemusia byť len o násilí a výbuchoch. Môžu byť aj o taktike, dizajne a šarme.

Postupom rokov vznikli nové verzie. Najznámejšia z nich – Ms. Pac-Man – je považovaná mnohými fanúšikmi i kritikmi za ešte lepšiu. Viac bludísk, múdrejší duchovia a lepšie tempo. Potom tu bol Super Pac-Man, Pac-Land, Pac-Mania a celá kopa ďalších. Niektoré 3D, niektoré s novou kamerou, iné s príbehom – Pac-Man sa proste vie adaptovať. A moderné verzie ako Pac-Man Championship Edition dokázali, že táto ikona vie aj dnes držať krok s dobou.

Obsah pokračuje pod reklamou

V roku 1999 sa Američan Billy Mitchell stal prvým hráčom na svete, ktorý dosiahol tzv. „perfektnú hru“ – zisk maximálneho skóre 3 333 360 bodov bez straty života. Trvalo mu to približne šesť hodín. A ak sa pýtate, či to niekto prekonal – nie, pretože vyššie skóre sa dosiahnuť jednoducho nedá. Pac-Man drží niekoľko Guinnessových rekordov vrátane najúspešnejšej mincovej arkádovej hry vôbec a dodnes je súčasťou výstav o digitálnom umení – napríklad aj v prestížnom Smithsonian Institution.

Aj dnes, v roku 2025, je Pac-Man stále prítomný. Na konzolách, v mobiloch, ako hra v prehliadači, alebo dokonca ako hologram v múzeách. Dostal sa aj do Google Doodle – ako prvá interaktívna verzia loga vôbec v máji 2010.

Pac-Man je viac než len videohra. Je to historická značka. Dôkaz, že jednoduchosť môže byť geniálna. Je to symbol éry, ktorá sa možno skončila, ale nikdy nezmizla. Objavila sa aj vo filme, či dokonca v LEGO stavebnici.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.