Reklama
Advertisement
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Osemnásťročná Eesha Khare získala ocenenie Intelu za superbatériu pre mobily

Osemnásťročná Eesha Khare získala ocenenie Intelu za superbatériu pre mobily
Juraj Procházka
Osemnásťročná Eesha Khare získala ocenenie Intelu za superbatériu pre mobily

Rýchle nabíjanie nielen pri mobiloch oceníme najmä mimo kancelárie, či domova. Potrebná doba nabíjania rastie s kapacitou batérií, takže kritickým problémom sa stáva napríklad u elektromobilov. Keby sme chceli batériu elektromobilu „natankovať“ za čas porovnateľný s načerpaním plnej nádrže benzínu, museli by sme zo siete ťahať prúd o veľkosti stoviek ampérov. Napriek tomu existujú kompromisy a rýchlonabíjacie stanice dokážu v niektorých prípadoch nabiť batérie elektromobilu na dojazd stoviek kilometrov za pár desiatok minút.

 

SuperCharger od Tesla Motors s výkonom 90 kW, dokáže nabiť batérie elektromobilov za hodinu na dojazd 300 míľ (482 km). Keďže hodina je trochu dlhá doba na „tankovanie“, Tesla Motors kalkuluje s polhodinovým nabíjaním. Za 30 minút sa elektromobil nabije na tri hodiny jazdy rýchlosťou 60 míľ/ hod (96,4 km/hod), čo predstavuje dojazd takmer 290 km. To je už slušné.

Neprehliadnite: Sieť „supernabíjacích staníc“ Tesla Motors a jazdenie navždy zadarmo!

Rýchlonabíjanie však nie je len otázkou konštrukcie nabíjačiek, ale najmä otázkou technológie batérií. Platí to najmä u batérií pre prenosné zariadenia.

supercharger

Tesla Motors už svoje „supernabíjacie“ stanice pre elektromobily v USA buduje 2. rok. Obr.: Tesla Motors

Práve za práce na takejto batérii pre mobily získala jedno z ocenení pre mladých vedcov Intel Foundation Young Scientist Awards spolu s odmenou 50 000 USD 18-ročná Kalifornčanka Eesha Khare, informoval server Gizmodo. Batéria založená na superkapacitoroch sa dokáže nabiť za niekoľko sekúnd. Problémom je, že ide o experimentálne štádium vývoja takejto batérie, takže jeho cesta do mobilov bude ešte zrejme dosť dlhá a tŕnistá. Superkapacitory majú oproti bežným Li-ion batériám okrem rýchleho nabíjania aj výhodu zhruba 10x dlhšej životnosti, keďže pokojne vydržia 10 tisíc nabíjacích cyklov. „Drobnou“ nevýhodou je ich nižšia energetická hustota na jednotku objemu, takže pre zabezpečenie prevádzky v trvaní niekoľkých hodín sú stále príliš veľké. Ale stále sa vyvíjajú nové materiály a technológie, takže ide o perspektívny smer. Nepochybne si to myslí aj Intel a Eesha Khare.

Intel Awards

Držitelia Young Scientist Awards – 18-ročná Eesha Khare za využitie superkapacitorov (vľavo) a 17-ročný Henry Lin (vpravo) za model tisícov galaxií a 19-ročný rumunský študent Ionut Budisteanu, víťaz ceny Gordon E. Moore Award a 75 000 USD za model lacného automatického riadenia automobilu. Foto: Gizmodo

Superkapacitory ale určite nájdu uplatnenie aj v iných aplikáciách, než sú vreckové elektronické zariadenia. Okrem schopnosti bleskového nabitia sa totiž vyznačujú aj schopnosťou veľmi rýchlo uvoľniť skladovanú energiu. To ich predurčuje v kombinácii s klasickými akumulátormi na použitie v elektromobiloch, ale napr. aj v kamerách, kde dokážu napájať napríklad blesk a pod.