Reklama

Oplatí sa priplatiť si? Peugeot 308 plug-in hybrid preskočil svoju vlastnú latku

Tomáš Šmidák

Peugeot 308 priniesol nový vietor do nudného a konzervatívneho C segmentu. Vďaka futuristickému dizajnu, moderným technológiám a dobre nastavenej cenovke, dokázal ponúknuť chuť prémiovosti aj tým vodičom, ktorí mali obmedzenejší rozpočet.

Posledné zmienené však úplne neplatí pri plug-in hybridnej verzií, ktorá je oproti benzínovej či naftovej verzií drahšia o približne 10 000 €. Dnes sa preto pokúsim zodpovedať otázku, ktorú som pri tomto aute dostával najčastejšie: A oplatí sa to?

Obsah pokračuje pod reklamou

Ešte predtým ako sa pustíme do rozoberania pohonu, dovoľte mi prosím zastaviť sa pri dizajne. Už pri predstavení som si hovoril, že toto auto chcem jedného dňa testovať. Nový dizajnový jazyk Peugeot mi je totiž veľmi sympatický a neprestáva ma prekvapovať.

Len na málo áut som sa pozeral tak rád ako práve na 308-čku. Ešte navyše, keď som ju mal v príplatkovej perleťovej farbe VERTIGO, ktorá mi učarovala už na press fotografiách. Všetko od prednej masky s LED svetlami v tvare tigrích zubov cez ostré línie na boku karosérie až po zadné 3D LED svetlá mi prišlo ako skvelé skĺbenie elegancie a športovosti.

Páčili sa mi aj detaily ako nový znak Peugeot na bočnej prednej strane, nápis „308“ na kapote či nápis „Peugeot“ na zadných svetlách. . Jedinou chybičkou krásy boli falošné koncovky výfukov, avšak chápem prečo sa značka vydala týmto smerom. Nemôžem opomenúť ani 18″ zliatinové disky kolies s označením KAMAKURA, ktoré opäť prispievajú k športovému dojmu.

Presuňme sa ale od pocitov k faktom. Ja som mal na test Peugeot 308 v najvyššej výbave GT Pack s príplatkami v podobe vyššie spomínanej perleťovej farby karosérie, vyhrievania čelného skla, bezpečnostných skrutiek kolies, zosilnenej palubnej nabíjačky s výkonom 7,4 kW, zosilneného nabíjacieho kábla „Green Up“, ktorý dokáže s klasickej 230 V zasuvky potiahnuť výkon až 3,2 kW a alarmu so senzorom zdvihnutia.

Výbava GT Pack má potom v sérií vychytávky ako Predné LED Matrix svetlomety, 360° pohľad VisioPark so 4 kamerami, Peugeot i-Cockpit s 3D digitálnym prístrojovým panelom, 10″ multifunkčným dotykovým displejom a inovatívnymi ovládačmi i-Toggles, predné vyhrievané a masážne sedadlá s certifikáciou AGR, bezkľúčový systém odomykania a štartovania, prémiový audio systém FOCAL s 10 reproduktormi a výkonom 690 W, pokročilý adaptívny tempomat s funkciou Stop & Go a iné. Jediné čo mi vo výbave chýbalo bolo panoramatické okno a ťažné zariadenie.

V prípade základnej benzínovej verzie, by ste mohli dostať takto vybavený Peugeot 308 za niečo viac ako 34 000 €, čo vôbec nie je zlá cenovka. V mojom prípade som však mal aj najvýkonnejší plug-in hybrid. Ten sa skladá z 1.6l benzínového štvorvalca s výkonom 180 koní, elektrického motora s výkonom 108 koní a batérie s kapacitou 12,4 kWh. Systémový výkon je potom 225 koní a 400 Nm. V základe je potom 308 plug-in hybrid dostupný výlučne s 8-stupňovou automatickou od Aisinu.

Cenovka mnou testovaného auta teda bola 41 190 €, čo už je pomerne dosť. Avšak predtým ako by ste tento kúsok úplne odsúdili, musíme si povedať niekoľko vecí. Za celý pracovný týždeň testovania, som mal doslova nulovú spotrebu. Nakoľko ide o plug-in hybrid, auto dokáže jazdiť aj na čisto elektrický pohon a 108 koní na bežné presúvanie bohato stačí. Rovnako je na tom aj dojazd, ktorý je približne 50 km na jedno nabitie. Maximálna rýchlosť v čisto elektrickom režime je potom na úrovni 130 km/h no v tom prípade počítajte s výrazne nížším dojazdom.

Na výber potom máte tri režimy jazdy, elektrický, hybridný a športový. V elektrickom ide auto pochopiteľne čisto len na elektrický pohon až dovtedy, kým sa neminie batéria. Hybridný režim prepína pohony podľa toho, ktorý je práve najvhodnejší. Prepínanie funguje veľmi plynulo a inteligentne. Pochybnosti som mal jedine na diaľnici, kde občas pri 130 km/h prepol na elektrinu, no v zápätí sa spamätal a zvolil spaľovací motor. Športový režim potom zapája oba pohony a poskytuje maximálny výkon.

Všetky režimy využívajú na brzdenie rekuperáciu, vďaka čomu postupne dobíjajú akumulátor. Práve rekuperácia funguje ukážkovo a aj pri úplne vybitej batérií dokázala nazbierať energiu aspoň na rozjazdy, pri ktorých majú spaľovacie motory spravidla najvyššiu spotrebu. Prepínanie medzi brzdami a rekuperáciou by však mohlo byť lepšie a často sa mi stávalo, že som nevedel úplne odhadnúť brzdný účinok. Na konci týždňa som to už dokázal s úspešnosťou 9/10.

V čom ale plug-in hybridný Peugeot jednoznačne exceloval bola jazda a podvozok. Ten filtroval jamy s prehľadom a jeho odhlučnenie, podobne ako aj celého auta bolo znamenité. V zákrutách bol veľmi stabilný a auto sa takmer vôbec nenakláňalo. Výkon 225 koní je tiež absolútne postačujúci na komfortné predbiehanie aj športovejšie jazdenie. V športovom režime je navyše celé auto ešte „pohotovejšie“ a oťažie aj volant, ktorý so svojimi menšími rozmermi doslova vyzýva k dynamickej jazde.

Obsah pokračuje pod reklamou

Aj pri prudšej jazde môžete počítať s potrebou na úrovni 7-8 litrov, čo je dobrá hodnota. Najmä ak si uvedomíte, že spaľovací motor pri denných nájazdoch po meste nebudete v podstate potrebovať. A to je za mňa veľké čaro plug-in hybridného pohonu. V meste sa totiž Peugeot 308 správa ako elektromobil a na dlhých cestách ho môžem jednoducho natankovať a pokračovať ďalej.

Oplatí sa teda investovať do plug-in hybridnej verzie Peugeotu 308? Za mňa by som povedal, že áno. Ak trávite väčšinu času v meste a chcete ušetriť na pohonných hmotách, no občas chcete dať naraz dlhé trasy bez obavy z nabíjania, ide o veľmi dobrého spoločníka.

Pokiaľ však denne „točíte“ Bratislava-Košice-Bratislava, pravdepodobne sa oplatí pozrieť po naftovej 1.5 BlueHDi. Treba sa však poponáhľať, nakoľko od budúceho roku si už iné ako elektrifikované auto od francúzskeho výrobcu nekúpite.

Cenový rozdiel 10 000 € môže byť pre mnohých rozhodujúcim faktorom. Spolu s ním však dostanete výborne odhlučnenie (za mňa aj lepšie ako v spaľovacích verziách), komfortný podvozok, skvelé jazdné vlastnosti a poriadnu porciu výkonu. Nehovoriac o ušetrených peniazoch za tankovanie.

Mňa Peugeot 308 od prvého dňa chytil za srdce a nepustil. Dúfam, že si ho budem môcť jedného dňa dovoliť.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.