Čo ste robili pred 10-timi rokmi? Málokto si zrejme spomenie jednu vec, ktorá by definovala jeden rok. V prípade Peugeotu je to oveľa jednoduchšie. Stačí povedať heslo i-Cockpit. Za viac ako 10 rokov sa z revolučného nápadu stalo poznávacie znamenie, značka automobilky, znamienko krásy všetkých vozidiel Peugeot.
Odvážny nápad sa týkal prvkov, ktoré sa počas vývoja automobilov rozvinuli najmenej. Ako istotne viete, išlo o vylepšenia volantu, displeja nad ním a veľkého centrálneho displeja umožňujúcemu ovládanie základných funkcií vozidla.
Dnes samozrejmosť, ale aj tú bolo treba vymyslieť, skonštruovať a najmä „predať“ motoristom. Náš príbeh vzniku i-Cockpitu začal už v roku 2010, keď sa na Ženevskom autosalóne predstavil koncepčný model Peugeot SR1. Elegantný kabriolet predstavil nový smer značky, ktorý zahŕňal aj výraznú zmenu ergonómie pre vodiča.
Konštruktéri mali víziu vyvinúť úplne nové sedadlo vodiča, ktoré mu prinesie viac potešenia z jazdy, ale i viac bezpečnosti. Jedným z prvých riešení bol návrh na menší volant. Dnes si to uvedomuje len málokto, ale v tom čase boli štandardom veľké volanty. Šofér musel lúštiť informácie na displej cez jeho obrubu, čo znamenalo, že mnohé informácie sa jednoducho prehliadli. Ergonómia (i zdravý sedliacky rozum) hovorí, že najlepšie sa číta to, čo je umiestnené vo výške očí.
Táto nová poloha v kombinácii s menším volantom vytvorila úplne nový systém s displejom, ktorý sa stal známym ako head-up display. Zároveň pribudol dotykový displej, ktorý podstatne zjednodušil všetky ovládacie prvky a pridal konektivitu.
V roku 2012 Peugeot predstavil i-Cockpit v prvom sériovo vyrábanom automobile. Prvá generácia modelu Peugeot 208 stanovila i-Cockpit ako štandard a spôsobila revolúciu pohľadu na interiér a miesto pre vodiča. Kompaktný volant si zamilovali nielen ženy, ale všetci motoristi. Už nikto nechcel pri šoférovaní otáčať rukami, ako by riadil kamión. Nový systém znamenal aj väčšiu bezpečnosť, vďaka kompaktnému volantu sa totiž zvýšila rýchlosť reakcie. Umožnil umiestniť ruky vodiča do pohodlnejších uhlov a centrálny dotykový displej priniesol intuitívne ovládanie hlavných funkcií vozidla.
Odvtedy sa i-Cockpit stále vyvíja a každý rok prináša nové zlepšováky a vychytávky. V roku 2016 bola predstavená 2. generácia modelov Peugeot 3008 a Peugeot 5008, priniesla verziu s 12,3″ digitálnym displejom, ktorý bolo možné plne prispôsobiť. Tlačidlá umiestnili dizajnéri pod centrálny dotykový displej, vďaka čomu sa stal prístup k základným funkciám oveľa jednoduchší. V roku 2019 Peugeot 208 2. generácie predstavil 3D digitálny klaster.
V posledných rokoch sme mohli vidieť ďalšie veľké pokroky. Peugeot 308 (2021) a Peugeot 408 (2022) ukázali nový systém infotainmentu i-Connect, sekundoval mu nový volant, ktorý bol schopný rozpoznať prítomnosť rúk vodiča, keď pomocou jazdných pomôcok. Pomyslenou čerešničkou na torte bol príchod dotykových prepínačov i-toggles, tie je možné nakonfigurovať pre klimatizáciu, telefónne kontakty, rádiostanicu a nastavenia spúšťania aplikácii – presne podľa potrieb motoristu.
Najnovší koncept Inception sme mohli vidieť tento rok v januári na CES 2023. Ukázal, kde sa bude tento systém uberať v nasledujúcich rokoch. Bude ešte intuitívnejší a prinesie ďalšiu veľkú vec, Hypersquare, revolučné nové ovládanie riadenia, ponúkajúce nové gestá pre novú generáciu, vychované na tabletoch a inteligentných zariadeniach.
Koncept i-Cockpit bol vytvorený s tromi základnými prvkami, ktoré odvtedy zostali nezmenené. Ide o kompaktný volant pre lepší pocit z jazdy a optimálne ovládanie; vyvýšený displej umožňujúci vodičovi zobraziť všetky informácie súvisiace s jazdou bez toho, aby neprestal pozerať na cestu a veľký centrálny dotykový displej na dosah rúk a ľahkým ovládaním všetkých hlavných funkcií vozidla. To, že ide o úspešný vynález dokazuje 10 miliónov predaných vozidiel s i-Cockpitom.