- #Bezpečnosť na internete
- 4 min.
- 28.12.2022
Objednaný a zaplatený tovar neprišiel, čo sa s tým dá robiť?
Predvianočný zhon je už za nami a pre niektorých aj posledná nádej na doručenie darčeka objednaného z internetového obchodu. Hoci tie hlavné znaky, ako rozpoznať podvodný e-shop, sú už dnes pomerne známe, v zhone a snahe o splnenie prianí blízkych sa môžu aj tí najopatrnejší popáliť a tovar objednať z e-shopu, ktorý ho nikdy nemal v úmysle doručiť.
Pokiaľ bol tovar objednávaný na dobierku, nad takou objednávkou možno mávnuť rukou. Čo však robiť, ak ste za takýto tovar zaplatili vopred prevodom či platobnou kartou?
Kedy viete, že máte problém?
Pred objednávaním z neznámeho internetového obchodu je samozrejme potrebné vopred si overiť jeho povesť jednoduchým zadaním jeho názvu do internetového vyhľadávača, ideálne v spojení so slovami „skúsenosť“ či „recenzie“. Ak ste tak neurobili pred kúpou a tušíte, že ste možno natrafili na podvodníkov, skúste tak urobiť teraz.
Naraziť môžete na ľudí, ktorí majú s rovnakým internetovým obchodom podobnú skúsenosť a vy sa tak dozviete, ako postupovali v snahe o navrátenie finančných prostriedkov oni.
Pokiaľ ste na žiadne negatívne recenzie nenarazili, skontrolujte si ešte raz, v akom stave je vaša objednávka. Prostredníctvom mailových potvrdení či priamo vášho účtu v internetovom obchode skontrolujte, či predajca náhodou nečaká na dodanie tovaru od partnera/z veľkoskladu alebo objednávku nezrušil.
Ak predajca potvrdil, že tovar je už na ceste k vám, no ani po niekoľkých dňoch vám neposkytol číslo balíka či odkaz na prepravnú službu, kde by ste jeho pohyb mohli sledovať, nejde o dobré znamenie a ak predajca nereaguje na vaše maily a telefonáty, je čas začať takúto situáciu riešiť.
Odstúpenie od zmluvy
Ešte skôr ako sa človek obráti na autority, by mal v rámci oficiálnej komunikácie s predajcom požiadať o vrátenie peňazí prostredníctvom odstúpenia od zmluvy, resp. reklamácie. Tlačivo na odstúpenie od zmluvy by mal mať predajca na svojej webovej stránke, no použiť teoreticky môžete aj vzor, ktorý nájdete na internete, treba ho iba správne vyplniť.
Predajca má na vybavenie tohto typu reklamácie 30 dní. Kópiu tohto tlačiva si spolu s potvrdením o objednávke a jej zaplatení, ako aj kópiou akejkoľvek ďalšej komunikácie s predajcom odložte.
Banka, SOI a polícia
Pokiaľ daný internetový obchod prevádzkuje slovenská firma, váš problém môžete postúpiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu. Tá je oprávnená vydať rozhodnutie o povinnosti vrátenia peňazí v prípade porušenia zákonných lehôt, vrátane tej vyššie spomínanej. K podnetu, ktorý môžete podať aj online, je potrebné priložiť kópie všetkých relevantných dokladov:
- objednávka,
- doklad o kúpe/faktúra,
- odstúpenie od zmluvy,
- komunikácia s predávajúcim, prípadne iné doklady.
S rovnakými dokladmi sa taktiež môžete obrátiť na banku, ktorá má v danej situácii možnosť kontaktovať predajcu. Ak predajca nebude ochotný alebo schopný poskytnúť banke dokumenty, ktoré by ho obhájili, banka mu môže peniaze strhnúť z účtu.
Najjednoduchšie sa tento problém dá vyriešiť, ak ste za problematickú internetovú objednávku namiesto prevodu či debetnej karty zaplatili pomocou kreditnej karty, ktorej súčasťou je služba chargeback. S jej využitím vám je banka schopná peniaze vrátiť aj v prípade krachu predajcu, duplicitnej platby alebo zrušenia zakúpeného zájazdu či podujatia.
Polícia Slovenskej republiky taktiež odporúča v takejto situácii podať jej oznámenie. „V závislosti od výšky škody sa môže jednať o priestupok proti majetku alebo trestný čin podvodu“.