Podvody pri nákupoch smartfónov online sú žiaľ ďaleko bežnejšie, než by si možno človek myslel. Nikto by však nečakal, že mu domov namiesto objednávaného smartfónu dorazí domov jeho lacná kópia, ak si ho kupoval priamo od jeho výrobcu. Aj to je však zjavne možné.
O takúto skúsenosť sa podelil s komunitou fanúšikov zariadení od Apple na sociálnej sieti Reddit zákazník zo Spojeného kráľovstva, ktorý hneď po rozbalení svojho „nového iPhone 15 Pro Max“ vedel, že niečo nie je v poriadku.
Používateľ theEdmard na sociálnej sieti v príspevku uvádza, že nový iPhone 15 Pro Max si objednal priamo z oficiálnej anglickej webovej stránky spoločnosti Apple, ktorý mu zaslal aj potvrdenie o objednávke a sledovacie číslo balíka kuriérskej služby DPD. Všetko sa tak zdalo byť úplne v poriadku, až kým mu balík nedorazil a neotvoril si zdanlivo oficiálne balenie smartfónu.
Zákazník si hneď všimol, že na smartfóne bolo aplikované ochranné sklo. Jeho prvou myšlienkou však bolo, že v tomto prípade mohlo Apple urobiť chybu a namiesto nového zariadenia mu zaslalo kus, ktorý predtým vrátil nejaký iný zákazník v rámci reklamácie či odstúpenia od kúpnej zmluvy. Keď však zariadenie zapol, vďaka hrubej spodnej hrane a viditeľnému podsvieteniu displeja bolo okamžite možné vidieť, že sa nejedná o originálny kúsok, ale o veľmi vydarený fake.
Smartfón zjavne využíva upravenú verziu operačného systému Android tak, aby vyzerala ako iOS. Vtipné je, že pri tej snahe, ktorú si autori tohto smartfónu pri vytváraní falošného iPhonu dali, sa doň zároveň rozhodli predinštalovať aplikácie Facebook, TikTok a YouTube, ktoré nie sú štandardnou súčasťou operačného systému iOS. Na druhej strane je však úctyhodné, že doručený smartfón zodpovedal verzii, ktorú si zákazník skutočne objednal, teda iPhone 15 Pro Max vo verzii Natural Titanium. Rovnako však mohlo ísť iba o náhodu.
Zákazník samozrejme obratom kontaktoval Apple, ktorý mu prisľúbil, že situáciu prešetrí. Je však celkom možné, že toto vyšetrovanie nepovedie k šťastnému koncu. V diskusii pod týmto príspevkom (a taktiež na oficiálnom Apple fóre) sa totiž o podobnú skúsenosť podelilo aj niekoľko ďalších používateľov, ktorí priamo od Apple obdržali nesprávny model, v niektorých prípadoch dokonca lepší ako si objednali.
V doťahovaní sa s Apple o vrátenie peňazí alebo výmenu zariadenia aj napriek tomu neuspeli. Apple v podobných situáciách zákazníkom vyhovel iba v prípade, že vinu dokázal zvaliť na prepravnú spoločnosť, v ktorej zariadenie zamenil za iné (alebo iba za závažia v balíku) priamo konkrétny zamestnanec zapojený do logistiky.
Ku vzniku podobnej situácie môže teoreticky dôjsť aj prostredníctvom phishingu, kedy objednávka smartfónu v skutočnosti nevznikne na reálnej webovej stránke výrobcu (alebo legitímneho e-shopu), ale na podvrhnutej stránke, ktorej účelom je iba krádež kybernetických údajov.
V tomto prípade je však nepravdepodobné, že by si takýto podvodníci vôbec dávali námahu s odosielaním falošného smartfónu a Apple by taktiež v komunikácii so zákazníkom obratom vyvrátil, že by takáto objednávka v jeho systéme vôbec existovala. Keďže však theEdmard zatiaľ v čase písania tohto článku okrem informácií o kontaktovaní Apple vo veci ďalšie informácie o posune neposkytol, na rozuzlenie tohto príbehu si budeme musieť zrejme ešte chvíľu počkať.