Výhody
- bohaté možnosti personalizácie
- možnosť vybavenia asistenčnými systémami
- komfortné sedadlá
Nevýhody
- naftový motor sa dlho zohrieva
- pomerne nepresná prevodovka
- menší priestor na hlavu pre vysokých pasažierov
Nie je tajomstvom, že predchádzajúca verzia Citroënu C3 nepatrila medzi najkrajšie autá. Oblé tvary sa nepáčili každému a tak Citroën v novej verzii výrazne zmenil dizajn.
Nový Citroën C3 po zmene dizajnu pôsobí podstatne modernejšie a zaujímavejšie. Potešením je aj to, že sa nový Citroën C3 rodí priamo u nás na Slovensku.
C3 je doslova štýlovým autom pre mladých. Kto iný by mal trpezlivosť vyskladať si auto z až 36 dostupných farebných kombinácií. Podľa vášho vkusu totiž môžete meniť tak farbu strechy, ako aj samotnej karosérie, či ochranného prvku Airbump.
Už dnes tak môžete na cestách stretnúť C3 v rôznych farebných kombináciách. Práve vďaka ním však auto pôsobí veselo a milo. Presne tak, ako by malo malé mestské autíčko pôsobiť.
Pri prednom pohľade C3 jasne zapadá medzi súčasné modely. Svetlá denného svietenia sú umiestnené samostatne hore, pričom pod nimi nájdeme hlavné svetlomety. Tie používajú štandardnú halogénovú technológiu. Svietia však veľmi dobre.
Výrazným prvkom pri pohľade z boku je už spomínaný ochranný pás Airbump, ktorý priniesol model C4 Cactus. Môžete, ale nemusíte ho mať aj na svojom Citroëne C3. V jeho prípade však tento pás nie je tak veľký a najmä pri zadných dverách je otázne či ešte stále plní svoju ochrannú funkciu.
Zadná časť nového Citroënu C3 skrýva malé svetlá, ktoré spolu s líniou zadnej kapoty pripomínajú úsmev. Áno, je to také malé úsmevné auto.
Množstvo plastov okolo kolies a ochranné prvky môžu evokovať gény crossovera, Citroën C3 ním však v žiadnom ohľade nie je.
To v čom C3 vedie sú už spomenuté možnosti personalizácie. Rovnako ako v prípade exteriéru, aj interiér si môžete prispôsobiť podľa svojho vkusu.
Hravo sa tak namiesto nudného čierneho, alebo sivého interiéru môžete počas celého dňa pozerať na zaujímavé farby. Citroën navyše podobne ako v prípade C4 Cactus popustil uzdu svojej fantázii a tak nájdete v interiéri veľké množstvo zaujímavých tvarov.
Za spomenutie určite stoja napríklad koženné úchytky dverí, alebo preliačené prvky v dverách a na strope. Sú to detaily, ktoré však vynikajúco dotvárajú celú tvár tohto unikátneho auta.
Ako vodič sa počas jazdy budete pozerať na analógový prístrojový panel, ktorý ponúkne zobrazenie všetkých potrebných údajov. Nechýba dokonca ani klasické analógové zobrazenie aktuálnej teploty motora.
Osobne sa mi veľmi páči pohyb ručičiek, ktorý nie je tak plynulý a presný, ako v iných vozidlách. Pri jazde tak máte pocit, že šoférujete auto niekoľko desiatok rokov staré.
V ruke pritom držíte volant, ktorý má na môj vkus veľký priemer, je však príjemne hrubý a dobre sa drží. Priamo na ňom samozrejme nájdete všetky potrebné ovládače pre multimediálny systém a palubný počítač.
Ovládanie tempomatu sa vykonáva samostatnou páčkou pod volantom, tak ako tomu je vo väčšine vozidiel Citroën. Toto riešenie považujem za veľmi dobré, keďže za pár kilometrov si na ovládanie zvyknete.
Stredový panel sa nesie v minimalistickom štýle po vzore Citroënu C4 Cactus. Tlačidiel je teda minimum a väčšinu funkcií, vrátane nastavenia klimatizácie vykonávate prostredníctvom 7“ displeja multimediálneho systému.
Ten je v prípade C3 konečne vylepšený a jeho reakcie sú podstatne rýchlejšie, ako tomu bolo doposiaľ. Aj tak by som však privítal aspoň nastavenie klimatizácie na samostatnom paneli.
Inak však multimediálny systém ponúkne všetko, čo by ste mohli potrebovať. Nechýbajú možnosti nastavenia vozidla, ako aj podpora telefonovania, či integrovaná navigácia. Tá poteší pohodlným ovládaním a vyhľadávaním cieľa prostredníctvom prediktívnej QWERTY klávesnice.
Na moje prekvapenie si systém poradí aj so smartfónom pripojeným prostredníctvom USB. Podporuje totiž technológiu Apple CarPlay a Android Auto.
C3 však môžete mať vybavenú aj poriadnou dávkou asistenčných systémov. Okrem už známej kamery ConnectedCam ponúkne tento drobec aj iné technológie.
V ponuke tak nájdete napríklad automatický parkovací asistent, alebo sledovanie mŕtveho uhlu. Samozrejme nechýba ani sledovanie opustenia jazdného pruhu. To je však v tomto prípade len pasívne. O opustení teda informuje zvukovo, ale aktívne do riadenia nezasahuje.
Keďže sme sa novému Citroënu C3 a technológiám, ktoré ponúka venovali podrobnejšie už v našom videu, zameriam sa teraz na rozdiely, ktoré prináša naftová pohonná jednotka.
Ako už aj z nadpisu určite viete, tentokrát sa mi do rúk dostal Citroën C3 vybavený 1,6 litrovým naftovým motorom BlueHDi, ktorý poskytoval výkon 75 koní. Okrem tejto verzie je v ponuke ešte aj výkonnejšia naftová pohonná jednotka.
Osobne si však myslím, že aj testovaný 55 kW (75 k) kúsok poskytuje dostatok výkonu na takéto auto. Veď Citroën C3 má 1 200 kg. Motor teda nemá žiadny problém a s autom, na dynamickú jazdu sa však až tak nehodí.
Hlavným ťahákom v prípade tejto verzie bude určite spotreba. Už počas testu benzínovej verzie Citroënu C3 PureTech 82 som ňou bol milo prekvapený. Vtedy sa počas celého testu udržala na hranici 5,7 l/100km. Samozrejme v prípade naftovej motorizácie sa dajú očakávať ešte nižšie hodnoty.
Citroën C3 BlueHDi nesklamal ani v tomto smere, aj keď výrobcom udávaných 3,5 l/100 km je doslova šialená hodnota. Môj priemer sa však zastavil na príjemných 4,7 l/100km. Dokonca aj v meste sa môžete v tomto prípade pohybovať pod hranicou piatich litrov.
C3 s naftovým motorom sa však až tak veľmi do mesta nehodí. Ani nie tak kvôli tomu, že sa jedná o diesel, ale skôr preto, lebo sa tento motor skutočne pomaly zohrieva.
Nemusíte sa však báť toho, že by ste v zime v aute zamrzli. Kúrenie funguje spoľahlivo, len si jednoducho budete musieť počkať na to, kým sa auto zohreje na prevádzkovú teplotu.
Ak teda uvažujete nad autom, s ktorým by ste chceli do roboty pravidelne dochádzať na dlhšiu vzdialenosť sám, alebo vo dvojici, je naftový agregát pre vás ako stvorený. Navyše možnosti personalizácie, ktoré C3 poskytuje vám umožnia odlíšiť sa kdekoľvek sa ocitnete.