Obľúbená séria modelov BMW X3 prechádza v súčasnosti premenou spojenou s jej elektrifikáciou. Zatiaľ čo plne elektrická verzia bude postavená plne od základov na modulárnej platforme Neue Klasse, verzia so spaľovacími motormi je postavená na základe svojho predchodcu.
Aj tak ale v novej generácii BMW X3 nezostal kameň na kameni. Automobilka urobila zmeny v dizajne, konštrukcii i samotnom pohone.
Niektoré automobilky ochotne škrtajú zo svojho portfólia modely so spaľovacími modelmi a sami si nastavujú prísne termíny, od ktorých chcú minimálne v Európe predávať už iba čisté elektromobily. Proti prúdu v tomto smere pláva BMW, ktoré popri vývoji elektromobilov aj naďalej vylepšuje aj svoje spaľovacie motory. Tie najnovšie dostalo aj BMW X3.
Nová X3 nie je iba faceliftom, no zároveň sa nedá povedať ani to, že sa jedná o úplne novú generáciu, ako to prezentuje BMW. Novinka totiž stavia na predchádzajúcej platforme CLAR, ktorú inžinieri dodatočne upravili rozšírením rázvoru a prepracovaním zavesenia náprav. Karoséria je o 3,4 centimetra dlhšia, 2,9 centimetra širšia a 2,5 centimetra nižšia.
Na cesty nové BMW X3 vyráža v celkovo štyroch motorizáciách, ktorých ponuku ale ešte plánuje automobilka rozširovať. Aktuálne môžeme hovoriť o štvorvalcovom benzínovom motore 20 xDrive s technológiou mild hybrid s výkonom 153 kW, resp. 208 koní a krútiacim momentom 330 Nm, ktorého alternatívou je štvorvalcový dieselový motor 20d xDrive taktiež s pomocným elektromotorom, výkonom 145 kW, resp. 197 koní a krútiacim momentom 400 Nm.
Kto chce dynamickejšiu jazdu doplnenú o špeciálne dizajnové prvky série M (v tomto prípade vrátane podsvietenej prednej masky), môže siahnuť po šesťvalcovom benzínovom motore s mild hybridnou technológiou, ktorého vykon dosahuje 293 kW (398 koní) a krútiaci moment 580 Nm. Štvrtý do partie je štvorvalcový benzínový motor spojený s elektromotorom do systému plug-in hybridu s dojazdom 81 – 90 km (WLTP). Celkový výkon tohto pohonu dosahuje 220 kW, resp. 229 koní a krútiaci moment 450 Nm.
Pri opise ponuky pohonov ste si mohli všimnúť chýbajúce písmeno „i“ pri benzínových modeloch. To bude po novom rezervované iba pre plne elektrické modely, aby sa spotrebiteľom tieto typy pohonov neplietli.
V minimalistickom interiéri novej generácie nájdeme už známy zakrivený displej, ktorého súčasťou je 12,3-palcový informačný displej a 14,9-palcový ovládací displej. Prím tu naďalej hrá ovládanie BMW iDrive s QuickSelect, ktorým chce automobilka minimalizovať počet fyzických tlačidiel, prednosť máte dať radšej dotykovému a hlasovému ovládaniu.
Pri každodenných jazdách v meste vodiči novej X3 určite ocenia vylepšeného asistenta jazdy v dopravných zápchach, ktorý dokáže v nižších rýchlostiach plne prebrať kontrolu nad riadením vozidla. Vylepšenia sa dočkal aj parkovací asistent, ktorý umožňuje vykonávať komplexnejšie manévre aj z vonku pomocou diaľkového ovládania. Na svoje si ale príde aj zvyšok posádky, ktorý v systéme nájde hernú službu AirConsole a streamovaciu službu DTS AutoStage, prostredníctvom ktorej je možné sledovať živé vysielania aj vybrané filmy a seriály na vyžiadanie.
Zaujímavé je, že v štandarde bude nové BMW X3 kompletne bez kože. Sedadlá automobilka tentokrát potiahla do novej Econeer textílie s možnosťou objednania poťahu Veganza, ktorý sa má na kožu podobať. BMW vôbec po prvý krát v rámci voliteľnej výbavy ponúkne zákazníkom aj možnosť potiahnuť si prístrojový panel recyklovaným polyesterom.
Batožinový priestor ponúka pri plnom obsadení auta posádkou kapacitu 570 litrov s výnimkou plug-in hybridnej verzie, ktorej kapacita kvôli batérii dosahuje 460 litrov. Po sklopení zadných sedadiel si možno kapacitu rozšíriť na 1 700 litrov, resp. v prípade verzie 30e Drive na 1600 litrov.
Nový model sa v Európe a Spojených štátoch dostane na trh v štvrtom štvrťroku 2024 , v januári 2025 aj v ostatných regiónoch. Na oficiálne ceny pre náš trh si budeme musieť ešte chvíľu počkať, v Spojených štátoch však model začína cenou tesne za hranicou 50-tisíc dolárov.