Reklama

Nová Honda CR-V je poriadnym skokom vpred

Marek Šimunek

Honda CR-V sa už dlho teší pomerne veľkej obľube, je to totiž najpredávanejší model značky. Po pár strávených dňoch s jej najnovšou verziou musím uznať, že tento trend bude s veľkou pravdepodobnosťou pokračovať.

Nová generácia poriadne dospela, narástla, pridala nové technológie a tiež hybridný pohon, ktorý automobilka obrátila svojim spôsobom naruby. K tomu sa však dostaneme postupne.

94 %
Nová Honda CR-V e:PHEV prináša nielen poriadny nárast rozmerov, ale aj plug-in hybridnú technológiu, v ktorej prvé husle nehrá spaľovací motor, ale práve pomerne malý elektromotor.

Výhody

  • celkový nárast rozmerov vozidla
  • otváranie zadných dverí
  • variabilita interiéru

Nevýhody

  • pomalé nabíjanie akumulátora
  • zložitá deaktivácia niektorých asistenčných systémov
  • prejav motora pri dobíjaní počas jazdy v meste
Obsah pokračuje pod reklamou

Možno by ste to ani nepovedali, ale fotografie, na ktoré sa v tomto článku práve teraz pozeráte predstavujú už šiestu generáciu obľúbeného SUV od Hondy. Tak trochu neprávom sa v záplave aktuálnych modelov na tento kúsok zabúda. Pritom je už na prvý pohľad jasné, že Honde CR-V sebavedomie nechýba. Jej ostré línie a hrany pôsobia naozaj masívne a tento model budí dojem, ako keby patril do vyššej triedy.

Najlepšie na tom je práve to, že v tomto prípade nehovoríme len o hre dizajnu, ktorý pridáva nejaké tie centimetre navyše, ale šiesta generácia v skutočnosti narástla a to o takmer 10 centimetrov. Vďaka tomuto údaju si môžete byť istí, že aj v interiéri budete mať dostatok priestoru navyše.

Po stránke dizajnu prináša o niečo uhladenejšie krivky, ako sme boli doposiaľ zvyknutí v prípade modelov tejto japonskej značky. Zaujímavo pôsobí naozaj obrovská predná kapota a tiež jednoduchšie línie bez zbytočných experimentov. Zo zadného pohľadu sa nová Honda CR-V ponáša na modely automobilky Volvo. A to nie je len môj dojem, ale počas testu som sa niekoľkokrát stretol s tým, že sa ma ľudia opýtali, aké Volvo to práve testujem.

Obrovskú pochvalu novej Honde CR-V určite položia rodičia a to hneď, ako sa pokúsia na zadné sedadlá vložiť malé dieťa. Jednoducho by ste pomerne ťažko hľadali na trhu auto, ktorému sa otvárajú zadné dvere do tak veľkého uhla, ako tomu je v prípade novej Hondy CR-V. Nastupovanie a vystupovanie ratolestí je tak v prípade, že máte okolo auta dostatok priestoru doslova potešením.

Z už spomínaného nárastu priestoru profitujú aj pasažieri. Ako vodič si v novej Honde CR-V budete primárne užívať priestor okolo seba a rovnako budete určite vďační aj za veľmi dobrý výhľad všetkými smermi. Je až prekvapujúce aké tenké sú „A“ stĺpiky z čoho budete na nejednej križovatke profitovať. V tomto smere vás počas jazdy poteší aj jedna ďalšia novinka a tou je sledovanie mŕtveho uhla.

Ak totiž dáte znamenie o zmene smeru jazdy doprava, automaticky sa vám na displeji multimediálneho systému objaví obraz pravej kamery. Vďaka tomuto jednoduchému triku budete hneď vedieť či sa vedľa vás nachádza auto, alebo nejaká prekážka. Počas testu som najprv považoval túto funkciu za úplnú zbytočnosť a následne som si na ňu tak zvykol, že mi bude pravdepodobne v inom aute chýbať.

Samozrejme vzhľadom na nárast celkových rozmerov si polepšili aj cestujúci vzadu. Majú tak podstatne viac priestoru na nohy a celý priestor pôsobí podstatne vzdušnejším dojmom, ako doposiaľ. Navyše zadná lavica je posuvná v rozsahu 19 cm, takže podľa potreby môžete mať buď väčší batožinový priestor, alebo viac priestoru pre cestujúcich.

V oblasti batožinového priestoru nie je Honda CR-V tiež žiadnym drobčekom. Prekvapením je práve údaj o veľkosti 635 litrov, ktorým disponuje práve plug-in hybridná verzia. Ostatné verzie totiž ponúknu o niekoľko desiatok litrov objemu menej. Nechýba ani dvojité dno, či možnosť umiestnenia menších vecí po stranách kufra.

Čo sa samotného pohonu týka, tak výber je pomerne jednoduchý. Základ tvorí vždy benzínový radový štvorvalec s objemom dvoch litrov, ktorý je podľa modelu doplnený o hybridnú, alebo podobne ako v prípade testovaného modelu plug-in hybridnú jednotku. Sústava v tomto prípade tak ťaží okrem benzínového agregátu aj s batérie s kapacitou 17,7 kWh, čo by podľa údajov výrobcu malo stačiť na 82 kilometrov čisto elektrickej jazdy.

Obsah pokračuje pod reklamou

Realita je samozrejme odlišná, ale nie je problém sa v prípade Hondy CR-V dostať nad hranicu 70 elektrických kilometrov. Oproti iným automobilkám však Honda k hybridnému pohonu pristupuje trochu inak. Vo väčšine prípadov totiž ak máte plne nabitý akumulátor, môžete v prípade elektrického pohonu brázdiť cesty až do úplného vybitia len na elektriku. Honda CR-V však aj v prípade, že máte aktivovaný len elektrický pohon občas naštartuje benzínový motor a batériu priebežne dobíja.

Je to preto, že v prípade modelu Honda CR-V je primárnym pohonom elektromotor a to aj napriek menšej batérii. Benzínový agregát vo väčšine prípadov pracuje ako generátor energie pre dobíjanie batérie. Iba pri vyšších rýchlostiach sa zapojí a pomáha elektromotoru.

Vďaka tomuto opačnému postaveniu hybridného systému sa tak stáva, že ak idete pomaly v meste na elektrinu, zapne sa benzínový motor v mierne vyšších otáčkach a niekoľko sekúnd dobíja batériu. Následne opätovne stíchne. Ak si odmyslíme zvuk benzínového agregátu a mierny pocit vibrácií po jeho naštartovaní, tak toto riešenie ponúka jednu veľkú výhodu. Vždy sa totiž môžete od nulových otáčok spoľahnúť na maximálny krútiaci moment, ktorý autu dodáva práve elektromotor.

Svižný štart na križovatke tak nikdy nie je problémom a aj napriek papierovo slabším hodnotám výkonu pôsobí Honda CR-V pocitovo pomerne dynamicky. Navyše aj v prípade, že budete plug-in hybrid využívať bez nabíjania akumulátora nebude priemerná spotreba príliš vysoká. Ak sa snažíte jazdiť ekonomicky, tak nebude pre vás problémom ani oscilácia okolo hodnoty piatich litrov na stovku.

Samozrejme, diaľnica poženie túto hodnotu vyššie, ale aj tak môžete počítať zo zhruba siedmimi litrami. Miernym sklamaním pre mňa bolo však pomalé nabíjanie, ktoré v prípade striedavého prúdu dosahuje maximálne 6,8 kW. V prepočte to znamená, že na plné nabitie akumulátora budete potrebovať približne 2,5 hodiny.

Nabíjanie z domácej 230 V siete vám teda zaberie takmer 8 hodín. Je jasné, že automobilka k pohonu pristupuje tak, že elektrickú časť pohonu budete v pohodlí dobíjať doma počas noci a cez deň absolvujete svojich 70 kilometrov na elektriku. Pri dlhších cestách dobíjať nebudete a Hondu CR-V budete využívať skôr ako veľmi dobrý a najmä komfortný hybrid.

Presne tak sa totiž počas jazdy nová Honda CR-V aj správa. Výkonu má tak akurát na to, aby ste v prípade potreby vedeli predbehnúť a dokonca vás počas predbiehania nebude otravovať ani príliš hlasný prejav motora. Ostré prejazdy zákrut a rýchle zmeny smeru jej však nechutia až tak veľmi. Skôr sa teda bude hodiť k pokojnejšiemu vodičovi, ktorý ocení komfort pruženia.

Celkovo si totiž CR-V poradí s našimi cestami až nad mieru dobre. Samozrejme nejakú zásluhu na tom majú pneumatiky, ktoré majú jediný rozmer a to 235/60 R18. Za ne je potrebné automobilku pochváliť, keďže aj vďaka nim je podvozok tak komfortný.

Pokojnému vodičovi bude počas jazdy pomáhať aj plejáda asistenčných systémov, ktorých je na palube hneď niekoľko. Už dopredu vám však poviem, že ak sa pre novú Hondu CR-V rozhodnete, musíte byť ich fanúšikom. K dispozícii tak máte napríklad už spomínané sledovanie mŕtveho uhla s premietaním obrazu kamery na multimediálnom systéme, alebo aktívne vedenie v jazdnom pruhu, pri ktorom si dokonca môžete nastaviť citlivosť.

Ak ho však nevyužívate, vždy po naštartovaní budete mať zapnutý systém pre varovanie opustenia jazdného pruhu, ktorý pomerne agresívne informuje o tom, že ste zmenili jazdný pruh a snaží sa vás udržať vo vašom pruhu. Pri rýchlejšej jazde okresnými cestami je to pomerne otravné. Navyše jeho vypnutie je skryté v nastaveniach prístrojového panelu. Privítal by som rýchlejšie vypnutie prostredníctvom samostatného tlačidla.

Samozrejmosťou je adaptívny tempomat, alebo sledovanie premávky za a pred vozidlom. To vás vie upozorniť aj na vozidlo blížiace sa k vám na križovatke. Aj napriek veľmi dobrému výhľadu z auta sa však môže stať, že si prichádzajúce vozidlo nevšimnete. Ďalším zo systémov je upozornenie na prekročenie rýchlosti, ktoré v pravidelných intervaloch zvukom pripomína, že ste povolenú rýchlosť prekročili, čo i len o 1 km/h. Úprimne? Toto ma naozaj otravovalo, keďže pre vypnutie tohto systému je opätovne potrebné zaloviť do nastavení asistenčných systémov.

Obsah pokračuje pod reklamou

To sa v tomto prípade nachádza v hlavnom displeji a je pomerne nejasne nazvané. Navyše po opätovnom naštartovaní sa vám systém rozpoznávania značiek sám zapne. Menu nastavenia asistenčných systémov by si zaslúžilo upratať, ale inak musím samotný multimediálny systém s jeho 10,2“ uhlopriečkou pochváliť. Reakcie má veľmi dobré, umožňuje nastavenie obľúbených položiek a nechýba ani možnosť bezdrôtového Apple CarPlay, či Android Auto. V kombinácii s vydareným audio systémom BOSE v prípade testovaného modelu sa jedná o veľmi dobrú spoločnosť na cesty. Pri iných vozidlách sa mi totiž stalo, že sa CarPlay z neznámych dôvodov odpájal.

Celkovo je tak nová Honda CR-V krokom vpred. Opačne postavený hybrid chce trochu zvyku, ale na druhú stranu získate komfortné a najmä priestranné auto, s ktorým si budete každú cestu užívať. Ak navyše pre vás nie je problémom nabíjanie doma a denne absolvujete okolo 70 kilometrov, môžete byť milo prekvapení z výslednej spotreby. Na záver by som ešte povedal, že by som privítal, ak by plug-in hybridná verzia bola dostupná aj v nižších verziách výbavy. Ak totiž chcete plug-in verziu, nájdete ju len v kombinácii s najvyššou výbavou, čo znamená investíciu vo výške 57 tisíc eur.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.