- #E-mobilita
- 4 min.
- 21.2.2024
Nová Dacia Spring má nový kabát i vnútro, ponúkne aj prekvapivé funkcie
Rumunská značka Dacia predstavuje vynovený model Spring s plne elektrickým pohonom. Novinka prichádza s dizajnom väčších modelov, predná maska pôsobí mohutne, hoci ide stále o malé mestské autíčko.
Zároveň Dacia pridala modelu Spring viacero nových funkcií, ktoré by ste od cenovo dostupného elektromobilu ani nečakali. Žiaľ, iné dôležitejšie parametre sa nezmenili.
Nová Dacia Spring je na prvý pohľad krajšia, modernejšia a dospelejšia. Minimálne s ohľadom na súčasný dizajn modelov Dacie. To je pozitívna zmena. Rovnako pre mnohých bude pozitívne, že rozmery sa oproti pôvodnej verzii veľmi nezmenili a tak ide stále o malé mestské auto s vysokým posedom. Na terén skôr zabudnite.
Už druhý facelift prakticky stále rovnakého elektromobilu prináša aj niekoľko zaujímavostí. Okrem exteriéru sa výrazne zmenil aj interiér. Aj ten výrazne dospel, zmizli detsky a zastaralo pôsobiace prvky, nahradili ich ostré uhly a hrany. Pred vodičom je 7″ displej, v stredovej konzole bude 10″ dotykový displej (za príplatok, resp. vo vyšších verziách), hoci mnohí bude stále možné ovládať mechanickými tlačidlami nižšie.
Plusom sú dva USB-C porty na nabíjanie mobilných zariadení. Novinkou je tzv. YouClip, špeciálny držiak pod ovládačmi klimatizácie, do ktorého je možné ukotviť napríklad držiak na pohár, mobil, tašku apod. Zároveň v priehradke pred spolujazdcom pribudlo odnímateľné LED svetlo.
Mierne narástol batožinový priestor, má 308 litrov. Vpredu je navyše aj 35-litrový frunk. Po sklopení zadných sedadiel má objem stúpnuť na 1 004 litrov. Vo vnútri má byť ďalších 32,7 l odkladacích priestorov pre posádku.
Úplnou novinkou je podpora V2L, teda možnosť z batérie elektromobilu poháňať elektrické zariadenia. Maximálny príkon je 3,5 kW pri 230 V a 16 A. Bude to ale zjavne príplatková výbava. Samozrejmosťou bude aj mobilná appka na vzdialené ovládanie základných funkcií. Spring ponúkne aj udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie značiek či automatické brzdenie.
Škoda však, že Dacia si zobrala viac do parády iba kozmetiku a neriešila to pod kapotou. Pohon sa teda nezmenil, stále tu nájdeme 48 kW elektromotor, ktorý čerpá energiu z 26,8 kWh batérie. Výrobca tvrdí, že má spotrebu 14,6 kWh/100 km, čo by znamenalo, že na jedno nabitie prejde zhruba 180 km (po prepočítaní kapacity a spotreby, no Dacia pri pôvodnom Springu hovorila o dojazde 220 km). Na chodenie po meste je to tak akurát, ak by ste so Springom chceli ísť niekam ďalej, určite si vyhliadnite nabíjačky.
Zároveň pri kúpe počítajte s tým, že si radšej priplaťte za DC nabíjanie. S najväčšou pravdepodobnosťou aj nový Spring bude mať nabíjanie jednosmerným prúdom za príplatok. To bude opäť s maximom 30 kW a tak nabíjanie aj na DC nabíjačke potrvá pomerne dlho (45 min z 20 % na 80 % kapacity). Inak má Spring 7,4 kW AC nabíjanie.
Dacia sa v tlačovej správe k novinke veľmi o detailoch nerozpisuje, skôr sa zameriava na obhajobu toho, prečo sa pod kapotou nič nezmenilo. Podľa jej dát totiž zhruba 140 000 predaných Springov od ich predstavenia v priemere jazdí rýchlosťou 37 km/h, teda v meste. Je to celkom logické, keďže Spring je miniatúrne auto vhodné maximálne tak do mesta.
To potvrdzuje aj druhá štatistika Dacie – Spring v priemerne najazdí denne 37 km. 180-kilometrový dojazd je teda viac ako dostačujúci. Tretia štatistika zas obhajuje prítomnosť iba AC nabíjania v základe – 75 % Springov sa nabíja doma.
Kedy a s akou cenou príde nový Spring do predaja zatiaľ nie je známe. Pod 20 000 € to ale asi nebude.