Dacia dnes pomerne prekvapujúco oficiálne predstavila očakávanú 3. generáciu legendárneho Dustera. Koniec špekuláciám a stále novým únikom videí a fotografií.
Duster získal počas svojej 13-ročnej cesty viac ako 40 ocenení, za tú dobu sa ho vyrobilo viac ako 2,2 miliónov kusov. Do roku 2022 bol Duster najpredávanejším SUV v Európe vo všetkých kategóriách na trhu osobných automobilov!
Duster bol prvýkrát uvedený na trh v roku 2010 a prvýkrát aktualizovaný v roku 2017. Presadil sa tým, že porušil tradičné pravidlá trhu SUV. Nový Duster je robustný a outdoorový – ponúka všetko dôležité, no stále ide o mimoriadne cenovo výhodný automobil. Zachováva si všetky dizajnové prvky, ktoré priniesol starším generáciám úspech, no preberá novú dizajnovú identitu značky, vďaka čomu vyzerá moderne a štýlovo.
Nový Duster je chránený štýlovým pruhom, ktorý sa tiahne neprerušovane po celom obvode automobilu a okolo podbehov kolies. Duster získava svetelný podpis v tvare písmena Y v predných a zadných svetlách. Y sa objavuje aj v dizajne kolies z ľahkých zliatin, ktorých trblietavý efekt je dosiahnutý bez chrómu, spracovaním surového materiálu.
Vynovená prístrojová doska je vysoká, vertikálna a široká. Technologická výbava je rozšírená o nový 7″ digitálny prístrojový štít, nový 10,1″ hlavný dotykový displej a nový multimediálny systém. Tvar vetracích otvorov, inšpirovaný dizajnom podbehov kolies, ladí s vonkajším dizajnom. Centrálna 10,1″ obrazovka je umiestnená v zornom poli vodiča a naklonená o 10° smerom k vodičovi. Pribudli ovládacie prvky automatickej prevodovky spojenej s motorom HYBRID 140.
David Durand, šéf dizajnu DaciaSnažili sme sa o skutočnú dizajnovú previazanosť exteriéru a interiéru. Štýl kabíny je uhladený, robustný a dáva skutočný pocit ochrany.
Duster má multimediálny systém s 10,1″ centrálnou dotykovou obrazovkou. Táto obrazovka je súčasťou štandardnej výbavy od úrovne Expression. Media Display ponúka audiosystém so 4 reproduktormi a bezdrôtové pripojenie Apple CarPlay a Android Auto. Systém Media Nav Live, ktorý je štandardnou výbavou modelu Journey a voliteľnou výbavou modelu Extreme a Expression, ponúka aj pripojenú navigáciu s dopravnými informáciami v reálnom čase a zvukový systém Arkamys 3D so 6 reproduktormi.
Počas off-roadovej jazdy sa zobrazujú na centrálnej 10,1″ obrazovke viaceré užitočné informácie o uhle náklonu vozidla, uhol sklonu pre jazdu do kopca a z kopca a rozdelenie výkonu medzi prednou a zadnou nápravou (vo verzii 4×4).
V interiéri sa objavuje na výduchoch ventilácie, ktorých povrch tvorí písmeno Y a na výplniach dverí, kde sa písmeno Y prechádza okolo lakťovej opierky.
Duster využíva platformu CMF-B, ktorá je základom priemyselnej stratégie značky Dacia. Táto konkurencieschopná a mimoriadne flexibilná platforma, ktorá bola predstavená v najnovších modeloch Sandero a Logan a potom použitá v Joggeri.
Použitie platformy CMF-B v novom modeli Duster prináša väčší vnútorný priestor ako v predchádzajúcej generácii, a to pre cestujúcich aj batožinu, pri zachovaní rovnakej celkovej dĺžky. Vďaka novej platforme ponúka Duster vyšší jazdný komfort, nižší hluk i vibrácie.
Nový Duster je k dispozícii s pohonom Terrain Control 4×4, ktorý je možné ovládať pomocou 5 jazdných režimov (Auto, Snow, MUD/SAND, OFF-ROAD, OFF-ROAD). Táto verzia má svetlú výšku 217 mm, predné a zadné nájazdové uhly až 31° vpredu a 36° vzadu a 24° bočný uhol.
Duster prináša udržateľnejší prístup k motorizácii vďaka novým mild-hybridným a hybridným pohonným jednotkám. Aktuálne si môžete vybrať z týchto pohonov: Duster HYBRID 140, Duster TCe 130 a Duster ECO-G 100.
Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku roka 2023, sa teraz dostáva aj do Dusteru. Skladá sa z 1,6-litrového 4-valcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor. Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s rekuperáciou energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %.
Duster TCe 130 je prvým, ktoré zákazníkom poskytuje prvú úroveň elektrifikácie ponúkanú značkou Dacia. Kombinuje 1,2-litrový 3-valcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúcom v Millerovom cykle s ľahkým 48 V hybridným systémom. Podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 zhruba o 10 %. Vozidlo je citlivejšie a jeho jazda je plynulejšia. TCe 130 je k dispozícii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou pre verzie 4×2 a 4×4.
Dacia je jediným výrobcom, ktorý ponúka 2-palivový benzín a LPG pod označením ECO-G na všetkých svojich modeloch s vnútorným spaľovaním. Pri prevádzke na LPG vypúšťa nový Duster ECO-G 100 v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Ponúka dojazd až 1 300 km vďaka dvom nádržiam s kombinovaným objemom takmer 100 litrov: 50 litrov benzínu a 50 litrov LPG.
Každý deň z výrobných liniek v rumunskej továrni Dacia v Pitesti zíde takmer tisíc vozidiel Duster, to znamená, že na svet príde približne jedno vozidlo každú minútu.