- #E-mobilita
- 3 min.
- 23.10.2022
Nová batéria do 5 minút. NIO Power Swap Stations ukazujú budúcnosť nabíjania
Nabíjanie elektromobilov sa rokmi posunulo míľovými krokmi. Dnes je vďaka lepšej infraštruktúre a rýchlostiam nabíjania až do 350 kW používanie elektrického auta prívetivejšie ako kedykoľvek predtým.
Niektorým vodičom to však stále nestačí a chcú pri nabíjaní stráviť maximálne 5 minút, čo je čas porovnateľný s klasickým tankovaním. A práve pre nich má čínska automobilka NIO riešenie.
NIO je aktuálne jednou z najrýchlejšie rastúcich automobiliek. Vznikla v roku 2014 a špecializuje sa podobne ako Tesla či Lucid Air na výrobu a vývoj čisto elektrických vozidiel. Zároveň sa venuje aj výskumu vlastných nabíjacích riešení či už ide o verejné nabíjacie stanice alebo wallboxy.
Okrem nich sa však stala aj pionierom v oblasti, do ktorej sa doteraz žiadny výrobca nerozhodol pustiť. Konkrétne ide o automatizované stanice na výmenu batérií. Práve toto riešenie automobilku dostalo do povedomia odbornej ale aj bežnej verejnosti. Ponúka totiž rýchlejšiu a bezstarostnejšiu alternatívu ku klasickému nabíjaniu.
NIO Power Swap Stations v sebe ukrývajú viac ako 1 400 patentovaných technológií. Vo svete ich už je viac ako 1 151 a nové stále pribúdajú. Okrem domovskej Číny ich aktuálne nájdete už aj v Európe a to konkrétne v Nórsku či Nemecku.
Automobilka navyše prednedávnom spustila svoju prvú európsku továreň na výrobu výmenných staníc a to v susednom Maďarsku. Do roku 2022 totiž plánuje na vybraných európskych trhoch osadiť 20 nových výmenných staníc.
Ako som vyššie spomínal, výmenné stanice sú plne automatizované. Stačí teda aby ste k nim prišli s vozidlom a zvolili „režim výmeny“. Vozidlo následne do stanice automaticky zaparkuje a začne sa pripravovať na proces. Po spustení, stanica vozidlo vyrovná a zdvihne.
Systém následne vyberie vybitú batériu a vloží ju do prázdneho „regálu“, v ktorom sa začne nabíjať. V jednej stanici môže byť naraz až 14 batérií (13 pripravených na použitie a 1 miesto pre vybitú batériu).
Nová batéria je následne pomocou proprietárneho mechanizmu zospodu osadená do vozidla. Vymenená batéria je nabitá na približne 90 % kapacity z dôvodu ochrany akumulátoru. Systém potom ešte vykoná kontrolu systémov aby sa uistil, že všetko prebehlo v poriadku.
NIO tvrdí, že stanica dokáže za 24 hodín vykonať až 312 výmien batérií čo znamená, že jedna výmena zaberie približne 4,6 minút. Ak to porovnáme s klasickým tankovaním kde môžeme rátať aj návštevu toalety či radu pri pokladni, ide o veľmi podobný a v niektorých prípadoch a nižší časový úsek.
Do roku 2025 navyše plánuje NIO postaviť viac ako 4 000 nových výmenných staníc, z ktorých viac ako 1 000 bude mimo domovskej Číny. Toto riešenie navyše nie je ani príliš drahé. Za výmenu 100 kWh batérie zaplatíte približne 30 €. V rámci mesačného predplatného, ktoré sa pohybuje od 146 – 209 € máte potom nárok na dve výmeny. O predplatnom NIO a službe BAAS si však povieme nabudúce.