Reklama

Nová batéria do 5 minút. NIO Power Swap Stations ukazujú budúcnosť nabíjania

Zdroj | NIO
Tomáš Šmidák
Zdroj | NIO
Zdroj | NIO

Nabíjanie elektromobilov sa rokmi posunulo míľovými krokmi. Dnes je vďaka lepšej infraštruktúre a rýchlostiam nabíjania až do 350 kW používanie elektrického auta prívetivejšie ako kedykoľvek predtým.

Niektorým vodičom to však stále nestačí a chcú pri nabíjaní stráviť maximálne 5 minút, čo je čas porovnateľný s klasickým tankovaním. A práve pre nich má čínska automobilka NIO riešenie.

NIO je aktuálne jednou z najrýchlejšie rastúcich automobiliek. Vznikla v roku 2014 a špecializuje sa podobne ako Tesla či Lucid Air na výrobu a vývoj čisto elektrických vozidiel. Zároveň sa venuje aj výskumu vlastných nabíjacích riešení či už ide o verejné nabíjacie stanice alebo wallboxy.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | NIO

Okrem nich sa však stala aj pionierom v oblasti, do ktorej sa doteraz žiadny výrobca nerozhodol pustiť. Konkrétne ide o automatizované stanice na výmenu batérií. Práve toto riešenie automobilku dostalo do povedomia odbornej ale aj bežnej verejnosti. Ponúka totiž rýchlejšiu a bezstarostnejšiu alternatívu ku klasickému nabíjaniu.

NIO Power Swap Stations v sebe ukrývajú viac ako 1 400 patentovaných technológií. Vo svete ich už je viac ako 1 151 a nové stále pribúdajú. Okrem domovskej Číny ich aktuálne nájdete už aj v Európe a to konkrétne v Nórsku či Nemecku.

Automobilka navyše prednedávnom spustila svoju prvú európsku továreň na výrobu výmenných staníc a to v susednom Maďarsku. Do roku 2022 totiž plánuje na vybraných európskych trhoch osadiť 20 nových výmenných staníc.

Pozrite si

NIO otvára brány továrne. Prvý výmenné stanice poputujú do Nemecka

Ako som vyššie spomínal, výmenné stanice sú plne automatizované. Stačí teda aby ste k nim prišli s vozidlom a zvolili „režim výmeny“. Vozidlo následne do stanice automaticky zaparkuje a začne sa pripravovať na proces. Po spustení, stanica vozidlo vyrovná a zdvihne.

Systém následne vyberie vybitú batériu a vloží ju do prázdneho „regálu“, v ktorom sa začne nabíjať. V jednej stanici môže byť naraz až 14 batérií (13 pripravených na použitie a 1 miesto pre vybitú batériu).

Nová batéria je následne pomocou proprietárneho mechanizmu zospodu osadená do vozidla. Vymenená batéria je nabitá na približne 90 % kapacity z dôvodu ochrany akumulátoru. Systém potom ešte vykoná kontrolu systémov aby sa uistil, že všetko prebehlo v poriadku.

NIO tvrdí, že stanica dokáže za 24 hodín vykonať až 312 výmien batérií čo znamená, že jedna výmena zaberie približne 4,6 minút. Ak to porovnáme s klasickým tankovaním kde môžeme rátať aj návštevu toalety či radu pri pokladni, ide o veľmi podobný a v niektorých prípadoch a nižší časový úsek.

Do roku 2025 navyše plánuje NIO postaviť viac ako 4 000 nových výmenných staníc, z ktorých viac ako 1 000 bude mimo domovskej Číny. Toto riešenie navyše nie je ani príliš drahé. Za výmenu 100 kWh batérie zaplatíte približne 30 €. V rámci mesačného predplatného, ktoré sa pohybuje od 146 – 209 € máte potom nárok na dve výmeny. O predplatnom NIO a službe BAAS si však povieme nabudúce.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.