Výhody
- slušný dojazd
- rozšírená záruka
- bohatá základná výbava
Nevýhody
- vyššia cena
- chýba 12V zásuvka
- dizajn
Plne elektrický automobil je vybavený 109-koňovým synchrónnym motorom s maximálnym krútiacim momentom na úrovni 254 Nm.
Veľkým pozitívom je, že je dostupný od 0 otáčok. A je to aj cítiť. Stačí zošliapnuť plynový pedál a vystrelíte z miesta rýchlejšie, ako 99% áut na križovatke.
Má to však aj svoje nedostatky. Okamžite po takomto vyštartovaní začne klesať výdrž 30 kWh batérie rýchlejšie, ako peniaze z účtu v deň platenia hypotéky.
Ak denne prejdete 20-30 km, pokojne jazdite ako pretekár F1. Ak však chcete elektromobil na to, aby ste čo-to ušetrili na palive a prírode, budete sa musieť naučiť jazdiť s ľahkou nohou na plyne.
Inak dosiahnutie deklarovanej spotreby, resp. dojazdu nikdy nedosiahnete. Nebudem sa chváliť, že mne sa to podarilo. Ani náhodou.
Maximom bol dojazd okolo 170 km, pričom výrobca hovorí o 250 km. Nedosiahnuteľné? Tiež som si to myslel, až kým som náhodou nenarazil na dlhodobého majiteľa rovno dvoch NISSANov Leaf.
Po pár rokoch dokáže tento spokojný používateľ Leafu prejsť na jedno nabitie vraj až 240 kilometrov!
Plusom NISSANu Leaf je aj možnosť pripojenia k smartfónu cez appku NissanConnect EV. Cez aplikáciu je možné vidieť všetky informácie o jazde, ale čo je dôležitejšie, môžete si nastaviť nabíjanie do najmenších detailov.
Napríklad si môžete nastaviť nabíjanie len v nočnej tarife, kedy je elektrina lacnejšia, a zároveň si môžete počas nabíjania nechať vyhriať, resp. vychladiť kabínu na konkrétnu teplotu.
Tak si sadnete do príjemného prostredia a nebudete musieť počas cesty míňať viac energie z batérie na chladenie či kúrenie. Klimatizácia totiž odoberá od 10 do 16 km dojazdu.
Vyhrievanie volantu či sedadla až taký vplyv na dojazd nemajú, podľa počítača vraj žiadny. Ak ale chcete ešte viac šetriť, môžete jazdiť aj v režime Eco, ktorý zníži výkon motora, klimatizácie a pod., čím vraj ušetrí okolo 10% energie.
Na maximálne šetrenie môžete namiesto D na automatickej prevodovke zapnúť aj režim B, ktorý zapína rekuperáciu energie, aj keď nebrzdíte.
V zabudovanej navigácii ma potešila aj kolónka pre vyhľadanie najbližšej verejnej nabíjacej stanice. Nie sú v nej všetky, no s rastom staníc by mali po aktualizáciách pribúdať aj do navigácie.
Prečo ale Japonci zrušili možnosť nabíjania cez USB port vo vozidle, to mi je záhadou. To ma sklamalo asi najviac. Chýba tu totiž aj klasická 12 V zásuvka.
Za testovanú verziu by sme v obchode zaplatili takmer 37-tisíc €. Je to poriadna suma, no so súčasnou dotáciou 5 000 € to už nie je až také zlé.
Okrem iného ušetríte na spotrebe a servise, pri ktorom NISSAN ponúka 5 rokov záruku na auto a 8 rokov/160 000 km na batériu.
NISSAN Leaf je unikátny elektromobil. Je pomerne drahý, ale aj výborne vybavený už v základe. Navyše vie ponúknuť slušný dojazd, nezvyčajný dizajn a dokáže majiteľa učiť jazdiť efektívne, a teda aj ekologicky.