- #Aplikácie a hry
- 13 min.
- 24.11.2024
Nintendo špeciál: Mario putuje s Luigim či baví na párty, hlási sa aj nová Zelda
Nintendo ladí svoju predvianočnú ponuku so svojimi najväčšími maskotmi. Takže nechýba Mario rovno v dvoch hrách, ale na svoje si prídu aj milovníci Linka a Zeldy.
Všetky tri hry vyšli v priebehu niekoľkých dní exkluzívne na Nintendo Switch.
The Legend of Zelda: Echoes of Wisdom
Po vlaňajšej výbornej nádielke v podobe masívnej časti Tears of the Kingdom prichádza rozsahom i formou menšia Zelda hra. Pohľad na svet je tentokrát vymenený za izometrický, na hrdinu nazeráte akoby zvrchu, máte celú plochu pod palcom a ľahšie sa dostávate do nových zákutí. Prídete síce o 3D vnímanie okolitého sveta, ale lepší prehľad oceníte – a najmä Echoes of Time získava mierne arkádovejší a rýchlejší nádych. Čo je len plus, žiadne rozťahané tutoriály na 5 či 10 hodín sa nekonajú.
Naopak! Táto hra má parádny spád už od prvých minút a ide sa k veci. Zoberiete do parády prvú hrateľnú postavu na vysokej úrovni, presekáte sa prvou jaskyňou, dôjdete na miesto určenia a bum! Zrazu zistíte, že do sveta sa dostáva fialová temnota a zrazu treba zachrániť pred ňou nielen jedno mesto, ale celý svet. A keďže Link sa prepadne nevedno kam, nastupuje konečne do akcie princezná Zelda, chopí sa palice a poď ho na nebezpečnú výpravu.
Akurát rozdiel medzi Linkom a Zeldou zistíte veľmi rýchlo – princezná je slabšia postava, má pár srdiečok, a tak prvé hodiny volíte starostlivý postup, kde občas idete až po špičkách v stealth štýle a boju sa snažíte vyhýbať. No čarovná palica nie je ani tak na boj ako šikovné kúzlenie predmetov či pomôcok. Vidíte tam ďalej nedostižnú plošinku? Zelda si vie vyčarovať stupienok či debničku, ktorú už videla predtým a vďaka nej sa dostane ďalej. Takže na postup cez krajinu, jaskyne či jednotlivé pasáže budete musieť premýšľať, aj čarovať ostošesť.
Lenže autori posunuli tento puzzle systém ešte ďalej – aj do boja s nepriateľmi. Keďže princezná sa meča nechopí, treba využiť čarovnú palicu na vyvolávanie bojovníkov, čo ju budú chrániť a ostatných mlátiť na vlastné triko. Opäť platí – treba ich najprv vidieť a registrovať, potom sa už hlásia do akcie a hoci sa nedajú priamo ovládať, dostanú pár príkazov a aj to zdravie im istý čas vydrží. Balans si hra udržuje v tom, že na jednej strane máte aj stovku typov postavičiek, no nemôžete automaticky čarovať iba najsilnejších.
To je ovplyvnené množstvo energie – ak jej máte dosť, môžete čarovať jedna radosť. Ak nie, musíte zvoliť slabší alebo inak zameraný typ. Pritom poskokov možno radiť do rôznych kategórií: niektorí sú fyzicki silní a iní majú magické schopnosti (oheň, ľad, blesk). Občas narazíte na lietajúce typy, iné sa zakopú pod zem. Kľúčom k vašim možnostiam je postupný upgrade pomocnej entity Tri – čím ste ďalej v príbehu, tým viac možnosti dá, už za nižší objem energie vyčarujete veľké veci. Vďaka tomu hra nestagnuje v neskoršej fáze.
Fakt je, že neskôr Zelda opáči aj meč, luk či hodí nejaké tie bomby, ale na to zase treba špeciálnu energiu. Je to však odpoveď na otázku ako bojovať proti bossom – tam riešenie puzzle či kúzlenie stačiť nemusí, takže meč či hrubá sila pomôžu.
Ale celkovo možno Echoes of Wisdom označiť skôr za adventúru ako akčnú RPG. Je na vás, či tento prístup zoberiete, ale rozhodne dáva iné možnosti a pekne ukazuje ako sa dá pracovať s existujúcim svetom i postavami, ak zmeníte žáner a dáte hráčom čosi iné.
PLUSY: úderný štart, Zelda ako hrateľná postava, pocit objavovania sveta, zábavné putovanie s inými mechanizmami, skvelý dizajn herných miest, veľa možností, pekná grafika i výborná hudba
MÍNUSY: miestami menej prehľadné ovládanie
Mario & Luigi: Brothership
Mario a Luigi je trošku špecifická séria, ale prináša jednu veľkú výhodu pre fanúšikov. Obe postavy sú konečne rovnocenné a Luigi už nepôsobí ako iba večný poskok, ale má svoju významnú rolu, ba čo viac, celá hrateľnosť je pripravená tak, že obaja bratia majú svoje miesto v príbehu i zdolávaní prekážok.
Všetko začína únosom našich hrdinov do cudzieho sveta – obrovský fialový element ich prenáša do Concordie, kde kedysi centrálny strom slúžil ako jadro celého sveta, no dorazila katastrofa a dnes je svet rozpadnutý na kopu ostrovov. Keď Mario a Luigi dorazia, čaká ich prirodzená úloha – spojiť všetko opäť dokopy, ale na to budú potrebovať pochopiť ako veci fungujú.
A to už sa o pomoc hlási nový pomocník Snoutlet, ktorý má podobizeň lietajúceho prasiatka, čo dokáže pomôcť s každou prekážkou. Hra si zobrala za paródiu spotrebiče i zvieratká, takže niekto si môže Snoutleta zmýliť aj s lietajúcim toasterom, ale podobizeň je jasná. Ale jeho rola je pozitívna: po radu stačí prísť za ním, dáva vtipy i tipy a najmä počiatočnú orientáciu.
Vašou domácou základňou sa totiž stane plávajúca loď v podobe ostrova – Shipshape Island je príznačný názov pre miesto, ktoré slúži ako hrateľný level: dá sa tu skákať, kecať, zbierať mince, aj hľadať cestičky ďalej. A tam hore čaká veľký kanón, z ktorého sa necháte vystreliť na jednotlivé ostrovy, ktoré sú plné top fantázie a predstavujú nové výzvy.
Každý ostrov má svoj nádych, dizajn a štýl. Ale postup je často rovnaký: Mario a Luigi hľadajú cestu vpred. Neraz sú rozdelení, aby každý našiel určité tlačidlo alebo spojili sily dokopy – každý brat vie samostatne skákať (slúži na to iné tlačidlo). Hľadáte kúsky puzzle, často na inej mape – jeden brat čaká na mieste A, zatiaľ čo druhý sa snaží dostať na miesto B a potom sa spoja dokopy. Spočiatku nemáte všetky vlastnosti či nástroje, takže sa budete aj vracať. Napríklad najprv vás blokuje skala: zatiaľ ju viete obísť, ale tušíte, že sa k nej potom dostanete.
Objavovanie a Luigiho pozíciu navyše posilní element Luigi Logic. Keď príde Luigi na určité miesto, spustí sa jeho intuícia a dokáže vám poradiť. Stačí sledovať ikonku nad hlavou a možno vám ukáže skryté mince, objaví nápovedu k hádanke alebo zvolí správny smer, ak ste stratení. Je to výborný element v teréne, lebo nie vždy si Mario všetko všimne.
Určite však budete registrovať súboje – sú veľkou časťou hry. Narazíte na nepriateľa, dotknete sa ho a už ste v samostatnej obrazovke, kde prebiehajú potýčky na ťahy. Prvú časť obstarajú skoky – vy môžete skočiť na hlavu nepriateľa a vhodne si časovať dotyky. Ale zároveň byť aj šikovní a odolávať pri útoku súpera. Do toho začnú bratia vytvárať paradné kombá: po Mariovi príde Luigi, Maria vystrelí do luftu, čo pridá Mariovi druhý skok a útok. Stále platí, že aj v boji ovládate každého brata cez samostatné tlačidlá – a bacha na to, že Luigimu patrí B, hoci občas som intuitívne stláčal A.
Ďalším elementom sú zbrane typu kladivo. To už je ikonický akčný predmet Maria aj z iných hier a tu tiež platí, že treba vhodne časovať údery a najmä na príslušných nepriateľov. Ak je proti vám ostnatý borec, tam skoky nepomôžu, treba kladivo či inú zbraň. Oboch bratov budete levelovať nahor a čím ste ďalej, tým viac budete používať tzv. Bros Attacks, ikonické ťahy každého brata. Aj pri nich platí excelentné načasovanie a pozornosť, ale proti vzdušným či jedovatým nepriateľom budú určite užitočné.
Napokon hrateľnosť rozšíria ešte tzv. Battle Plugs. Je to spôsob modovania predmetov a získania bonusov – ale pozor, každý má limitovaný počet použití, či ide o silnejšie útoky, obranu alebo ochranu pred elementom. Autori vás motivujú nevyužívať tú istú výhodu dookola, ale striedať ich (limituje vás časovač) a je to slušná strategická vychytávka – dajte si automatické uzdravovanie či protiútoky a hneď im prídete na chuť.
Mario & Luigi: Brothership je tak výborná akčná RPG s kopou taktiky i arkádových elementov a baví celé desiatky hodín. Ideálny darček pre hráča, čo už Maria trošku pozná.
PLUSY: pekná zápletka, odlišné vlastnosti a ovládanie bratov, krásne spracované ostrovy, taktické i arkádové boje, kopa bojových elementov a rôznych nepriateľov, zábavné mechanizmy a výprava
MÍNUSY: trošku slabší štart, po čase podobný boj
Super Mario Party Jamboree
Napokon jedna hra pre celú rodinu – Super Mario Party už roky funguje ako spoločenská hra na konzole, kde sa zíde pár kamošov či členov rodiny, každý zvolí obľúbenú postavičku a na hernej ploche putujú vpred a popritom sa im losujú rôzne zaujímavé úlohy a minihry. Tvorcovia nafúkli možnosti – na výber bude až 22 postáv a 112 minihier, takže minimálne do konca zimy môžete rotovať a skúšať všetky.
Na začiatku prídete do sveta, kde sa vám predstaví aj načrtnutý príbeh a akože nový zloduch – tzv. Impostor Bowser je umelo vytvorený záporák, ktorý má síce nahnať trošku zimomriavky, ale príbeh alebo hlbšiu sondu tu nikto nečaká. Oveľa viac sa sústredíte na dve partičky postáv a herné plochy. Sprievodca vám ukáže pretekársku dráhu, veľký obchodný dom či lesné prostredie, kde sa budú hry odohrávať.
Najprv klasická porcia. Super Mario Party funguje tak, že na akoby doskovej hre posúvate svoje postavičky ďalej, snažíte sa doraziť do cieľa a raz za čas si zahráte minihru. Popritom na mapke môžete skúšať rôzne triky, predbiehať či škodiť súperov – skrátka virtuálne Človeče nezlob sa s Mario či Donkey Kongom. Tie minihry pútajú väčšiu pozornosť – zväčša sú založené na jednoduchom mechanizme alebo pohybe, niečo treba trafiť, vyhnúť sa prekážke alebo niekam prešprintovať. Snažíte sa naučiť pravidlá čo najviac (ale sú ich desiatky) a občas simulujú iné známe pohyby či triky.
V tom smere sa Nintendo snaží využiť opätovné aj pohybové možnosti Switch a Joy-Con ovládačov – tak si môžete zvoliť, či budete časť hier ovládať priamo pohybom s Joy-Con v ruke alebo skôr konzolovým štýlom a pripojenými ovládačmi. Pohyby sú relatívne presné a najmä minihry netrvajú dlhšie ako 20-30 sekúnd, takže sa aj zdravo unavíte skôr ako prejdete na ďalšiu.
Tvorcovia však do hry zakomponovali aj rôzne ďalšie módy a režimy. Rhythm Kitchen je celkom veľká švanda, kde sa snažíte variť tak, že sa v kuchyni pohybujete do rytmu a kopírujete stanovené ťahy. Item Factory je továreň na výrobu kociek a tu sa snažíte pohybom natáčať a guľôčky nasmerovať do správnych miest cez rozmanité prekážky. To je azda najpresnejšia a najfrustrujúcejšia fáza, ale dá sa zvládnuť. To už aj lietanie pomocou Joy-Con je celkom dobre nachystané a budete ho využívať celkom často.
Super Mario Party Jamboree sa snaží vo väčšej miere servírovať aj porciu hrateľnosti pre jedného hráča. Je to motivácia prejsť cez pripravené mapy a postupne si otestovať skúsenosti v minihrách. Cez tento režim si hráč sprístupní ďalšie porcie hry, ako to v Nintendo hrách býva. Sólo režim je viac ako iba dlhý tutoriál, má hlavu i pätu, dokáže zabaviť na pár večerov a najmä si dobre zatrénujete. Okrem toho môžete skúšať aj party hry, stačí, že angažujete pár AI hráčov či botov.
Ale v jadre je stále Jamboree párty hra pre partiu v obývačke alebo online. Tam sa hlásia o pozornosť ešte ďalšie režimy. Bowswr Kaboom Squad je online mód, kde vy a sedem kamošov bojujete proti titulnému napodobujúcemu Bowswerovi, treba poriadne triafať, zbierať karty či variť bomby. V móde sa rotuje len 10 minihier, ale vo väčšom počte je to sranda. Koopathlon berie zase 20 hráčov na pretekársku dráhu, kde budete v minihrách zbierať mince a súperiť proti oveľa väčšiemu počtu protivníkov. Oddychnúť si môžete na Minigame Island, kde sú zoradené objavené minihry a nepotrebujete naň až tak veľa času.
Super Mario Party Jamboree je presne typ hry, ktorý potrebujete či chcete mať na párty či nadchádzajúce vianočné prázdniny. A je tu toľko obsahu, že sa rodiny či partie zabavia aj opakovane. Ak máte Switch, touto hrou určite nič nepokazíte, ale berte, že viac si užijú skupiny – jeden hráč má nové módy, ale jadro tkvie v súperení s ostatnými.
PLUSY: množstvo hrateľných postáv, viac ako 100 minihier, rozmanité módy, slušná porcia aj pre 1 hráča,
MÍNUSY: stále veľa náhod, slabý záporák