Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Namiesto vrtuliek trysky – dron AB6 JetQuad prekoná 600 km/h  

Namiesto vrtuliek trysky – dron AB6 JetQuad prekoná 600 km/h  
Zdroj | FusionFlight
Juraj Procházka
Namiesto vrtuliek trysky – dron AB6 JetQuad prekoná 600 km/h  
Zdroj | FusionFlight
Zdroj | FusionFlight

Texaská firma FusionFlight zaujala už predvlani svojim prototypom dronu AB5 JetQuad s tryskovým pohonom. Stroj veľkosti kvadrokoptéry používal namiesto štyroch vrtúľ polohovateľné trysky.

Jeho výhody zhrnul šéf FusionFlight Alexander Taits takto:
„Tryskové motory môžu dodávať podstatne vyšší výkon ako elektricky poháňané vrtule a tiež umožňujú lietajúcemu zariadeniu dosahovať oveľa vyššie rýchlosti. Okrem toho nafta má oveľa vyššiu energetickú hustotu na jednotku hmotnosti ako Li-ion batérie, pričom doplnenie paliva trvá len pár minút.“

Pozrite si

AB5 JetQuad je ako kvadrokoptéra na steroidoch

Dodávky AB5 JetQuad mali začať v tomto roku s pomerne dramatickou cenovkou 200 000 až 250 000 USD v závislosti od modelu.  FusionFlight však pracuje na inovácii a predstavila vylepšený model AB6 JetQuad, ktorý je výkonnejší a, paradoxne, lacnejší . Ak sme jeho predchodcu označili za „kvadrokoptéru na steroidoch“, nový prúdový VTOL (vertical take-off and landing) je ešte väčší borec.

Zdroj | FusionFlight

AB6 JetQuad sa dá považovať za kvadrokoptéru so štyrmi prúdovými motormi s mikroturbínou namiesto rotorov. Motory sú oproti modelu AB5 vylepšené, rovnako ako palivový a elektrický systém, rám (ktorý chráni motory) a systém vektorovania ťahu pomocou nezávislého natáčania trysiek motora dopredu a dozadu.

AB6 JetQuad takto dokáže vertikálne štartovať aj pristávať, vznášať sa na mieste a letieť dopredu. Dron váži 24 kg, bez paliva – plná nádrž na 20 litrov nafty, kerosínu, alebo leteckého paliva Jet-A pridá ďalších 20 kg hmotnosti. Meria 1 205 mm na dĺžku, 931 mm na šírku a 402 mm na výšku.

Podľa generálneho riaditeľa a zakladateľa FusionFlight Alexa Taitsa by mal byť dron na základe počítačových simulácií schopný letieť rýchlosťou až 402 km/h, aj pri svojom hranatom tvare. Vo finálnej aerodynamickej verzii by sa jeho maximálna rýchlosť mohla zvýšiť až na teoretickú hodnotu 400 míľ/h (644 km/h). Jeho prúdové motory mu navyše umožňujú dosiahnuť výšku až 11 km.

Pozrite si

Nie je dron ako dron. Zephyr S dosiahol rekordnú výšku takmer 24 km

Dvadsať litrov paliva vystačí AB6 na 25 minút vznášania sa, alebo 15 minút letu vpred pri najvyššej rýchlosti s užitočným nákladom o maximálnej hmotnosti 18 kg. Z toho by vychádzal dolet  asi 100 km, ale pri nižšej záťaži sa hodnoty výkonu zvyšujú. Náklad je možné zavesiť na podvozok, alebo, v prípade malých predmetov,  umiestniť do priestoru v drone. Nové palubné generátory tiež dokážu napájať palubné zariadenia, ako sú kamery alebo senzory.

Zdroj | FusionFlight

Keďže dron nemá žiadne vonkajšie nosné plochy, alebo rotory, ktoré by mohli namŕzať, mal by zvládať nepriaznivé počasie lepšie ako rotorové drony, alebo stroje s pevnými krídlami.

Používatelia môžu naprogramovať trasu pre autonómny let, alebo stroj diaľkovo ovládať v reálnom čase až do maximálnej vzdialenosti 50 km. S pridaným prijímačom SATCOM, by bolo možné AB6 JetQuad ovládať cez satelit prakticky odkiaľkoľvek.

Zdroj | FusionFlight

Hoci nasadenie v silových zložkách vyzerá ako najpravdepodobnejší spôsob využitia tryskových dronov, výrobca spomína medzi možnými aplikáciami aj núdzové dodávky lekárskeho materiálu a dohľad na veľké vzdialenosti.

Prototyp v súčasnosti prechádza kvalifikačným testovaním. AB6 JetQuad by mal byť komerčne dostupný v polovici roku 2022 za cenu okolo 100 000 USD. To síce nie je málo, ale zároveň je to polovičná cena, za akú sa mal ponúkať predošlý model A5.