Göteborg, druhé najväčšie mesto vo Švédsku disponuje najväčším prístavom škandinávskych krajín. Dopravní giganti sa spojili, aby masívne zredukovali uhlíkovú stopu tohto významného prístavu.
Každoročne prístavom prejde až 6 000 lodí a milión kamiónov, nehovoriac o prepojení s viac ako 140 destináciami po celom svete a 30 % podiele na zahraničnom obchode Švédska. Významnejší prístav by ste v severnej Európe nenašli.
Švédsko sa spolu s ostatnými škandinávskymi krajinami dlhodobo venujú redukovaniu ľudského vplyvu na životné prostredie. Nie je preto prekvapením, že práve tu vznikla iniciatíva s cieľom dosiahnuť uhlíkovú neutralitu.
Prekvapením tiež nie je, že s iniciatívou, ktorá dostala pomenovanie Tranzero, prišli švédski dopravní giganti – Volvo Group, Scania a Stena Line plus samotný prístav v Göteborgu. Plán je nastavený s cieľom znížiť emisie v prístave o 70 % do roku 2030.
„Žiadna individuálna organizácia alebo jednotlivec nemá univerzálny kľúč na zmeny, ktoré nás čakajú. Spolupráca je kľúčovým prvkom a preto mám radosť, že môžeme na palube privítať dve spoločnosti z najväčších výrobcov nákladných vozidiel a najväčšiu trajektovú spoločnosť na svete. S našou kolektívnou odbornosťou a širokou pôsobnosťou na trhu môžeme urobiť skutočnú zmenu“, vyjadril sa Elvir Dzanic, výkonný riaditeľ göteborského prístavu.
Zníženie emisií sa dá dosiahnuť pomocou úplnej elektrifikácie prístavu cez prepojené procesy v doprave. Príkladom je infraštruktúra pre elektrické nákladné vozidlá v podobe výkonných nabíjačiek či staníc na vodík. V lodnej doprave sa plánuje uviesť elektrické plavidlo Stena Elektra.
Volvo Trucks krok smerom k tomuto cieľu už urobilo, keď v minulom roku spoločnosť oznámila, že všetky elektrické nákladné automobily Volvo, ktoré sa budú vyrábať od tohto roku, budú elektrické.