Reklama

Najkrajší plug-in hybrid na trhu? CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid

Števo Porubský

Krása a dizajn sú prudko subjektívne veci, no CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid je jedno z mála áut, nad ktorým sa pozastavili a jeho dizajn pochválili nie viacerí, ale mnohí z tých, ktorých som počas týždňového testovania stretol.

Štatisticky je tak možné povedať, že hybridný Formerntor od automobilky CUPRA je najkrajší na trhu. Samozrejme, môžete mi oponovať, no skúste si najskôr pozorne pozrieť fotky tohto Španiela a porozmýšľajte, či je na trhu krajší plug-in.

Obsah pokračuje pod reklamou

Podľa mňa nie je. Samozrejme, sú krajšie SUV, hlavne z Talianska by som vedel vymenovať hneď niekoľko, no žiadne z nich nie je plug-in hybrid. Aspoň zatiaľ nie. A tak si akési pomyselné prvenstvo odnáša CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid.

Ten má nádherné ostré línie, ktoré sú charakteristické pre túto južanskú značku. Už na prvý pohľad je zaujímavá jeho silueta s minimálnymi prevismi vpredu i vzdadu. Vpredu i vzadu sú navyše ostré skosenia, snáď až v 90° uhle. Nebyť nárazníkov, tak predná i zadná časť sú takmer kolmé. Celkovo pritom Formentor pôsobí ako nafúknutý hatchback. Ostrý hatchback.

Ani pri pohľade spredu mu nemožno uprieť drsnosť ostrejšej verzie oproti bežnému SEATu Formentor. Jasný svetelný podpis s tenkou linkou, ktorý sa v prípade „vyhodenia“ smerovky mení na oranžovú linku je nezabudnuteľný. Kedysi mali takto zapamätateľný podpis BMW a ich Angels Eyes, dnes to už neplatí.

Prednej otvorenej maske dominuje veľké logo CUPRA, importér zvolil aj perfektnú značku, EL CUPRA. Neznamená to nič, ale znie to perfektne španielsky. Osobne ma prekvapilo, že hoci je na prednej časti obrovské množstvo častí, výčnelkov, otvorov a drobností, nepríde mi táto časť nijak extrémne pretvarovaná ako u niektorých iných vozidlách, kde je to na škodu. Tu mi to akosi pasuje jedno do druhého a vytvára to vydarený celok.

To isté môžem povedať aj o zadnej časti. Zúžená časť okolo strechy a zadného okna sa od polovice zadnej časti, ktorú optiky odlišuje svetelná lišta združených zadných svetiel rozširuje a naberá na mohutnosti. Tu je síce prvkov minimálne, no aj tie sú zladené do ostro vyzerajúceho celku. Všetko dopĺňajú falošné koncovky dvojitých výfukov na oboch stranách v medenej Cupra farbe.

Výrobca sa vyhral do detailu s každou časťou vozidla. Aj zadné svetlá tvoria akoby súčasť karosérie.

Azda jediné, čo mi tu prekáža sú lyžiny na streche. Tie tu vôbec nemuseli byť, veď sa úchyty dajú nádherne skryť, aby splynuli so strechou. Nie každý, kto vlastní SUV musí nutne využívať aj strešný box.

CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid začína na cene necelých 42 000 €. Za tú dostanete pomerne kvalitne spracované malé SUV s dvomi motormi. Jeden, hlavný, je benzínová 1,4-ka so 4 valcami s výkonom 110 kW spriahnutý so 6-stupňovou dvojspojkovou DSG prevodovkou. Sekunduje mu 55 kW elektromotor, pričom celkový systémový výkon sústavy je 150 kW, resp. 204 koní. Poháňaná je pritom predná náprava.

Obsah pokračuje pod reklamou

V sériovej, teda základnej výbave CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid nájdete napríklad adaptívny tempomat, 3-zónovú klimatizáciu Climatronic, 4-režimové nastavenia riadenia, digitálny cockpit s 10,25″ displejom, Full LED predné i zadné svetlá, kožený multifunkčný volant, systém progresívneho riadenia, vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou, uvítacie osvetlenie vo vonkajších spätných zrkadlách, ale napríklad aj 230 V zásuvku.

Nechýbajú ale ani bezpečnostné technológie ako Front Assist, ABS, ESC, ASR, systém rozpoznania únavy vodiča, CUPRA CONNECT na rok, vrátane Safety & Service na 10 rokov, asistent diaľkových svetiel, 9 airbagov… Zároveň je ale prekvapivé, že bez príplatku sú len zadné parkovacie senzory. Za predné si musíte priplatiť 423 €, za parkovaciu kameru si nachystajte 292 €.

Pripraviť si 223 € musíte aj za bezdrôtové nabíjanie smartfónu, ďalších 204 € stojí Android Auto + Apple CarPlay, našťastie rovno bezdrôtové. Štvorica USB-C portov je však v základe. Príplatok počítajte aj za elektricky ovládané piate dvere (580 €). 204 € stojí ambientné osvetlenie interiéru PLUS, v ktorom si viete meniť farby. Alarm stojí 300 € navyše.

V nami testovanej verzii boli aj Matrix LED svetlomety s adaptívnym osvetľovaním. Takmer 720 € stojí zato. Rovnako tak aj systém Safe & Drive Pack XL za 610 €. Tento balík stojí za všetky eurá až sa divím, že je tak lacný. Obsahuje totiž prediktívny a adaptívny tempomat, rozpoznávanie značiek, asistent jazdy v kolóne, vedenie v jazdnom pruhu, sledovanie mŕtveho uhla, ktoré je extrémne šikovne schované do podsvietenia dverí, ale aj sledovanie okolia pri cúvaní a systémom núdzového brzdenia. Toľko bezpečnosti za pár stoviek eur je výborná kúpa.

Tento balík je v našom prípade súčasťou balíka Navigačný systém PLUS s 12″ displejom infotainment systému, ktorý stoji 995 €. Ten by som aj som ale pokojne oželel, veď mám Android Auto, resp. Apple CarPlay. A to aj ide, pretože balík Safe & Drive Pack XL je možné mať aj pre klasický Media system, dokonca podľa popisu má ešte aj vyhrievanie volantu navyše. Osobne mi tu chýbal už len head-up displej. Ten si ale do Formentoru neviete vôbec dať.

Mimochodom, Formentor je jeden z veľmi mála modelov, ktoré nenájdete s logom SEATu.

Za sivú farbu Graphene Grey akú vidíte na fotkách si pripravte čosi vyše 950 €. Za vydarené 19″ disky Exclusive 38/3 si nachystajte navyše taktiež čosi vyše 850 €. V testovacom aute sme mali nakonfigurovaných ešte niekoľko drobných príplatkov, ako vyhrievané zadné sedadlá a podobne, čím sme sa nakoniec dostali na celkovú sumu 46 518 €. Za maximálne vybavený Formentor plug-in podľa konfigurátora pritom zaplatíte necelých 53 500 €.

Či je to málo, alebo veľa nechám už na vás. Zdražovanie sa totiž výrazne dotklo aj automobilového sveta, kde ceny narástli do extrémnych výšok. Podobne vybavená konkurencia pritom nie je o nič lacnejšia, často aj drahšia.

Za cenu do 50 000 € ale dostanete celkom slušne vybavené malé SUV (4,45 x 1,84 x 1,53 m) s neskutočným dizajnom a pomerne slušnými jazdnými vlastnosťami. 1,4-ka v kombinácii s elektromotorom ponúka dostatočný výkon s krútiacim momentom 250 Nm.

Auto nie je vyslovene športové, no viete si s ním užiť aj ostrejšiu jazdu, pokiaľ ste sám, tak pokojne aj na kopci. Keďže ide o prednokolku, treba na to myslieť, hlavne v zimných mesiacoch. Podvozok by som si predstavoval aj tvrdší, hlavne v zákrutách som mal pocit až priveľkého náklonu.

Obsah pokračuje pod reklamou

V podlahe je, mimochodom, 12,8 kWh batéria, ktorú je možné nabíjať aj z bežnej elektrickej zásuvky. Maximálny nabíjací výkon je obmedzený internou nabíjačkou, a to na 3,6 kW. Je to veľmi pomalé, no na druhej strane extrémne šetríte batériu. Tú si pritom pokojne nabijete cez noc. Teda aj skôr, no ak prídete domov a necháte auto sa nabíjať, ráno je plne nabité. Bežne trvá nabíjanie okolo 2-3,5 hodiny, v závislosti s akou ostatkovou kapacitou si auto pripojíte nabíjať.

Na jedno nabite potom viete prejsť zhruba 50 km, v zime počítajte so zhruba 40 km. Keďže ale ide o pomerne malú batériu a funguje celkom slušná rekuperácia, viete do nej dostať rekuperovaním niekoľko percent kapacity navyše. Dojazd sa potom o niekoľko kilometrov aj predĺži.

Nádrž na benzín je však kvôli batérii menšia. Má 40 litrov a tak na dlhých cestách počítajte s častejším tankovaním ako pri bežnom Formentore, ktorý má 55 litrov. Objem batožinového priestoru je pritom okolo 400 litrov.

Výrobca udáva spotrebu 1,2-1,4 l/100 km. Toto je však vtip a takúto spotrebu dosiahnete iba v prípade, že máte plne nabitú batériu a prejdete presne 100 km. Všetko závisí od toho, či a ako často viete nabíjať batériu. Ak aj každý deň a denne neprejdete viac ako 50 km, viete sa dostať aj na spotrebu 0 l/100 km.

Ak vám stačí ten 50-kilometrový dojazd na elektrinu, resp. denne jazdíte do 100 km a viete si batériu pravidelne nabíjať, potom vás 100 km jazdy môže reálne stáť 1,5 l benzínu a 13 kWh elektriny, čo predstavuje 2,5 € za benzín + 2,5 € za elektrinu pri nabíjaní doma. 100 km tak môže stáť 5 €.

Ale môže stáť aj viac ako dvojnásobok, ak batériu nebudete nabíjať. Spotreba bez dopovania elektrinou je totiž okolo 6,5 l/100 km, čo je okolo 11 € pri aktuálnych cenách 95-ky.

Žiaľ, aj toto je jeden z hybridov, ktorý nie vždy je ochotný jazdiť na čisto elektrický pohon. Neraz sa mi stalo, že som na displeji infotainmnentu nebol schopný prepnúť do režimu E-MODE pre čisto elektrický pohon a Formentor si tvrdohlavo držal režim Hybrid.

To isté sa stane aj v prípade, že potrebujete predbiehať, dupnete na to, no elektromotor s výkonom 55 kW nevládze. Okamžite sa zapína aj benzínový motor, no následne ho nie a nie vypnúť. Auto si stále myslí, že potrebujete výkon a nevie sa vrátiť späť do elektrického režimu aj niekoľko dlhých minút.

Auto so základným audio systémom nehralo zle, no rád by som si vypočul ako hrá Formentor s BeatsAudio systémom s výkonom 340 W. Samozrejmosťou je appka, s ktorou viete auto nielen sledovať, ale aj v prípade príplatkovej výbavy ho viete napríklad nechať vyhrievať na diaľku. V zimnom ráne potom nájdete auto vyhriate, odmrazené a pripravené na jazdu.

A ešte detail. Hoci má volant mechanické tlačidlá, čo veľmi oceňujem, na všetko ostatne je využívaný dotykový displej a dotyková plocha pod ním. V aute tak radšej noste jemnú handričku, budete ju potrebovať takmer neustále.

Obsah pokračuje pod reklamou

CUPRA Formentor 1,4 TSI 204 eHybrid považujem za vydarený plug-in, ktorý by mohol ešte výrobca vyladiť pomocou OTA, aby bolo napríklad možné jazdiť na čisto elektrický pohon akonáhle vodič stlačí režim E-MODE. Po dizajnovej stránke mu nemám čo vytknúť, po stránke motorizácie by som možno siahol po tej vyššej vo verzii Veloz s 180 kW výkonom.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.