Spoločnsoť Interbrand aj tento rok zverejnila rebríček najhodnotnejších značiek sveta. Metodológia rebríčka je známa už roky, no v zásade sa nejedná o hodnotu, ktorú daná spoločnosť reálne má. Ide o teoretickú hodnotu danej značky.
Metodológia ale nie je vôbec povrchná, naopak, rieši veľké množstvo premenných a snaží sa ísť čo najviac do hĺbky. Ako už písal kolega pred rokom, do hodnotenia sa môžu dostať iba tie spoločnosti, ktoré majú minimánlne 30% prijímov zo zahraničia. Zároveň musia byť známe ich finančné výsledky, z ktorých Interbrand vie vyčítať potrebné parametre do hodnotenia.
Akosi už nie je prekvapením, že na čele rebríčka je už roky a celkom neohrozene americké Apple. Hodnota značky aj tento rok narástla, konkrétne o 90 na 234,2 miliardy dolárov. Na druhom mieste je Google, ktorý taktiež rástol. 8% rast mu priniesol hodnotu 167,7 miliardy dolárov. Tretie mieste obsadil už dlhodobo raketovo rastúci Amazon s 24-percentným rastom.
V prvej päťke je ešte Microsoft, ktorému sa tiež darilo s rastom 17%, naopak, Coca-Cola už nejaký ten rok neustále klesá. Šieste miesto získal Samsung s 2-percentným rastom, nasledovaný autombilkami Toyota a Mercedes-Benz. Prvú desiatku uzatvára McDonalds a Disney. Hľadáte Facebook? Ten s 12-percentným poklesom klesol na 14. priečku. Klesalo ale aj IBM (12.) či Intel (13.).
V 20. rebríčku najhodnotnejších značiek sveta je 41 firiem z technologickej oblasti, vrátane automobiliek. 36 spoločností v rebríčku je z Európy. Jediná firma v rebríčku je z Číny, a to Huawei na 74. mieste. Najviac firiem v rebríčku, logicky, je z USA. Celkovo až 52.
Interbrand hodnotí značky už 20 rokov. Za ten čas sa v rebríčkoch vystriedali desiatky firiem. Do dnešného dňa sa v rebríčku udržalo len 31 značiek, naopak, za tie roky z rebríčka vypadlo 137 značiek, vrátane Nokie či MTV. Jedinými spoločnoťami, ktoré sú v prvej desiatke dodnes sú Microsoft a Coca-Cola. Pre zaujímavosť, v roku 2001 bola hodnota všetkých značiek 988 miliárd dolárov, dnes je to 2 130 milárd dolárov.