Nórska automobilová federácia (NAF) dokončila veľké testovanie desiatok rôznych modelov elektromobilov. Podujatie El Prix v minulých rokoch patrilo vždy elektromobilom značky Tesla aj napriek tomu, že svoj pôvod majú v slnečnej Kalifornii.
Tento rok sa však na najvyšší stupienok víťazov postavil úplný nováčik, pre väčšinu automobilistov zatiaľ pomerne neznáma značka, ktorá so svojim elektromobilom dosiahla najvyšší dojazd v chladnom počasí a zároveň sa najviac priblížila k svojmu inzerovanému dojazdu.
Členom nórskej automobilovej federácie je aktuálne už viac ako pól milióna nórskych vodičov, čím sa NAF radí medzi najväčšie spotrebiteľské organizácie v severských krajinách. Zároveň sa tiež ale radí aj medzi tie najstaršie, už tento rok v máji oslávi svoje sté výročie od založenia. Vo svojom drsnom teste El Prix ale kráča s dobou podobne, ako zvyšok krajiny – naproti elektromobilite.
NAF a magazín Motor dvakrát do roka testujú dojazd a rýchlosť nabíjania elektromobilov na nórskom trhu. Všetky autá sú testované v rovnaký deň a za rovnakých podmienok, raz v lete a raz v zime, aby spotrebitelia mohli čo najlepšie porovnať ich reálne schopnosti oproti tým papierovím. Testovaných bolo tentokrát dokopy 23 elektromobilov, ktoré sa vydalo na mrazivú cestu v teplotách medzi -2° až -10°C.
Najväčšie prekvapenie testu priniesla čínska automobilka HiPhi s modelom Z, ktorý dokázal na jedno nabitie prejsť 522 kilometrov z 555, ktoré oficiálne udáva jeho výrobca. Druhý najdlhší dojazd predviedol taktiež čínsky elektromobil NIO ET5 s dojazdom 481,4 kilometrov z udávaných 560. Na tretej priečke sa umiestnil Hyundai IONIQ 6 s dojazdom 467,8 kilometrov zo 614, čo už predstavuje rozdiel medzi reálnym a papierovým dojazdom na úrovni 23,8 %.
V tabuľke vyššie si môžete zoradiť testované elektromobily aj podľa udávanej a reálnej spotreby a rozdielu medzi nimi. Zaujímavé je, že niektorí výrobcovia svoje elektromobily mierne podceňujú a tak napríklad NIO EL6 dosiahol reálne o 9,5 % lepšiu spotrebu ako má v papieroch, podobne ako jeho súrodenec NIO ET5 s reálnou spotrebou 19,9 kWh namiesto udávaných 21,6 kWh (-7,9 %). V zelených číslach sa v tomto smere objavila aj nová Kia EV9 (-3,9 %).
Na opačnej strane spektra v rozdiele medzi papierovým a reálnym dojazdom sa objavil Volkswagen ID.7, ktorý z deklarovaných 608 kilometrov dokázal prejsť iba 414. Podobne ale dopadla aj Toyota bZ4X, Volvo C40, Polestar 2 Long Range a dokonca aj Tesla Model 3. Všetky tieto elektromobily ponúkli v reálnych severských podmienkach o zhruba 30 % nižší dojazd ako sľubuje ich výrobca na základe laboratórnych meraní.