- #Novinky
- 3 min.
- 30.6.2020
Na Slovensku vznikne centrum pre vývoj inteligentných autonómnych vozidiel
Strojnícka fakulta Slovenskej technickej univerzity so spoločnosťami Siemens, Mobility & Inovation a Slovakia Ring Agency budú na Slovensku spolupracovať na výskume a vývoji inteligentných autonómnych vozidiel, alternatívnych pohonov a progresívnych konštrukciách dopravných prostriedkov.
Štvorica partnerov potvrdila svoj spoločný zámer počas včerajšej tlačovej konferencie na pôde novootvoreného Slovenského kartingového centra podpisom memoranda o spolupráci, v ktorom deklarujú cieľ vybudovať na Slovensku spoločné moderné výskumno-vývojové pracovisko pre smart mobilitu. Na trati pre motokáry sme napokon mali možnosť vidieť autonómnu technológiu Strojníckej fakulty aj v praxi.
V uplynulých mesiacoch sa podarilo spoluprácou študentov a absolventov Strojníckej fakulty STU v Bratislave so spoločnosťou Siemens integrovať vlastné autonómne technológie do švajčiarskeho elektromobilu SimRod. Práve tento miniatúrny elektromobil bezprostredne po podpísaní spoločného memoranda absolvoval niekoľko testovacích jázd na okruhu Slovenského kartingového centra.
Autonómnu jazdu na elektromobile na mieste absolvoval aj súčasný Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal, ktorý prisľúbil výraznejšiu podporu podobných projektov zo strany svojho rezortu aj samotnej vlády, ktorá zaradila plán vytvorenia modelovej platformy pre koordináciu, implementáciu a demonštráciu riešení pre autonómne vozidlá aj do svojho programového vyhlásenia.
Zámerom spoločného projektu štvorice entít nie je konkurovať technológickým gigantom ako sú Google či Tesla. „Chceme nachádzať parciálne témy, ktoré by sa dali implementovať aj na Slovensku v rámci možností, ktoré náš priemysel ponúka,“ uviedol doc. Ing. Ľuboš Magdolen, CsC, vedúci Ústavu dopravnej techniky a konštruovania STU, ktorý viedol tím pre integráciu autonómnych technológií do elektromobilu SimRod.
V nadväznosti na uvedený výskum a vývoj plánuje spoločnosť Mobility & Inovation zaviesť nové autonómne prvky aj do aktuálneho vývoja nového ultra ľahkého plne kompozitného elektrického autobusu určeného primárne do mestskej premávky. Elektrický autobus, ktorý sľubuje až 400-kilometrový dojazd pri 4-hodinovom nabíjaní, sa už čoskoro dostane do fázy výroby prvých prototypov aj s pripravenou homologizáciou pre Európsky trh.