Na Slovensku máme historicky prvú čerpaciu stanicu na vodík! Má to ale háčik

V Bratislave bola otvorená prvá plniaca stanica na vodík. Postavila ju súkromná spoločnosť Messer Tatragas a otvorená bola veľkolepo ešte dnes. Prvé vozidlo, ktoré doplnilo svoje nádrže bola druhá generácia Toyota Mirai.

Už minulý rok malo prebehnúť otvorenie dvoch plniacich staníc na vodík. Avizovala to Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA), ktorá vyhlásila verejné obstarávanie na vybudovanie dvoch mobilných plniacich staníc na vodík – jednu umiestnenú v Bratislave a druhú určenú na možný presun po Slovensku. Realita je ale napokon iná a dodnes platilo, že vodíkové auto si na Slovensku nenatankujete. Situácia sa ale práve dnes zmenila, keďže prvú plničku otvorila súkromná spoločnosť Messer Tatragas.

Umiestnená je na pozemku Slovnaft v bratislavskom Vlčom hrdle. Náklady na výstavbu v plnej miere hradila samotná spoločnosť, tento krok ale považujú za významný: „Výroba vodíka je energeticky i technologicky veľmi náročná, no s budovaním infraštruktúry treba niekde začať. Veríme, že tento náš krok pomôže vodíku ako alternatívnemu palivu pre dopravu a povzbudí investície do výroby a distribúcie modrého a neskôr zeleného vodíka.“ konštatuje Michal Paľa, generálny riaditeľ spoločnosti Messer Tatragas.

S výrobou vodíka majú dlhoročné skúsenosti, len minulý rok vyprodukovali a predali 2 milióny metrov kubických tohto paliva: „Vieme o viacerých takýchto projektoch a sme pripravení im technologicky i konzultačne pomôcť. Messer na Slovensku má dlhoročné skúsenosti s vodíkom určeným pre priemyselné účely a naše sesterské firmy v Európe a Spojených štátoch amerických už podobné plničky prevádzkujú. Odtiaľ môžeme čerpať praktické skúsenosti,“ dodáva Pala.

Vodík je odoberaný od Slovnaftu a následne ho technologicky upravujú tak, aby mal potrebné parametre na plnenie vozidiel a bol vhodný aj pre ostatných zákazníkov. Vodík je v Slovnafte produkovaný z metánu, čo znamená, že nejde o zelený vodík, ktorý je možné považovať za zbraň v boji proti klimatickej kríze. Svoje slová doplnil aj generálny riaditeľ SIEA, Peter Blaškovitš: Naše viac ako ročné úsilie postupne prináša reálne výsledky a to aj v podobe takéhoto komerčného projektu. Našou úlohou stále zostáva nielen vytváranie podmienok na  využitie vodíka  a zavádzanie vodíkových  technológií, ale aj realizovanie vlastných projektov.“

Prvé auto, ktoré na tejto plniacej stanici natankovalo vodík, bola druhá generácia Toyota Mirai. Nádrže sa však mohli doplniť iba čiastočne, maximálne na 30 percent. Táto čerpacia stanica zatiaľ pracuje s tlakom 200 barov, čo je výrazne menej ako potrebuje väčšina vodíkových elektromobilov na plné naplnenie svojich nádrží. Hyundai NEXO alebo spomínaná Toyota Mirai pracujú s tlakom až 700 barov. Menší tlak preto znamená menej paliva v nádržiach, a teda aj nižší dojazd. V tomto prípade sa teda 650 kilometrový dojazd Mirai znižuje iba na približne 200 kilometrov.

Zaujímavé sú tiež informácie ohľadom samotného procesu tankovania. Načerpať vodík si nemôžete prísť len tak hocikedy. Podľa podmienok na webovej stránke prevádzkovateľa je čerpanie nutné nahlásiť aspoň 3 pracovné dni vopred s udaním požadovaného počtu dopravných prostriedkov a množstva vodíka. Presný čas, kedy sa môžete na čerpaciu stanicu dostaviť, vám oznámi dodávateľ v momente potvrdenia objednávky. Cena jedného kilogramu vodíka je stanovená na 15,40 eur. Do Toyoty Mirai je pritom možné natlakovať 5,6 kilogramu vodíka pod tlakom 700 barov.

Komentáre k článku