Reklama

Na chatu aj do mesta. Suzuki Swift 4×4 vás dostane všade

Marek Šimunek

Keď sa zrazu objaví v meste malé auto, ktoré má v názve 4WD, väčšina v prvom momente len pokrúti hlavou. Suzuki Swift? To je mestský psíček, nie štvorkolka.

Omyl. Swift 1,2 Dualjet Mild Hybrid s pohonom ALLGRIP nie je len prekvapením roka. Je to skôr malý génius pripravený šľapať do kopca, vyraziť do snehu k chate či odviesť rybára k vode po kamenistej lesnej ceste.

Prvý kontakt s ním prináša pocit, že toto nie je autíčko, toto je nástroj. Je malý? Áno, ale dokonale vypilovaný a pripravený na zábavu aj prácu. Dizajn síce nijako neohúri a asi som už videl aj krajšie autá, ale na druhú stranu, som presvedčený, že si nájde svojich milovníkov. A to aj v príplatkovej farbe Frontier Blue Pearl v kombinácii s čiernou strechou. Jednoducho štýl.

Obsah pokračuje pod reklamou

Veľkou novinkou oproti minulým modelom je technika. Už to nie je štvorvalec, ale jeden valec sa počas modernizácie stratil. Pod prednou kapotou tak nájdete moderný trojvalec 1,2 litrový Dualjet s výkonom 61 kW (83 k), ku ktorému sa pridáva 12‑voltový mild‑hybridný systém so záťahom elektromotora až 50 Nm. V reálnom svete to bude pomoc pri rýchlych rozjazdoch a potešia vás aj svižné reakcie.

Okrem toho sa budúci majitelia môžu tešiť aj na veľmi zaujímavú spotrebu. Priemer počas testu zastal na úrovni 5,1 l/100 km, čo je viac ako zaujímavá hodnota. Navyše ani na diaľnici si Suzuki Swift 4×4 nezoberie viac, ako 6,5 litra na stovku. Tam však už citeľne chýba 6-ty prevodový stupeň. Áno, v tomto krpcovi je 5 stupňová manuálna prevodovka.

Tá je však naozaj veľmi presná a radenie je v dnešnom preautomatizovanom svete doslova potešením. Práve preto som si jazdu so Suzuki Swift 4×4 naozaj užíval. No a samozrejme už spomínaný pohon ALLGRIP, teda nie permanentný. Zadná náprava sa pomocou spojky pripojí iba v momente, keď dôjde k prešmyku prednej nápravy. Hodí sa to najmä na momenty, ako je zasnežený kopec, alebo cesta na rybačku, ktorá po daždi nebude pre tohto drobca problémom.

Teda, nie tak úplne. Svetlá výška 140 mm a odkrytý diferenciál pod zadnou nápravou znamenajú, že to bude tak trochu výzva a budete musieť byť opatrní. Nie je to teda džungľový kit, ale na zasneženú cestu k rybárskemu mólu alebo k chate stačia viac než dosť. I s hmotnosťou 1037 kg je väčšmi priateľ než monster, a pritom zvládne viac než jeho technicky vyzbrojenejší konkurenti .

A interiér? Hardvér, ktorý poteší oko a baví. Infotainment s 9“ displejom, ktorý okrem bežnej multimediálnej výbavy ponúkne aj bezdrôtový Apple CarPlay, alebo Android Auto. Na nabíjanie môžete použiť buď moderný USB-C konektor, alebo štandardný USB-A konektor. Bezdrôtové nabíjanie by ste ale v tomto prípade hľadali zbytočne.

Osobne som radšej používal káblové pripojenie Apple CarPlay, keďže počas testu sa mi niekoľkokrát stalo, že sa pripojenie prerušilo, alebo sa reštartoval multimediálny systém. Pri pripojení prostredníctvom kábla sa to nestávalo.

Táto malá štvorkolka však myslí tak na bezpečnosť, ako aj pohodlie vodiča. Adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom pruhu, čítanie značiek, sledovanie mŕtveho uhla či zadná kamera, to všetko nájdete v testovanej výbave GLX. A funguje zrelšie, ako by ste čakali od auta s podobným zameraním. Tempomat krásne drží odstup, a asistent jazdných pruhov vás skôr usmerní, ako vyrušuje.

Aby však všetko nebolo úžasné, musím sa priznať, že veľmi rád by som sa porozprával s človekom, ktorý navrhol tak zložité vypínanie upozornenia na prekročenie rýchlosti. Vykonávate ho pomocou kolíku na palubnej doske a kým sa k nemu dostanete, zmeškáte nejedno dôležité stretnutie. Takže pravdepodobne ako ja to nakoniec vzdáte a budete radšej trpieť otravné trojité pípnutie po prekročení rýchlosti čo i len o jeden kilometer v hodine.

Ergonómia ovládania má v tom celom jasno. Všetko je jasné a prehľadné. Dokonca aj klimatizácia si v modernej dobe dotykovej zanechala tlačidlá. Rovnako už ikonickými tlačidlami ovládate vyhrievanie sedadiel, ktoré v tejto výbave tiež nechýba.

Áno, prístrojový panel používa hojne tvrdé plasty a občas sa budete pasovať s tým, ako silno máte buchnúť dverami, aby sa naozaj zatvorili, ale ak si to spočítate, Suzuki Swift je naozaj vydareným autom, s ktorým si budete užívať cestu nielen v meste. Trošku tvrdší podvozok ponúkne dostatočnú oporu aj v zákrutách a vy tak budete mať v niektorých momentoch pocit, ako keby ste jazdili na motokáre.

Obsah pokračuje pod reklamou

Aj celkovo na to, aké má Swift rozmery ponúkne pomerne príjemný priestor. Navyše pasažieri vzadu nie sú trestaní. Dvaja dospelí sa vedia posadiť bez klaustrofóbie. Navyše viac ľudí asi aj tak nebudete nosiť. Kufor s objemom 265 litrov bohate postačí na mestské vozítko a na dovolenku sa aj tak vyberiete asi na niečom inom. Ak by ste potrebovali preniesť niečo väčšie, stačí sklopiť sedadlá a priestor s objemom 980 litrov už pojme aj veci na dovolenku pre dvojčlennú posádku.

A ako je na tom cena? Predokolka začína na 15 260 eur, verzia 4×4 na 19 610 eur, testovaný kúsok s metalízou a dvojfarebným vyhotovením vás bude stáť 20 430 eur. Za túto cenu dostanete mestské vozidlo, ktoré sa ale nebojí snehu, alebo výletu na chatu, pričom ponúkne moderné bezpečnostné technológie. Ak však nebudete potrebovať pohon 4×4, určite sa pozrite na predokolku a príplatok 1800 eur radšej investujte do automatickej prevodovky. Tá sa bude v meste hodiť viac.

Suzuki Swift Mild Hybrid ALLGRIP je dôkazom, že malé auto môže byť univerzálne, zábavné aj praktické. Nech si idete na ryby, na zasneženú chalupu alebo cez mesto, vždy máte pocit riadenia veľkého auta v malom obale. A po niekoľkých stovkách kilometrov mu hravo odpustíte aj jeho drobné nedostatky.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.