- #Aplikácie a hry
- 11 min.
- 14.2.2021
MXGP 2020 – poctivý motokros s kopou blata a boľavými rukami po hodine s PS5
Výhody
- dobrá simulácia motokrosu s detailmi
- rozličné trate po celom svete
- dobrá grafika a efekty počasia
- rýchle načítavanie dát a autentický pocit
- výborné využitie DualSense ovládača na PS5
Nevýhody
- niektoré trate sú vyslovene frustrujúce
- AI niekedy podvádza a nepustí vás vpred
- Playground je super nápad, no polovične spracovaný
Motorkárskych hier nevychádza veľa. Časom sa etablovali viaceré série a ak máte chuť prevetrať dvojkolesové tátoše nie po cestách, ale pekne v teréne, je tu najnovší titul zo série MXGP, ktorý našťastie prináša plnú 2020 sezónu, kde si môžete užiť takmer všetky trate a nie iba reálnu verziu, kedy sa kvôli pandémii často nejazdilo.
Jazda na dvoch kolesách je ťažká…
S motorkárskymi hrami sa viaže istá výzva, najmä keď existujú popri klasických autách. Štvorkolesové mašiny sa majú ovládať inak ako tie dvojkolesové, takže ako najlepšie presunúť pocit väčšieho rizika a menšej stability do ovládania a celkového pocitu? MXGP 2020 dáva novú odpoveď najmä na PlayStation 5, ale aj na ostatných konzolách.
Jazdný model je skutočne odlišný a treba sa naučiť mnohé úskalia tratí. Už na začiatku. Stabilita jazdca totiž nie je vysoká, takže je riziko, že budete častejšie vypadávať z trati alebo na nej dokonca padať. A každý pád sa rovná strate dvoch či viac sekúnd a okamžite si zhoršujete čas.
Pri tejto hre je dôležité maximálne sledovať už štart – vyrážate z bloku, hra vás učí, v ktorej sekunde okamžite chytiť spojku a vyraziť vpred. Ak ste medzi prvými veľmi to pomáha, pretože sa dostanete na popredné pozície, kde je menšia tlačenica ako tam vzadu.
Platí to najmä pre trate, kde sa od začiatku jazdí relatívne dlhý úsek, pretože len čo príde prvá ostrá zatáčka, vtedy sa treba preštrikovať medzi ostatnými jazdcami a na ďalšej rovinke sa od nich odraziť. Niekedy to ide ľahšie, inokedy ťažko, z rovnakej situácie môžete vyjsť štvrtý, siedmy i trinásty podľa správania súperov.
Jazdí sa pomerne drsne – v zákrute vás môže zhodiť súper na zem a zároveň aj vy jeho. Vrchol je, keď skáčete naraz na trati a kontakt príde vo vzduchu, vtedy rovno padáte na zem a bum! Stojí vás to dve sekundy. AI súperov je pomerne nevyrovnaná a súťaží sa pomerne ťažko.
Jazdný model je navyše náročný, lebo stabilita na dvoch kolesách je ťažká sama o sebe a aj mnohé prekážky na trati vás dokážu vykoľajiť. V prvom rade sú to 180-stupňové či horšie zákruty: ak do nich zle vletíte, ľahko sa vytrepete na ohrade alebo stratíte rýchlosť. Treba brzdiť v správnom čase a pomaly ich točiť s nohou na zemi, ako to robia aj niektorí súperí. Horšie však je, že niektoré trate obsahujú aj tri-štyri ostré zákruty po sebe, takže sa nestačíte spamätať z jednej a už bojujete v ďalšej. Ale rovnako sú na tom aj súperi.
Ďalším elementom sú kopčeky – ak jazdíte po relatívnej rovinke, môžete nabrať rýchlosť a skúsiť mazať stratu. Ale ak chodíte po hrboľoch, jazdí sa ťažšie, nehovoriac o obľúbenom elemente, že ak zle pridáte plyn, motorka sa zaborí predným kolesom do zeme a vy ňufákom tiež. A opäť strata dvoch sekúnd a mäkký reštart.
Niekedy si môžete na trati vybrať či pôjdete na kopčeky a skoky alebo prejdete po rovnej časti, ktorá je však blízko línie trate a to sú nebezpečné pasáže. Väčšie skoky sú ideálne na vylomeniny a predvádzanie trikov, ale často po nich nasledujú ostré zákruty alebo esíčka, takže treba si skoky dobre načasovať.
Penále vás čaká v detailoch
Existuje veľa možností, kedy jazdu neustojíte – keď zle zvládate zákrutu a skončíte v kaluži. Alebo sa zrazíte so súperom. Alebo on s vami. Niekedy zle nabehnete na kopec a čo je mimoriadne frustrujúce, keď sa netrafíte do bránky a ste mimo trate. Na tomto mieste treba upozorniť, že trať je vyznačená maličkými žltými kolíkmi, ktoré nie je občas vidieť a ak máte tendenciu skrátiť si trať, veľmi rýchlo vám hra vysvetlí, že sa to nerobí – už sa pustí mäkký reštart, ste späť na trati, ale s mankom dvoch sekúnd a obehli vás možno piati súperi.
To je občas mimoriadne nešťastné, lebo niekedy stačí do kolíka iba ťuknúť a už sa resetuje vaša pozícia. Alebo ak sa netrafíte do bránky a idete mimo nej, automaticky reset. Niekedy sa ocitnete mimo trate a hra spustí časovač na päť sekúnd a ak sa stihnete vrátiť, ste v poriadku. Ale inokedy vás resetne po troch sekundách a ste v strate.
A je neuveriteľné sledovať, ako sa môže líšiť váš výkon na jednotlivých tratiach. Prvá britská trať v kariére je zoznamovacia a dá sa uhrať celkom dobrý výsledok. Druhá už bola lepšia, zoznámil som sa aj so štýlom. Na nórskej sa mi darilo a dokonca v druhej jazde som vyhral a prvej bol tretí. Ale potom prišla turecká trať, kde začala mimoriadna séria frustrácie – na tejto trati sa žmýkajú nervy hráčov.
Ostré zákruty, ťažké prostredie, aj zákerná AI. Keď jazdím na štyri kolá, neraz som prvé dve relatívne v poriadku, ale v ďalších dvoch prídem o všetko a som ledva na osemnástom mieste (z dvadsiatich). Nevyrovnaná obtiažnosť tratí vás naštve najmä ak sa v kariére snažíte o dobré body, pozície a nechcete iba dôjsť do cieľa.
A navyše mám z hry pocit, že favorizuje „pozitívnu diskrimináciu popredných jazdcov.“ Funguje tak, že ak ste v čele pretekov, môžete sa pretekať v TOP5 a väčšinou veľa nestratíte. Ak ste prvý, dokonca máte solídny náskok a šancu si ho udržať. Ale ak ste vzadu alebo v druhej polovici, budete sa vyhrabávať len veľmi ťažko aj keď jazdíte dosť dobre. Na predné priečky nemáte absolútne šancu a dokonca sa vám súperi vzďaľujú. Čo v praxi znamená, že niekedy môžete rovno reštartovať preteky v polovici, lebo dobrý výsledok nezajazdíte.
Z toho vyplýva, že MXGP 2020 nie je veľmi ľahká či oddychová hra. Resp. podľa aktuálnej trate, na ktorej sa snažíte dosiahnuť dobrý výsledok. Občas máte šťastie a dva preteky po sebe vám vyjdú parádne. Inokedy sa trápite aj hodinu a reštartujete, skúšate a do prvej desiatky sa nedokážete dostať.
Kariéra preverí vašu trpezlivosť
Ak budete jazdiť mód kariéry, čaká vás výber sponzora, vlastného jazdca s menom a národnosťou a môžete si vybrať či budete jazdiť iba samotné preteky (na dva razy) alebo aj kvalifikáciu a celý víkend. Osobne som na prvý raz preletel kariérou čo najrýchlejšie, aby som vstrebal rozličné trate a správanie súperov. Ale keď trate poznám, láka ma bojovať aj v kvalifikácii o lepšie priečky na ostré predmety, tie štarty sú dôležité.
Možností je viac aj pri dĺžke trate, obtiažnosti súperov a pod. Ale aj na najľahšom stupni vám dajú zabrať a aj najkratšie preteky so štyrmi kolami môžu trvať 10-15 minút, to je pomerne veľa. Ak pôjdete do realistickej verzie, makáte na trati aj dlhšie ako polhodinu. Je škoda, že mód kariéry je však iba sériou pretekov a neobsahuje nič viac – iné hry skúšajú rozličné sponzorské jazdy, dávajú vám na výber, manažujete si v nich kalendár a tu vás čaká iba séria pretekov v iných krajinách.
Ďalším módom je voľné pretekanie podľa chuti, ktoré je dobrou voľbou aj ako tréning. Vyskúšate si rôzne trate a môžete natrénovať fintičky na niektoré ťažké úseky. Po vzore iných hier, ktoré skúšajú otvorený svet, sa aj v MXGP 2020 dočkáte krajiny s voľným výbehom a viacerými možnosťami.
Je zasadený do Nórska, volá sa Playground a ponúka rôzne skúšky, rýchlosť, agilnosť či iné výzvy. Hoci nórske prostredie dedinky a jej okolia je malebné, enduro výzvy sa po čase zunujú a tento mód by potreboval tiež prepracovanú štruktúru do väčších detailov. Môžete tu jazdiť v otvorenom priestranstve, ale ako nás iné hry učia – samotný svet nestačí a treba ho niečím zaujímavým vyplniť.
Pre fajnšmejkrov tu však ostal mód Track Creator, kde si môžu vytvárať vlastné trate – či podľa existujúcich vo svete alebo možno zapojiť svoju fantáziu.
PS5 verzia je top voľba
MXGP 2020 vyšiel na viacerých konzolách i PC, no najviac pozornosti láka PlayStation 5 verzia kvôli podpore DualSense ovládača i rýchlejšieho hardvéru a SSD disku. Čo sa týka načítavania dát, nečakajte trojsekundové nábehy tratí, táto hra podozrivo šrotí dáta ešte dlhšie a čas načítania je cca 7-8 sekúnd. Je to stále lepší výkon ako staršie konzoly, kde sa trať niekedy načítavala aj 25-30 sekúnd.
Ale nie je to bleskový štýl, aký núkajú iné tituly. Stále však solídny posun vpred. Grafika jazdcov a tratí je pekná rýchla, blato vás šľahá do tváre a aj do kamery, takže neustále šmuhy a vrtochy počasia vám pekne zavaria. Nehovoriac o tom, že ak sa vám ide ťažko v bežných podmienkach, ťažký dážď ešte všetko znásobí – horšia viditeľnosť, šmýka sa, súperi padajú na vás.
Ale DualSense, milí hráči, je využitý parádne! Nečakane intenzívne a motokros s drsnými traťami sa ukazuje ako skvelá voľba pre využitie silných vibrácií i haptickej odozvy. Už pri štarte vám pekne vibruje pri prstoch a keď začnete jazdiť, dokážete podľa hmatu odčítať, kedy sa preteky začínajú. A samotná jazda rozlišuje malé detaily – napríklad pri pobyte vo vzduchu vám spúšťače vibrujú akoby simulovali odpor vzduchu.
Kopčeky ich však rozoznejú iba na sekundu a malé výskoky na ešte menej času. A celý DualSense ovládač simuluje váš pobyt na trati – zabáranie sa do blata. Pády. Ostré zákruty. Najlepšie sú tie 120- či 180-stupňové, kedy takmer zastavíte a motorka sa prehrabáva v blate a všetko cítite v rukách. Má to iba jednu nevýhodu – po hodine hrania cítite ruky ako po manuálnej práci alebo skutočnej jazde na mašine tam vonku.
Ak by som mal odporúčať MXGP 2020, pre majiteľov PS5 je to jeden z lepších titulov a parádne ukazuje nové možnosti ovládača. A pre všetkých ostatných je to solídny motokros s plnou kariérou a mnohými traťami. Ale je to aj náročná hra s premenlivou obtiažnosťou a na to treba pri výbere dbať.
Distribútor: Milestone
Cena: 40-55 EUR (podľa verzie a akcie)
MXGP 2020 vyšiel na PS5, Xbox Series, PS4, Xbox One a PC.