Sociálna sieť X má s novým dňom na konte opäť novú kontroverziu. Minimálne dve značky oznámili, že na sieti prestávajú investovať do reklamy po tom, čo sa ich kampane zobrazili pri účte s fašistickým obsahom.
Vedenie spoločnosti robí v moderovaní obsahu bezprecedentné kroky, zbavuje sa zodpovednosť zaň a tú prenáša priamo na používateľov a inzerentov.
Na problematické zobrazovanie reklám dvoch spoločností upozornila americká televízna sieť CNN, ktorá si všimla zobrazovanie kampaní spoločností Gilead Sciences a NCTA-The Internet and Television Association pri účte, ktorý pravidelne oslavuje Hitlera a nacistickú ideológiu.
Ako to už v prípade spoločností Elona Muska býva, vyhlásenia vedenia narazili na tvrdú realitu. Tentokrát za nimi ale nestál samotný Musk, ale poverená generálna riaditeľka Linda Yaccarino. Tá ešte začiatkom augusta v rozhovore pre CNBC uviedla, že značky sa po zmene názvu Twitteru na X vracajú na platformu a nové nástroje im umožnia lepšie kontrolovať ich kampane.
V praxi je tomu skutočne tak, inzerenti si pri tvorbe kampane môžu nastaviť kľúčové slová, s ktorými nechcú svoju kampaň spájať a taktiež si nastaviť úroveň konzervatívnosti na potenciálne citlivý obsah. Konzervatívnejším nastavením môžu konkrétne dosiahnuť, aby sa ich reklama nezobrazovala pri nenávistných prejavoch, explicitnom sexuálnom obsahu, bezdôvodnom násilí, obsahu s nadmerným výskytom nadávok, obscénnosti, spame alebo obsahu súvisiaceho s drogami.
Inzerenti majú tieto nástroje skutočne k dispozícii, no ich využívaním by sa vôbec nemuseli zaoberať, ak by Elon Musk na platformu opäť nepustil predtým zablokovaných používateľov šíriacich škodlivý obsah. Portál Media Matters v správe o súčasnom stave platformy uviedol, že X je „nebezpečná žumpa obsahu, najmä pre inzerentov. Odkedy Elon Musk prevzal spoločnosť, X obnovil extrémistické účty a umiestnil reklamy na mnohé značky priamo na účty popierajúce holokaust…“
Problémový účet bol napokon na sieti zablokovaný, avšak až po tom, čo sa pri ňom podľa Media Matters objavili reklamy spoločností a organizácií The Athletic, MLB, Atlanta Falcons, Sports Illustrated, USA Today, Amazon či Office Depot.
Preč s nadpismi a klasickými médiami
Používateľské účty, o ktorých vedenie spoločnosti X vie, že šíria fašistický obsah, nerobia Muskovi vrásky na čele. Namiesto toho sa kontroverzný miliardár aktuálne sústredí na boj s klasickými online médiami.
Podľa informácií časopisu Fortune, plánuje X zmeniť spôsob, akým sa v príspevkoch zobrazujú články zdieľané z externých webových stránok. Vedenie spoločnosti má konkrétne plánovať odstránenie zobrazovania nadpisu, ktorý bude do príspevkov v prípade záujmu potrebné dopísať manuálne. V príspevku sa tak používateľom zobrazí oba náhľadový obrázok a zdrojová doména.
Aj keď vo vedení spoločnosti X stojí zmieňovaná Linda Yaccarino, ktorá o sebe tvrdí, že spoločnosť riadi plne autonómne, podľa zdrojov časopisu Fortune túto zmenu pretláča samotný Elon Musk.
Jeho primárnym cieľom má byť zmenšenie príspevkov, vďaka čomu sa má na obrazovku používateľov zobraziť viac príspevkov naraz. Musk sa však tiež údajne domnieva, že týmto krokom potlačí šírenie clickbaitu. Podľa iných chce však v skutočnosti novinárov prinútiť, aby svoje články namiesto klasických portálov publikovali priamo na platforme X.
Vedenie údajne túto zmenu konzultovalo aj s inzerentmi, ktorým sa údajne nepáči, čo však nemá meniť nič na fakte, že si ju Musk aj napriek tomu presadí. Prvé zmeny v zobrazovaní zdieľaných odkazov už nastali v mobilnej verzii platformy, v ktorej sa URL adresy článkov zobrazujú nad obrázkami, pričom zo zdieľanej „karty“ odkazu zároveň zmizol krátky popis článku.
Negatívny postoj a nedôvera Elona Muska voči externým zdrojom nie je žiadnym tajomstvom. Podľa denníka The Washington Post, mal Twitter v minulosti na Muskov pokyn začať úmyselne spomaľovať načítavanie obsahu zdieľaného z externých stránok, ktoré mu osobne nevyhovujú – Instagram, Facebook, Threads, Substack, The New York Times a ďalšie.
Keďže zdrojový kód sociálnej siete X je otvorený, nájsť v ňom možno priamo časti, ktoré znižujú prioritu príspevkov, ktorých obsahom je externý obsah s výnimkou, ak vykazujú vysokú mieru interakcie. Pokiaľ navyše účty zdieľajú primárne externé odkazy, X ich môže označiť za spam a takéto účty prakticky úplne pochovať, opäť s výnimkou, pokiaľ generujú dostatok záujmu zo strany ostatných používateľov.