Reklama

Budúcnosť elektromobility? NIO s ňou má už obrovské skúsenosti

Zdroj | NIO
Števo Porubský
Zdroj | NIO
Zdroj | NIO

Čínske NIO predstavilo svetu absolútnu novinku vo svete elektromobilov ešte v roku 2014. Šlo o výmennú stanicu pre batérie elektromobilov. Za necelú dekádu sa mu podarilo postaviť takmer 1 400 takýchto staníc!

NIO je nielen jediný výrobca, čo niečo také svojim zákazníkom ponúka, ale je logicky aj najväčší výrobca. Je toto budúcnosť elektromobility? Mohla by byť.

Zdroj | NIO
Obsah pokračuje pod reklamou

Mohla, no to by si túto technológiu muselo osvojiť omnoho viac výrobcov. Úplným ideálom by bolo, ak by toto ponúkal každý výrobca ako univerzálnu možnosť. Teda ak by akýkoľvek elektromobil si mohol ísť vymeniť batériu do akejkoľvek výmennej stanice.

Niečo ako čerpacie stanice pohonných hmôť v súčasnosti. Sú síce od rôznych značiek, no tankuje sa v nich prakticky ten istý benzín či nafta, alebo plyn.

Má to však háčik. Patent, presnejšie okolo 1 200 patentov, na čosi takého vlastní NIO a to len veľmi ťažko ponúkne svoj dlhoročný vývoj niekomu len tak, ideálne zadarmo. Niektoré automobilky sa možno po tomto patente už aj pýtali priamo NIO, no to buď nechce svoje know-how pustiť do sveta, alebo nasadilo cenovú latku tak vysoko, že sa to iným automobilkám neoplatí.

Každopádne, nápad s vymieňaním batérií v priebehu pár minút je ideálnym riešením pre rýchle nabíjanie elektromobilov. Ani to najrýchlejšie teoretické, nie to ešte praktické riešenie nabíjaním pomocou kábla nedokáže prekonať v rýchlosti výmenu batérie, ktorá je už plne nabitá.

Zdroj | NIO

Iným plusom je to, že zákazník nemá starosť o starnutie batérie. Vždy vie, že v aute bude mať inú. Samozrejme, je to možné zneužívať. Stačí, že bežný klient NIO bude pár rokov ničiť batériu svojho elektromobilu len na DC nabíjačkách a keď pocíti pokles kapacity, pôjde si ju jednoducho vymeniť do výmennej stanice. To je ale málo pravdepodobné, veď elektromobily NIO si nekúpia iba samí špekulanti.

Navyše NIO ponúka svoje elektromobily aj bez batérie so službou BAAS (Battery as a Service). Za mesačný poplatok sa batérie prenajímajú a zároveň je v poplatku aj pár výmien zadarmo. Ďalšie sú už spoplatnené.

Mimochodom, výmena je plne automatická, stačí odstaviť elektromobil pred stanicou a nechať všetko na automatický systém.

Ukážka nabíjania z druhej generácie Power Swap Station od NIO.

NIO sa nedávno pritom pochválilo, že v staniciach po Číne a Európe zabezpečili energiu svojim zákazníkom pre 10 miliárd kilometrov. Stalo sa tak po 1 762 dňoch od spustenia služby. Zároveň v staniciach NIO nedávno pokorilo hranicu 20-milióntej výmeny.

Plusom je, že NIO nasadzuje svoju tretiu generáciu výmenných staníc, ktoré sú schopné denne obslúžiť až 408 klientov. To znamená, že na výmenu jednej batérie NIU stačia iba 3 minúty a 30 sekúnd!

Na domácej pôde chce NIO do konca roka postaviť 1 000 ďalších staníc, v Európe plánuje zhruba 70 nových staníc. Predsalen, Európa je (zatiaľ) maličký trh. Do roku 2025 chce mať NIO o 4 000 staníc viac, z toho vyše 1 000 by malo byť mimo Číny.

Zdroj | NIO
Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.