Keď sme s nadšením písali o miliardovej investícii Prosche, ktoré bude na Považí vyrábať batérie do elektromobilov, vôbec sme netušili, že na konci mesiaca v predstihu a ako jediní prinesieme absolútnu bombu.
Ako prví na Slovensku vám dnes prinášame exkluzívnu reportáž. Slovensku sa totiž podaril husársky kúsok. V režime mimoriadneho utajenia, od ktorého by sa mohli učiť popredné svetové hi-tech spoločnosti, sa podarilo vybudovať vlastnú slovenskú automobilku a súbežne s tým vyvinúť prvý slovenský elektromobil!
Neprajníkom padnú sánky dole – je tu SAZ!
Tieto tri písmena zakrátko spozná celý svet. Vďaka našej redakčnej investigatíve v predstihu prinášame exkluzívne ako prví informácie o novej automobilke. Slávnostné predstavenie SAZ sa má totiž konať až v pondelok 3. 4. 2023.
Slovenské automobilové závody (SAZ) vyrástli doslova na zelenej lúke neďaleko Popradu. Pri ich výstavbe sa na maximum využili zelené technológie. Moderné stroje budú už teraz bežať na viac ako 90 % z energie získanej zo solárnych a veterných fariem. Do troch rokov bude SAZ plne nezávislá od konvenčných zdrojov. To bude vtedy, keď sa dobuduje infraštruktúra vykurovania z geotermálneho vrtu.
Dole je logo, ktoré budete vidieť na našich cestách veľmi často. Podľa nášho zdroja sa prvé modely objavia ešte koncom leta. Komerčne dostupné elektromobily si budete môcť kúpiť, resp. objednať od 2. 9. 2023. Presné ceny a úroveň výbavy zatiaľ nepoznáme. Cenová politika je údajne stanovená tak, aby bola dostupná pre bežného slovenského motoristu.
Prvý automobil Made in Slovakia sa volá Dunay
Prvý pohľad na automobil vzbudí zrejme mierne rozpaky. Niet pochýb, že retro dizajn nie je pre každého, zvlášť dnes, keď je cool úplne iný dizajnérsky jazyk. SAZ však na tento projekt získala na spoluprácu aj známeho Pavla Olafa, Slováka, ktorý doteraz navrhoval dizajn interiérov za našimi hranicami. Vitaj opäť doma!
Pavol zostavil kompletný diizajnérsky tím. Čo hovorí na kontroverznejši vzhľad? „Pamätáte si na úspech vojenského terénneho vozidla Hummer? Pritom išlo o extrémne nepohodlný tereniak s absurdnou spotrebou. Verte, že Dunay bude tisíckrát väčší hit. Zvlášť, ak ho zasadíte do európskych reálií, interiér vybavíte kvalitnými materiálmi a poháňať ho bude výkonný elektromotor s dojazdom viac ako 600 km. Toto nie je lotéria, Dunay je stávka na istotu!“
Olafov rukopis, samozrejme, vidieť najmä v interiéri. Oblé tvary, minimalizmus v spojení s prémiovým infotainmentom si zamiluje zrejme každý motorista. Epicentrum ovládania predstavuje 21″ dotykový OLED displej. Je pohodlne dostupný nielen vodičovi, ale aj spolujazdcovi. Všimli ste si masívny subwoofer v doplnkovej výbave Premium audio? Alebo absolútne rovnú podlahu? Sedačky majú byť vo vyšších verziách variabilné, resp. vyberateľné. Odviezť sa bude môcť až 6 osôb.
Získali sme 3D render aj pôvodnej verzie Dunaya. Ide o základnú výbavu Classic, ktorá by mala mať 55 kWh batériu s 91 kW motorom s krútiacim momentom 310 Nm.
Na budúci rok sa má dostať do predaja aj luxusná športová verzia (na obrázku dole). Názov zatiaľ nie je známy, výkon motora bude viac ako 200 kW.
Tešiť sa vraj môžeme nielen na bezkonkurenčne nízke ceny, ktoré majú začínať nižšie ako dnes najdostupnejší elektromobil Dacia Spring Electric, ale aj ďalší nečakaný darček. Dobrou správou je, že vznikne aj úplne nová spoločnosť Nabijeme Slovenské Elektromobily, ktorá vybuduje úplne novú nabíjaciu infraštruktúru. Každý motorista, ktorý bude mať e-občiansky bude môcť totiž využívať najvýkonnejšie nabíjanie za exkluzívne nízku cenu bez toho, aby musel mať uzavretú zmluvu a platiť paušál.
Roman Calik, zakladateľ TECHBOXNikdy by som neuveril, že tunel Višňové bude dokončený neskôr, ako prvý pôvodný Slovenský elektromobil SAZ Dunay. Slzy od dojatia sa mi tlačia do očí. Som hrdý na našich konštruktérov. Týmto sa absolútne mení hra.
Ako vidíte, začiatok apríla sa zapíše do našej histórie ako sviatok motoristky. Definitívne je zo Slovenska automobilová veľmoc. Stojíme na prahu nových dejín a konečne prekročíme rubikon, kde z nelichotivémo označenia robiaceho zo Slovenska montážnu dielňu sme dokázali urobiť centrum modernej automobilistky.
Čo dodať na záver? Za dnešný článok sa môžeme poďakovať len fantázii, ktorá si na počesť 1. apríla v spolupráci s umelou inteligenciou Midjourney dovolila vystreliť z našich čitateľov. Ale bolo by to pekné, však? Mať dokončený tunel, aj vlastnú automobilku.