Nový asistent automatického radenia (Automated Shift Assistant, ASA) od BMW Motorrad je inovatívne technické riešenie, vďaka ktorému bude jazda na motorke jednoduchšia a pohodlnejšia. Umožní to plne automatizované ovládanie spojky s manuálnym alebo automatickým radením.
Automatické spojky sú čoraz obľúbenejšie. Po E-Clutch od Hondy na modeloch CB650R a CBR650R a patentovej prihláške spoločnosti Yamaha sa k trendu pripája BMW Motorrad so svojím riešením ASA.
Systém ASA funguje prostredníctvom dvoch elektromechanických ovládačov. Tie automatizujú činnosť spojky a výber prevodového stupňa pre šesťstupňovú prevodovku. Eliminuje to potrebu samostatnej páčky spojky, čo výrazne zjednodušuje manévre ako štartovanie, zastavovanie a jazda pri nízkej rýchlosti.
Jazda s asistentom ASA sa stáva príjemnejšou aj vďaka rýchlym sekvenciám radenia, prispôsobeným otáčkam a zaťaženiu a presným zmenám prevodových stupňov. ASA navyše vytvára ešte priamejšie spojenie s výkonným motorom boxer. V manuálnom režime radenia „M“ je možné stále meniť prevodové stupne pomocou nožného ovládania, čo umožňuje jazdcovi rozhodnúť sa, kedy preradí.
V režime radenia „D“ prichádza asistent automatického radenia k slovu naplno. Body radenia automaticky volí riadiaca jednotka motora. V režime „M“ aj „D“ jazdec ťaží z perfektne vykonaných zmien prevodových stupňov s plynulým prerušením trakcie. Výsledkom je efektívnejšie zrýchlenie motocykla a zvýšená jazdná stabilita.
Pri radení nahor do značnej miery odpadnú otrasy spojené s klasickou manuálnou prevodovkou s manuálnou spojkou. Radenie nadol je tiež navrhnuté tak, aby bolo čo najhladšie, čím sa minimalizujú rušivé vplyvy na podvozok.
V ťažkých jazdných situáciách vyžaduje použitie klasickej spojky a plynu veľa koncentrácie. Ešte náročnejšie to je, ak cestujete s batožinou, či so spolujazdcom. S asistentom automatického radenia má jazdec ovládanie pod kontrolou a zažíva väčšiu slobodu v každej jazdnej situácii. Ešte viac voľnosti prináša automatický režim D. Správny prevodový stupeň sa automaticky volí podľa individuálnych potrieb jazdca, výsledkom čoho je harmonická a mimoriadne hladká jazda.
V systéme ASA dva elektronicky riadené elektromechanické aktuátory ovládajú spojku a radenie, čo umožňuje ľahké štartovanie a automatizované radenie prevodových stupňov. Požiadavka jazdca na radenie sa prenáša do riadiacej jednotky prostredníctvom snímača radiacej páky. Ďalšie snímače určujú otáčky vstupného hriadeľa prevodovky a polohu spojky. Tieto hodnoty sa prenášajú do jednotky TCU (Transmission Control Unit), ktorá je úzko prepojená s riadiacou jednotkou motora, na modelovanie a riadenie spojky, ovládania a stavu radenia.
Spojka je ovládaná elektromechanickým ovládačom kombinovaným s hydraulickým systémom s priamym hydraulickým spojením medzi hlavným a pomocným valcom spojky. Pohon reguluje požadovaný preklz spojky, pri radení zapína spojku a pri zastavení ju vypína.
V režime manuálneho radenia „M“ môže jazdec pohybovať radiacou pákou bežným spôsobom. Ak sú otáčky na požadovanom cieľovom prevodovom stupni v rámci maximálneho alebo minimálneho rozsahu otáčok, radenie sa vykoná priamo. Ak otáčky motora klesnú pod minimálnu rýchlosť závislú na prevodovom stupni, podraďovanie sa vykoná automaticky aj v manuálnom režime, čím sa zabráni zhasnutiu motora.
V režime radenia „D“ sa prevody menia automaticky v závislosti od jazdného režimu, otáčok motora, polohy škrtiacej klapky a parametrov uhla náklonu. Prevody sú radené podľa jazdnej situácie a dynamických požiadaviek.
Spočiatku bude ASA k dispozícii ako voliteľná súčasť motora R 1300 GS boxer. Očakáva sa, že v budúcnosti bude rozšírený na ďalšie modely R 1300. Informácie o kompatibilite s ostatnými motocyklami BMW zatiaľ nie sú známe. Systém by sa mal na trhu objaviť v druhej polovici roka.