Po 20-tich rokoch sa legendárna značka opäť vracia. Nehľadajte za tým nostalgiu, ani výnimočné vlastnosti nového Moskviča, príčina je oveľa prozaickejšia. Je to z núdze cnosť.
Vďaka vojne na Ukrajine odišlo z Ruska množstvo výrobcov, vrátane automobiliek. Jednou z nich bol Renault, ktorý mal fabriku neďaleko Moskvy. Práve v nej sa má vyrábať Moskvič.
Pokým pôvodný Moskvič predstavoval to najlepšie, čo socializmus dokázal prevteliť do automobilov, súčasný model našťastie pôjde s dobou. A to doslova. Pretože dizajn je prevzatý od súdruhov z Číny, ktorý je predsa len o kus ďalej ako ruský.
Ak si pamätáte na posledný model Moskviča, spomeniete si, že išlo o trojdverový sedan, resp. päťdverový hatchback. Moskvič 3 je na prvý pohľad moderný crossover s benzínovým motorom, zliatinovými kolesami, LED štrbinovými svetlami, dokonca sa našlo miesto aj na infotainment s dotykovým displejom. V plnej výbave nájdete napríklad asistenta na udržiavanie v jazdných pruhoch, núdzové zastavenie, či cúvaciu kameru.
Moskvič 3 bude mať dokonca antiblokovací brzdný systém, čo je jedna z funkcií, ktorú musel ruský Avtovaz odstrániť z modelov Lada kvôli obchodným sankciám uvaleným kvôli vojne na Ukrajine.
Základný atmosférický agregát pracuje v norme Euro 5, má výkon 88 kW a 150 Nm krútiaceho momentu. Moskvič 3 sa má vyrábať aj s elektrickým pohonom.
Ako to už v Rusku býva pomaly tradíciou, ani Moskvič v skutočnosti nie je Moskvič. Využíva dizajn a konštrukciu na platforme spoločnosti JAC, konkrétne ide o model JAC JS4. Samozrejme, Rusi to nepriznajú. Maxim Kľuškin, projektový manažér závodu, odmietol pre Reuters potvrdiť, že partnerom je aj čínska firma. Priznáva len, že majú dvoch partnerov. Kamaz, ruského výrobcu nákladiakov a partnera na diaľku. „Neuvádzame meno toho partnera“, zdôraznil Kľuškin.
Masová výroba? Sotva
Koľko týcho pozoruhodných automobilov sa vyrobí? Ak ste veľkí fandovia do ruských vozidiel, sklameme vás. Tento rok by malo opustiť linky len 600 kusov. Ani ďalšie plány nenasvedčujú, že náš trh zaplavia lacné, spoľahlivé, ekologické a nanajvýš bezpečné automobily.
Podľa plánov fabriky by sa ich malo ročne vyrobiť 100 000. Ide o veľmi nízku produkciu, v automobilkách sa bežne kalkuluje s výrobou 200 až 300 tisíc kusov ročne. Očakáva sa, že neskôr bude tretina na elektrický pohon. Reuters uvádza, že Tesla vo svojom závode v Šanghaji vyrába 22 000 elektromobilov týždenne. Na druhej strane, závod dá prácu 40 000 ľuďom. Moskvič 3 sa má predávať za 1,6 až 2 milióny rubľov, čo je v prepočte približne 25 až 32-tisíc eur.