Hoci každá hegmónia nakoniec skončí, Nokia ovládala trh mobilných telefónov a inteligentných zariadení dlhé roky. Dalo by sa povedať, že od nástupu sietí 2G bol fínsky výrobca neotrasiteľným fenoménom, ktorý prežil všetkých rivalov a určoval trendy.
Výrobcovia ako Siemens (ktorý pohltil Bosch a ten predtým Dancall), Benefon, Ericsson, Motorola, Alcatel, Panasonic, Mitsubishi, Toshiba, Sharp, ktorí sa kedysi usilovali ukrojiť kus trhového podielu, dnes v mobilnej branži fungujú len okrajovo, regionálne, prípadne sa venujú len výrobe infraštruktúry. Niektorí mobilný biznis opustili úplne. Nokia týchto rivalov nielen prežila, ale sústavne zotrvávala na špici.
Zdá sa však, že doba sa definitívne zmenila a staré recepty viac nefungujú. Nie je to pritom len „žlté nebezpečenstvo“ v podobe vytrvalého Samsungu, ktorý Nokiu odsunul z pozície najväčšieho výrobcu mobilov. Jedným z hlavných dôvodov je ovládnutie trhu smartfónov tandemom nezmieriteľných konkurentov Samsung a Apple. Táto dvojica podľa údajov Strategy Analytics v prvom štvrťroku 2012 ovládla 55% trhu smartfónov a vytláča nielen Nokiu, ale aj ďalších významných hráčov – RIM a HTC.
Podľa analytikov zo spoločnosti IDC, ale aj ďalších, je práve trh smartfónov kľúčovým segmentom, ktorý určuje súčasné trendy. Je to rozdiel oproti uplynulej dekáde, kedy rozhodujúce tempo udávali klasické mobily s uzavretým OS a veľmi lacné telefóny ultra-low-cost handsets (ULCH).
Nokia je na trhu smartfónov po 1.Q/2012 trojkou, ale s veľkým odstupom za Apple a Samsungom. Časy, keď mala so Symbianom nadpolovičnú väčšinu sú preč. Zdroj: Strategy Analytics
Trochu iné čísla ponúka analytická spoločnosť iSuppli, podľa ktorej je jednotkou na trhu smartfónov Apple s predajom 35 mil. kusov za 1.Q/2012, pred Samsungom (32 mil.) a Nokiou 12 mil. smartfónov. Len tesne za Nokiou skončil RIM s 11 mil. kusov a prvú päťku s odstupom uzatvára LG so 4 mil. predaných smartfónov. Výsledky prieskumu zverejnil aj ďalší významný analytik trhu, spoločnosť IDC. Aj jej výsledky sa mierne líšia. Jednotkou je rovnako, ako uvádza Strategy Analytics Samsung, ktorý podľa IDC predal 42,2 mil. smartfónov. Kompletné údaje sú v tabuľke.
Výsledky predaja smartfónov v 1.Q/2012 podľa IDC.
Podľa IDC je však trhovou päťkou HTC a nie LG. Zaujímavé je, že ešte pred rokom bol Samsung s podielom 11,3% na poli smartfónov globálnou trojkou a Nokia ešte stále lídrom. Po roku si pozície vymenili.
Nokia mala práve na trhu smartfónov dlhé roky významnú, istý čas dokonca nezdravú nadpolovičnú väčšinu. Nepoučila sa však z minulých zlyhaní, keď napríklad kvôli veľkopanským manierom a tvrdošijnému presadzovaniu vlastného štandardu EMS (Smart Messaging) v podstate rozšírené správy pochovala a príliš neskoro prestala direktívne riadiť aj Symbian. Keď situácia začala byť kritická, stavila Nokia na strategické partnerstvo s Microsoftom, no ani nafukovanie mediálnej bubliny nespustilo samonaplňujúce sa proroctvo, že už do konca roku 2011 sa OS Windows Phone 7 stane jednotkou na trhu a s ním sa vrátia hviezdne chvíle aj pre Nokiu.
PREČÍTAJTE SI: Windows Phone 7.5 Refresh: Čo prinesie nový update?
Skutočné výsledky predaja naopak ničím neoslňujú. V 1. štvrťroku 2012 predala Nokia 11,9 mil. smartfónov, ale len 2 milióny z nich boli Lumie s OS WP7. Optimizmus však neumiera a v Nokii dúfajú, že uvedenie lacnej Lumie 610 na čínsky trh pomôže oživiť predaj. Sľubne sa vyvíja aj predaj Lumie 900 na americkom trhu a istá nádej spočíva aj v uvedení nového Windows Phone 8 Apollo, ktorý by mal prísť ešte tohto roku. Upgrade by mal byť k dispozícii aj pre staršie modely Lumia.
Či budú nové želiezka v ohni pre Nokiu spásou, alebo sa rozhodujúci zápas bude odohrávať naďalej medzi Androidom a iOS, ukážu nasledujúce mesiace.
Foto: Nokia